پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۹۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
​نخستین آیین ملی «بزرگداشت اهالی ویرایش استادان، ویراستاران، پژوهشگران، ناشران، منتقدان، موسسه‌ها و فناوران» از سلسله نشست‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، جمعه ۳۰ آبان ماه برگزار شد.
شعار سال: در ابتدای این مراسم مهدی صالحی دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی با توضیح اینکه برای برگزاری این آیین ۱۱ گروه را تعریف کرده و در هر گروه بسته به وسعت کار از یک تا ۲۳ نفر تقدیر شده است، گفت: هدفمان از انجام این کار این بود که بتوانیم علیرغم همه محدودیت‌ها شمعی در این حوزه روشن کنیم. امیدوارم این ماجرا ادامه پیدا کند و جامعه ویرایش کشور باهم همدل شوند.

در ادامه این مراسم، با یادآوری نام اسماعیل سعادت، رضا بابایی، رها راشدی و مهسا صابر از درگذشتگان سال ۹۹ که در حوزه ویرایش فعال بودند، از فعالیت‌های آنان تجلیل شد.

موسی اسوار، علی صلح جو، محمدکاظم کاظمی، جمشید سرمستانی، احمد شهدادی، محمدهادی خالقی، علی حسن آبادی، جعفر ربانی و مهدی مهراندیش از اساتیدی بودند که در این آیین از آن‌ها تقدیر و تشکر شد.

در ادامه، از نشر‌های امیرکبیر، سوره مهر، دانشگاه شهید بهشتی، بوستان کتاب قم، دارالحدیث، صهبا و روایت فتح به عنوان ناشران دولتی و از نشر‌های امام موسی صدر، آرما، ترجمان، مهرستان، ماهی، آریانا قلم، اطراف، کتاب طه، هوپا، مومنون، بیان، هدایت نور، اسم، نویسه پارسی، کتاب بهار و صاد به عنوان ناشران خصوصی تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

ویراستاران کوشا عنوان گروه دیگری است که بر اساس آن از سجاد محمدی، راضیه حقیقت، زینب صالحی، زهرا خیریه، فهیمه شانه، آذرمه سنجری، سیدعلی آقا حیدری، جواد کاظمی، سارا قدیمی، زینب صادقی نژاد، روشنک بهاریان، فائزه نجفی، نازنین خلیلی‌پور و اخترآقاجونی تجلیل شد.

انجمن ویرایش و درست‌نویسی در گروه فعالان فجازی (فضای مجازی) نیز از حمید حسنی، محمدمهدی باقری، نازنین مداح، سیدمحمد بصام، بهروز صفرزاده، هومن عباسپور و زینب کریمی تجلیل کرد.

در این آیین، از محمد یوسفی به عنوان ویرایش‌پژوه نکته‌سنج و سیدمحمد ملاباشی و فرهاد قربان زاده نیز به عنوان ناقد دلسوز نام برده و از آن‌ها تقدیر شد.

انتشارات فنی ایران، موسسه ویراستاران، موسسه نجوای قلم، موسسه اقالیم احساس و انجمن صنفی ویراستاران استان تهران نیز از دیگر مجموعه‌هایی بودند که در این مراسم معرفی شدند. در ادامه فرهنگ املایی، نگار، ویراویراست، ویراستیار و پاکنویس نیز به عنوان فناور ویرایش معرفی و از آن‌ها قدردانی شد.

در ادامه از علی ملکی و علی اصغر مصلح به عنوان نویسندگان ویراستار دوست و ابوالفضل طریقه دار، غلامرضا ارژنگ، محسن باغبان، نصرالله پورجوادی، امید طبیب زاده، سیدابوالقاسم حسینی، یوسف عالی عباس آباد، عبدالحسین آذرنگ، محمد اسفندیاری، سیدحسین حسینی نژاد، حسن ذوالفقاری، غلامحسین غلامحسین زاده، ناصر نیکوبخت، زهرا زندی مقدم به عنوان پدیدآوران دانشور نام برده شد.

ویراستار باشید نه کارمند ویرایش

در این مراسم موسی اسوار استاد پیشکسوت این حوزه با بیان اینکه نیم قرن پیش که وارد این حوزه شدم، مقوله ویرایش و ویراستاری به حدی با جامعه فرهنگی بیگانه بود که اهل قلم مدام با حالتی تهاجمی با آن مواجه می‌شدند، گفت:، اما علاقه‌مندان به این حوزه با رسالت و تعهد و اعتقاد قلبی خود به گونه‌ای عمل کردند که امروز دامنه آن بسیار گسترده و مورد قبول عام واقع شده است.

وی ادامه داد: توجه به مقوله ویرایش با شکل گیری انجمن‌های خصوصی و کلاس‌های آموزشی بیش از پیش شده و معتقدم هر قدمی که در این حوزه برداشته شود، مغتنم است. توصیه‌ام همواره این است که ویراستاران جوان سعی کنند ویراستار باشند نه کارمند ویرایش.

نخستین آیین ملی «بزرگداشت ویرایش استادان، ویراستاران، پژوهشگران، ناشران، منتقدان، موسسه‌ها و فناوران» همزمان با آخرین روز از هفته کتاب از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با مشارکت انجمن ویرایش و درست‌نویسی برگزار و به صورت زنده از طریق اینستاگرام این موسسه پخش شد.

بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 1 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:998615، ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
خیلی‌ از ویراستاران به خاطر امرار معاش به این کار در فضای مجازی روی آوردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین