پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۰۸۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
این روز‌ها تعطیلی تهران به کلاف سردرگمی در بازی کودکانه مسئولان تبدیل شده است و از آنجایی که نمی‌خواهند تهران را تعطیل کنند، گفته اند رئیس جمهور با این امر موافقت کرده، اما استاندار با تعطیلی تهران مخالف است.
شعار سال: «تهران باید دو هفته تعطیل شود»؛ عنوان و الزامی است که این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در جامعه مطرح و بر سر زبان‌ها است، با اینکه تعطیلی تهران در چند هفته گذشته به عنوان راهکاری مهم و حیاتی در قطع زنجیره شیوه کرونا از منظر کارشناسان و متخصصان علم پزشکی بار‌ها مطرح شده است، اما مسئولان دولتی خواسته و ناخواسته با این امر مخالفت ورزیده و بدتر از همه این است که هیچ دلیل متقاعد کننده‌ای برای عدم موافقت خود عنوان نکزده و نمی‌کنند!

دانا به‌عنوان رسانه‌ای که پیوسته موضوعات اساسی را مطرج و با پیگیری‌های خود موجب تحقق بایسته‌هایی شده که از منظر کارشناسان به عنوان راه‌های پیشگیری و مقابله با کرونا مطرح شده اند، موضوع تعطیلی دوهفته‌ای تهران را نیز از آغاز مطرح شدن پیگیری کرده است. در ادامه بخشی از اظهارنظر‌های کارشناسان و صاحب‌نظران در باب تعطیلی تهران بازنشر می‌شود که در گفتگو با خبرنگاران این رسانه مطرح شده بود.

نمایندگان مجلس درباره تعطیلی تهران چه می‌گویند؟

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با تعطیلی و قرنطینه تهران به دانا می‌گوید: موضوع تعطیلی یا قرنطینه تهران در کمیسیون بهداشت مطرح‌شده است. اما هنوز در این کمیسیون و یا صحن علنی مجلس تصمیمی در این رابطه اخذ نشده است.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قرنطینه تهران می‌تواند زنجیره انتقال ویروس کرونا در میان مردم را قطع کند، خاطرنشان کرده: اگر بخواهیم نتیجه مطلوبی دراین‌باره بگیریم، قرنطینه ۴ هفته‌ای نیاز است؛ طوری که در این مدت مردم نتوانند بیماری را به یکدیگر انتقال دهند.

محمدعلی محسنی بندپی نیز در گفتگو با دانا با اشاره به طرح تعطیلی دوهفته‌ای تهران، گفته است: کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران را داده و در این ستاد تمامی ملاحظات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی طرح و بررسی و بعداً درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با تأکید بر اینکه تهران نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌تری است، تصریح کرد: تعطیلی دوهفته‌ای تنها تهران برای قطع زنجیره شیوع کرونا کافی نیست و از طرفی هم می‌تواند تبعات اقتصادی و سیاسی را به دنبال داشته باشد.

همچنین فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با این رسانه، اظهار کرد: ما در کمیسیون بهداشت درخواست قرنطینه تهران را به مجلس تقدیم کرده‌ایم؛ چراکه این کلان‌شهر نیازمند قرنطینه دوهفته‌ای در جهت کاهش فشار بیماری کرونا است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با درخواست قرنطینه تهران موافقت خواهد کرد یا خیر، گفت: تا آنجایی که می‌دانیم دولت اهتمامی به قرنطینه تهران ندارد و منتظریم که پاسخ آن‌ها به این طرح داده شود.

نماینده مردم قزوین اضافه کرد: دولت می‌خواهد در شرایط دشوار اقتصادی، اصناف را راضی و مشکلات معیشتی مردم را مدیریت کند؛ از طرفی جان مردم در میانه این بیماری به خطر افتاده و شرایط مخاطره انگیز است، ما فکر می‌کنیم اگر تهران در مدت دو هفته به‌صورت کامل قرنطینه شود پس از آن مردم می‌توانند به چرخه اقتصاد بازگردند و کار‌های خود را اجرا کنند.

اظهارات کارشناسان و پزشکان درباره تعطیلی تهران

عباس استاد تقی‌زاده، کارشناس مدیریت بحران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دانا؛ با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا نیاز به قرنطینه تهران است، پاسخ داد: بنده معتقدم نباید فعالیت‌های مردم تعطیل شود بلکه اگر فاصله اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و ... رعایت شود نیازی به تعطیل کردن نیست و اساساً قرنطینه راه‌حل اصلی نیست، اما اگر هیچ راهی برای کاهش آمار مبتلایان کرونایی نداشته باشیم در آن صورت می‌توانیم تهران را تعطیل کنیم.

محمدرضا ناظری، متخصص بیماری‌های عفونی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اجرای قرنطینه تهران و استان‌های قرمز کشور، خاطرنشان کرد: باید در ابتدای شیوع کرونا مناطق و استان‌های کشور، قرنطینه محکم را در پیش میگرفتند و تهران که در وضعیت قرمز به سر می‌برد، باید قرنطینه‌های آبکی را کنار گذاشت و محکم با این بیماری برخورد کنیم.

متخصص بیماری‌های عفونی با ابراز نگرانی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، بر قرنطینه شهر‌های قرمز تأکید کرد و گفت: اگر قرنطینه محکمی انجام نشود هم‌زمان با سرد شدن هوا آمار مبتلایان و فوتی‌ها سیر صعودی خواهند داشت و سرما موجب می‌شود تا این ویروس شیوع بیشتری پیدا کند.

رئیس جمهور می‌بخشد؛ استاندار نمی‌بخشد!

ماجرای تعطیلی تهران علاوه بر حجم بالای ورود بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و افزایش چندباره مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی حالا به کلافی سردرگم تبدیل‌شده است، مصداق این مدعا اظهارات جدید "مینو محرز" متخصص بیماری‌های عفونی است. وی روز گذشته در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: رئیس‌جمهور دستور تعطیلی تهران را صادر کرده، اما استانداری نمی‌گذارد این امر محقق شود.

محرز در تکمیل اظهاراتش، با تأکید بر اینکه مردم باید خودشان رعایت کنند، از خانه بیرون نیایند و در تجمعات عزا و عروسی شرکت نکنند، تصریح کرده: وقتی کسی برای جان مردم اهمیت قائل نمی‌شود، مردم باید خودشان رعایت کنند. تنها راه این است که مردم خودشان رعایت کنند و فقط برای خرید ضروری از خانه خارج شوند.

محرز در ادامه افزوده: وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس‌جمهور و عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است دستور می‌دهد که تعطیل کنند، اما استانداری با تعطیلی موافقت نمی‌کند، خیلی جای سؤال دارد و واقعاً نمی‌دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می‌کنم.

این اظهارات محرز در پاسخ به دستور انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران بود که روز گذشته برخی محدودیت‌های ساعتی را در تهران ایجاد کرد؛ استاندار تهران با اشاره به منتفی شدن تعطیلی دوهفته‌ای تهران گفت: پس از بررسی ابعاد تعطیلی تهران تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.

حال سؤال پیش می‌آید آیا استاندار تهران به عنوان یک عضو معمولی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند در برابر تصمیمات رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این ستاد قد علم کند؟!

در حقیقت آنچه از اظهارات مینو محرز برمی آید، او به دنبال تطهیر رییس جمهور در ماجرای ضعف دستگاه‌های دولتی و عدم هماهنگی برای تعطیلی این کلانشهر در شرایط قرمز کرونایی است، به طور قطع رییس جمهور شخص مستقیم و تصمیم گیرنده اصلی درباره تعطیلی تهران است و یک استاندار نمی‌تواند در برابر تصمیم قطعی رییس جمهور برای تعطیلی تهران بایستد.

از طرفی دیگر شخص رئیس جمهور با گذشت ۹ ماه از شیوع کرونا در کشور هیچ گاه نتوانسته به سخنان کارشناسان درباره کرونا پاسخ مثبت گفته و گا‌ها با مخالفت‌های آقای رییس جمهور همراه بوده است و حال هم اگر بگوییم استاندار تهران مانع تعطیلی تهران می‌شود پس نقش رییس جمهور به عنوان رییس ستاد ملی کرونا چه می‌شود؟

خبر موافقت روحانی و مخالفت استاندار با تعطیلی تهران صحت ندارد

در آخرین لحظات تنظیم این گزارش خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که در آن علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران را که از زبان مینو محرز عنوان شده بود را تلویحا تکذیب و در این رابطه عنوان کرده است: ظاهرا یکی از همکاران به گونه‌ای مطرح کرده بودند که پیشنهادی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران ارائه شده و حتی فراتر از این گفته شده بود که ظاهرا رییس جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت کرده، اما استاندار اجرا نمی‌کند؛ من قاطعا می‌گویم که این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و این پیشنهاد هم مانند سایر پیشنهاد‌هایی است که مطرح شده است.

وی ادامه داد: در ستاد ملی که با ریاست رییس جمهور برگزار می‌شود، اگر از سوی کمیته‌ها پیشنهادی داده شود، مطرح می‌شود و اجماعی درباره نظرات انجام شده و سپس تصمیم گیری می‌شود. اگر ستاد ملی تصمیمی را اتخاذ کرده و ابلاغ شود، قطعا لازم الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند؛ بنابراین این خبر دچار اشکال است. در ستاد ملی اگر پیشنهادی شود، بررسی شده و آقای رییس جمهور هم مانند سایر اعضای ستاد نظر می‌هند و اگر پیشنهادی مصوب شود، کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند.

رییسی گفت: پیشنهادات مختلفی از استان‌های مختلف آمده و مورد بررسی و بحث کارشناسی قرار گرفته، در ستاد مطرح و تصمیم گیری می‌شود. اینکه تصمیم گیری در این زمینه شده و کسی مخالفت کرده، به هیچ وجه صحت ندارد.

این شیوه تکذیب هم خود ماجرایی است که از آشفتگی ستادی حکایت دارد که سکاندار هدایت و مقابله با بیماری مرگ آفرین کروناست. با این وجود این سوال مطرح می‌شود که این عضو منتسب به ستاد ملی مقابله با کرونا تا این اندازه دچار سوء تفاهم در درک مسائل است؟ یا اساسا این عضو حقیقتی را به زبان آورده که نباید غیر و غریبه از ماهیت آن آگاهی می‌یافتند. اما هرچه که هست این نشانه‌ها را نمی‌توان به فال نیک گرفت. بنایراین الزامی که ضروری به نظر می‌رسد تجدیدنظر در تمامی ارکان و اجزاء ستادی است که وظیفه خطیر مقابله و مبارزه با این دشمن غیر مرئی را بر عهده گرفته است!
گوش مسئولان زنگ خطر را نمی‌شنود!

بنا براذغان کارشناسان ستاد بحران و حتی مسئولان بهداشتی، تعطیلی تهران می‌تواند تنفس دوباره را به اعضا و اجزا خدمات دهنده به این کلانشهر بدهد. اما به رغم این تلاش‌ها دولت همچنان به این توصیه‌ها بی توجه بوده و به راحتی از کنار آن‌ها عبور کرده است!

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در انتقاد به این بی توجهی‌های دولت، می‌گوید: تعدادی از مسؤولان بخش بهداشت و درمان کشور هم نظرشان بر این است که ضرورت دارد تهران و مراکز آلوده به کرونا تا دو هفته تعطیل شوند تا بتوانیم اوضاع را کنترل و مدیریت کنیم، اما هنوز دولت به این موضوع تن نداده. این در حالی است که آمار تلفات روزانه بالای ۴۰۰ نفر آن هم طبق آمار رسمی ثبت شده یک زنگ خطر جدی است، من نمی‌دانم چرا گوش مسؤولان ما زنگ‌های خطر را نمی‌شنوند.

او تأکید کرد: امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برای مدیریت اوضاع کرونا ضرورت دارد تا استان تهران و دیگر شهر‌هایی که وضعیت اضطراری از این حیث دارند، حداقل به مدت دو هفته تعطیل شوند تا بتوانیم اوضاع را کمی کنترل کنیم.

دو کلمه حرف حساب...

اظهارات فوق که نظر روشن و تعیین کننده مسئولان، کارشناسان و صاحب نظران است بر این حقیقت دلالت دارد که تعطیلی تهران تصمیم ضایعه‌باری است که به اقتصاد کشور لطمه می‌زند؛ به ویژه در این روز‌ها که کشور با بحران‌های عدیده اقتصادی روبروست، هیچ عقل سلیمی تعطیلی تهران را بر نمی‌تابد. اما در حالی که کشور هر روز با آمار رو به رشد فوتی‌های حاصل از کرونا روبروست و از سوی دیگر شمارش معکوس فاجعه آذر ماه چندگاهی است که آغاز شده و در حالی متولیان مقوبله با کرونا زمان وقوع فاجعه‌ای جبران ناپذیر را در آذر ماه پیش بینی کرده اند، باید دولتمردان با تصمیمی درست و قاطع شمار فوتی‌های حاصل از این بلای نوظهور را به حداقل برسانند و ضرر و زیان مالی را به ضرر و زیان جانی رجحان دهند.

اما جای تعجیب است که دولتمردان و متولیان اداره کشور این‌همه داغ جگر سوز را فرو گذاشته و چشمان خود را بر مرگ زن و مرد و پیر و جوان فرو بسته و تنها در بند بالا و پایین شدن مهره‌های چرتکه دکه ودکان انحصارگران واردات و صادرات اند!
 
شعار سال با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دانا،تاریخ انتشار:20آبان1399،کدخبر:1665496،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اي بابا... تو ايران مردم هميشه مظلوم بودن و هستن به خير دولت نيازي نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
كرونا در ايران ميتونست خيلي بهتر مديريت بشه به قول دوستمون اما دست هايي تو كاره تا مردم رو بدبخت كنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
تهران فكر كنم اخر كرونا جمعيتش با اين اوصاف نصف بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین