پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۱۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: مجموع تعداد شناور‌های کل استان هرمزگان حدود ۴ هزار و ۵۰۰ فروند است که مالک تقریباً ۴ تا ۵ درصد از آن صیادان زن هستند.
شعار سال: معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از اعطای مجوز‌ها صید به زنان خبر داده و گفته: «بانوان جزیره هنگام از سال‌های گذشته تاکنون به وسیله قایق‌های کوچک به صیادی اقدام می‌کردند که اغلب به روش صید قلاب در اطراف جزیره صورت می‌گرفت؛ بنابراین یکی از خواسته‌های آن‌ها اخذ مجوز صید بوده تا بتوانند به‌صورت قانونی از دریا برداشت کنند لذا اداره کل شیلات هرمزگان پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام داد تا با اعطای این مجوز‌ها هم بانوان فعال این حوزه ساماندهی شده و به‌صورت قانونی وارد دریا شوند و هم همانند مردان بتوانند از امتیازات مجوز استفاده کنند. نتیجه این پیگیری‌ها هم منجر به اختصاص ۱۵ فقره مجوز صید برای این بانوان شد.»

هرچند اعطای مجوز صید برای صیادان زن که چندین سال بود این حق را مطالبه می‌کردند، خبر خوبی است، اما به نظر می‌رسد صدور فعلی مجوز تا رسیدن به خواسته تمامی صیادان زن فاصله زیادی دارد. در جزیره هنگام ۲۵ صیاد زن مشغول به فعالیت هستند و تاکنون فقط به ۱۵ نفر از آن‌ها مجوز صید اختصاص داده شده است. طبق اعلام معاون شیلات هرمزگان، مجموع تعداد شناور‌های کل استان هرمزگان حدود ۴ هزار و ۵۰۰ فروند است که مالک تقریباً ۴ تا ۵ درصد از آن صیادان زن هستند. (در استان‌های دیگر گرچه صیادان زن فعال هستند، اما هرمزگان تنها استانی است که زنان می‌توانند مالک شناور باشند.)

حورا اربابی، یکی از صیادان زن جزیره هنگام در این باره می‌گوید: «الان سوخت شناور‌ها را لیتری ۳ هزار تومان می‌خریم، در صورتی که اگر مجوز داشته باشیم سهمیه سوخت به ما تعلق می‌گیرد و می‌توانیم لیتری یک‌هزار و ۵۰۰ تومان بخریم. اما اگر قرار است مجوز‌ها به بانوان صیاد داده شود نباید به گونه‌ای باشد که به دو نفرصیاد به صورت اشتراکی یک مجوز داده شود.»

سازمان شیلات هرمزگان برای صدور مجوز به صیادان زن شروط و اولویت‌هایی را درنظر گرفته که جهت‌گیری کلی مسئولان مربوطه نسبت به اشتغال زنان در این شغل را نشان می‌دهد. همچنان که معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان وجود شغل صیادی برای زنان را هم سطح جذابیت‌های توریستی مانند وجود دلفین‌ها می‌بیند و دلیل خود برای صدور مجوز به صیادان زن را این‌گونه توضیح داده: «با توجه به اینکه مناطق اطراف جزیره هنگام، به‌دلیل وجود دولفین‌ها، جاذبه گردشگری دارد، می‌توان از این اقدام در جهت جذب بیشتر گردشگر نیز استفاده کرد. چون جزیره هنگام جزیره‌ای گردشگری است و وقتی صیادی بانوان با گردشگری تلفیق می‌شود، جاذبه بسیاری را برای گردشگران ایجاد خواهد کرد چرا که صیادی بانوان در دریا برای بسیاری از گردشگران تازگی دارد و جالب خواهد بود.»

همچنین در اعطای این مجوز‌ها اولویت نخست با زنانی است که سرپرست خانوار هستند و اولویت بعدی شامل زنانی می‌شود که همسرانشان شغلی ندارند یا شغل مناسبی ندارند که بتوانند تأمین کننده هزینه‌های زندگی باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد، مجوز صید به زنان در صورتی داده می‌شود که صیادان زن اثبات کرده باشند نه از سر علاقه یا مهارت که از سر ناچاری مالی این شغل را انتخاب کردند و رقیبی برای صیادان مرد نیستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از میدان، تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۷۶۵۷۱، www.meidaan.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
مجوز های صیادی هم قطعا با رانت و ویژه خواری های زیادی روبرو هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
اینکه ما در شغل ها هم جنسیت زده عمل میکنیم نشون میده ر زمینه مدنی شدن عقبیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین