پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به واگذاری طرح مطالعاتی توسعه فناوری‌های میادین نفتی به شش دانشگاه کشور گفت: برای این منظور از سوی وزیر نفت حدود هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد تا دانشگاه‌ها در مدت چهار سال مطالعاتی در خصوص توسعه فناوری‌های میادین نفتی انجام دهند.

شعارسال: ‌دکتر فرهاد گلستانی افزود: در دورانی به سر می‌بریم که باید علم در صنعت استفاده شود و از طریق صنعت به جامعه نفوذ پیدا کند.

گلستانی با تاکید بر این که از این طریق می‌توان علم را به ثروت تبدیل کرد، ادامه داد: برای این منظور نیاز نیست تا صنایع قدیمی را تغییر دهیم بلکه می‌توانیم با فناوری‌های نوین به سمت توسعه صنعتی حرکت کنیم.

وی به نمونه‌هایی از این حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان برداشت ما از چاه‌های نفت در پارس جنوبی نصف میزان برداشت قطر از میادین نفتی این حوزه است زیرا ما صاحب فناوری‌های مورد نیاز در این حوزه نیستیم و از این رو لازم است تا به سمت فناوری‌های جدید حرکت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت تولید خودرو در کشور و ضرورت استفاده از فناوری‌های مرتبط با رنگ و پوشش در آن اضافه کرد: نتایج کنفرانس‌های علمی در این زمینه اگر تنها به ایجاد دانش کاربردی و تولید فناوری‌های نو بینجامند، کافی نیست بلکه باید بتواند به سمت صنعتی شدن دستاوردهای علمی حرکت کند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در دو سال گذشته تمرکز ما بر ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه بوده که از طریق مذاکره با مجلس دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها تلاش کردیم تا قراردادهای جدید تسهیل‌گر در این زمینه را به امضاء برسانیم.

گلستانی به نمونه‌هایی از این قراردادها اشاره کرد و اظهار داشت: نمونه آن واگذاری طرح توسعه فناوری‌های میادین نفتی به شش دانشگاه بوده است که در این زمینه وزیر نفت حدود هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: شش دانشگاه که مطالعات میادین نفتی به آنها واگذار شده است، این مطالعات را به مدت 4 سال در حوزه‌های مرتبط با توسعه فناوری‌های میادین نفتی انجام خواهند داد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم همکاری این وزارتخانه با سازمان محیط زیست را از دیگر اقدامات تسهیل‌گرایانه در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت نام برد و ادامه داد: با همکاری سازمان محیط زیست پروژه‌های کلان زیست محیطی را با دانشگاه‌ها تعریف کردیم.

گلستانی، همکاری وزارت علوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت را از دیگر زمینه‌های تسهیل‌گر در این خصوص نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصت مطالعاتی داخل را اجرایی کردیم که بر اساس آن اساتید به جای خروج از کشور، به مدت یکسال در صنعت مستقر می‌شوند تا ضمن آشنایی با مشکلات صنعت بتوانند راه حل‌هایی در دانشگاه‌ها برای رفع آن ارائه دهند.

وی همچنین با اشاره به همکاری این وزارتخانه با سازمان ایمیدرو خاطرنشان کرد: بر اساس این همکاری در صورتی که اساتید بتوانند مبلغ قابل توجهی از اعتبارات خود را در خصوص تحقیق و توسعه حوزه معادن صرف کنند، این هزینه‌ها از مالیات سالانه آنها کسر خواهد شد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای ایجاد ارتباط میان شرکتهای دانش بنیان با بخش‌های صنعتی گفت:‌در حال حاضر 36 پارک علم و فناوری در کشور ایجاد شده است و بیش از هزار شرکت دانش بنیان در داخل آنها یا خارج پارک‌ها مستقر شدند و تلاش ما این است که تا از طریق این شرکتها دانش‌های نو را به بخش‌های صنعتی منتقل کنیم.

گلستانی با تاکید بر این که باید شرکتهای کوچک با ارزش افزوده بالا در آینده ایجاد شود ادامه داد: به جای ایجاد شرکتهای بزرگ، باید به سمت ایجاد شرکتهای کوچک با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

وی با بیان این که در گذشته محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده پایین تولید کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: 123 کارخانه کاشی در کشور ایجاد شده درحالیکه هم اکنون کاشی در بازارهای دنیا با قیمت 20 سنت به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم دلیل ایجاد این تعداد کارخانه کاشی در کشور را دارا بودن منابع معدنی و انرژی ارزان ذکر کرد و افزود: امروزه لازم است به سمت تولید محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده بالا برویم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 22آبان1394، کدخبر: 94082212999: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین