پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۵۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
بار‌ها و بار‌ها در خصوص ماجرای معروف شده به کشتی‌های چینی تذکر رسانه‌ای و مطالبه گری از سازمان شیلات کرده ایم، حتی هشدار برای پیگیری حقوقی داستان را هم داده بودیم، اما دوستان شیلات گویا جدی نگرفته بودند (حداکثر تا یک سال آینده از عمق فعالیت‌ها مطلع خواهند شد). ورای تائید تا عدم تائید این گزارش منتشر شده از طرف رسانه عصر ایران، متن را تقدیم دوستان سازمان بازرسی می‌کنیم. هشدار می‌دهیم که در صورت اهمال در رسیدگی، موارد از رئیس محترم قوه قضائیه پیگیری ویژه خواهد شد.
شعار سال: شاید همه اعتراض‌ها به حضور کشتی‌های چینی تنها محدود به نحوه صیادی آن‌ها یعنی استفاده از تور ترال شد، اما تخریب اکوسیستم دریای عمان و از بین بردن گیاهان و جانوران دریایی تنها یک بخش ماجراست. این قصه ره دراز دارد.
ماجرا به دهه ۸۰ و ۷۰ برمی‌گردد. زمانی‌که یکی، دو شرکت ایرانی که اعضای آن عمدتا بازنشسته‌های شیلات بودند، مجوز صید تحقیقاتی و آزمایشی «فانوس‌ماهی» را گرفتند. تحقیقاتی که جزییات آن مثل میزان ماهی‌برداشت شده و سود حاصل از فروش یا صادرات ماهی‌ها در هاله ابهام است. همین شرکت‌ها که مجوز شناسایی جمعیت فانوس‌ماهی را برعهده داشتند از ابتدای دهه ۹۰ مجوز صید تجاری فانوس‌ماهی را گرفتند و این سرآغازی بود برای ورود کشتی‌های چینی به آب‌های ایران به اسم اجاره یا اجازه صید.
شیلات اعلام کرد کشتی‌های چینی در اجاره شرکت‌های ایرانی هستند، اما پرسش اصلی آن است که آیا بار این کشتی‌های چینی به سواحل ایراان برمی‌گردد یا خیر؟
برخلاف اظهارات صریح سازمان شیلات، از ماهی‌های ارزشمند و اقتصادی صیدشده در دریای عمان، بخشی در قالب صادرات قانونی و از طریق کارت‌های بازرگانی به کشور‌های دیگر صادر می‌شده، اما بخش دیگر که از میزان آن هیچ اطلاعی در دست نیست، از طریق کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به شکل غیرقانونی از کشور خارج می‌شده و حتی مقداری هم وسط دریا بارگیری و از آب‌های ایران خارج می‌شده است.
به این موارد استفاده از سوخت یارانه‌ای را هم اضافه کنید. این کشتی‌های چینی که سودی برای ایران نداشتند، از سوخت ارزان‌قیمت دولتی هم استفاده می‌کردند. چطور؟ چون این‌ها بر خلاف مصوبه دولت درباره «ضوابط ثبت و اعطای تابعیت جمهوری اسلامی ایران به شناورها» در سال ۸۸ توانسته بودند پرچم ایرانی روی شناور خود نصب کنند.
تاکنون با ورود شورای امنیت ملی به این ماجرا، از میان ۳۴ کشتی چینی، مجوز فعالیت ۱۶ شناور چینی لغو شده و صید فانوس‌ماهی از ابتدای آذرماه به مدت دو سال ممنوع می‌شود، اما شواهد بیانگر آن است که عده‌ای از طریق رانت توانستند به اسم صنعت صیادی، منابع دریایی ایران را به باد بدهند.
تعداد بازدید : 8

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصرایران، تاریخ انتشار:۲۹ ابان ۱۳۹۹، کدخبر:۷۵۶۸۱۴، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
چینی ها اونقدی دارن از ما اعتبار میگیرن که در عوضش عملا چیزی به ما نمیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
چینی ها دارن نهایت تلاششون رو میکنن تا میتونن از ایرانی ها امتیاز بگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
چینی هام که فقط دنبال سود هستند ایرانم که راه سودجویی شونو باز کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
چینی ها روزگار خوبی رو در ایران دارن میگذرونن و به اندازه اون به ما عایدی نمیدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
چین و روسیه اگر ببینن روزی ایران تنها مونده و منافعی براشون نداره یقین بدونید از ایران میرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین