پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۱۵۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
ماموران شهرداری درحالی در برخی از شهر‌ها به حریم شهروندان تجاور می‌کنند که شورا‌های شهر توان جلوگیری از این بدرفتاری‌ها را ندارند با این حال گویا مجلس شورای اسلامی برنامه‌های جدیدی برای جلوگیری از وقوع تخلفات شهری و همچنین برخورد بد شهرداری‌ها با مردم را دارد.
شعار سال: چند وقتی است در فضای مجازی تصاویر و فیلم‌هایی منتشر می‌شود که نشان از برخورد شهرداران شهر‌های مختلف با افراد حاشیه‌نشین و قشر ضعیف دارد؛ از سوی دیگر در برخی از شهر‌ها ماموران شهرداری به راحتی مردم یا دستفروشان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و یا خانه‌های آن‌ها را تخریب می‌کنند؛ برای مثال روز ۳۰ اردیبهشت امسال بود که ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه خانه زنی به نام «آسیه پناهی» آلونک‌نشین ساکن شهرک فدک را به دلیل ساخت‌وساز غیرقانونی تخریب کردند که این حادثه منجر به سکته قلبی و جان باختن این زن بی‌خانمان ۶۱ ساله شد؛ طبق بررسی‌های سازمان بازرسی و دادگستری، ماموران شهرداری کرمانشاه برای اینکه مقاومت این زن را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کردند. مرگ تلخ این زن سالمند کرمانشاهی که در یک آلونک ۱۲ متری زندگی می‌کرد، موجی از اعتراض و واکنش مردم و مسئولان را به همراه داشت؛ اما هنوز چند ماه از این حادثه ناگوار نگذشته بود که در بندر عباس تصاویر دیگری در فضای مجازی منتشر شد.

شهردار بندرعباس درباره این ماجرا گفته بود که منزل این خانم در زمین‌های تصرفی ملی ساخته شده و ساخت و ساز آن غیر قانونی بوده است.

به دنیال این اقدام از سوی شهرداری بندر عباس، زن صاحب خانه پس از تخریب اتاقش توسط شهرداری بندرعباس، اقدام به خودسوزی کرد و با ۱۷ درصد سوختگی در بیمارستان بستری شد که به دنبال این اقدام گروهی از سوی شهرداری بندرعباس به علت مشکلات پیش آمده از این خانم دلجویی کردند، اما شهردار بندر عباس در یک صحبت جنجالی گفته بود: عذر خواهی می‌کنم، اما استعفا نمی‌دهم!
 
ورود مجلس به موضوعات مدیریت شهری

سکوت عجیب شورای عالی استان‌ها!

به دنبال واکنش‌های مختلف نسبت به این سخنان شهردار بندرعباس تلاش برای گفتگو با رئیس شورای عالی استان‌ها به عنوان یکی از مقامات بالادستی شهرداران کشور برای بررسی این موضوع نتیجه‌ای نداد و رئیس شورای عالی استان‌ها هیچ واکنشی نسبت به موضوع ورود و تجاوز شهرداران شهر‌های مختلف به حریم شهروندان نداشت؛ این درحالی است که شورای عالی استان‌ها در هر جلسه تلاش می‌کند تا بر حقوق شهروندی و شهری یکپارچه تاکید داشته باشد، اما ظاهرا این صحبت‌ها بیشتر خوراک رسانه‌ای است تا اصل واقعیت.
 
ورود مجلس به موضوعات مدیریت شهری
اصلاح قوانین در دستور کار مجلس

با بیشتر شدن اتفاقات این‌چنینی که شهرداری‌ها به خودشان اجازه می‌دهند با این دست از تخلفات جزئی به این شدت برخورد کرده و البته در برابر تخلفات کلان‌تر سکوت کنند، بسیاری از مردم انتظار داشتند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به موضوع یکه‌تازی شهرداران در برخورد نامناسب با شهروندان ورود کنند.

به همین منظور بود که در تماس با علی حدادی سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در مورد ورود مجلس به تخلفات شهرداری‌ها از وی سوال شد که حدادی گفت: ما در مجلس با برخی از قوانین رو به رو هستیم که از گذشته تصویب شده و دارای ایراداتی است و باید حتما اصلاح شود.

وی افزود: یکی از این قوانینی که باید اصلاح شود قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که نکته خیلی مهمی دارد و باید اصلاح شود.
 
ورود مجلس به موضوعات مدیریت شهری
سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از قوانینی که باید حتما اصلاح شود قانون ماده ۱۰۰ است که این قانون برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز است و برای دهه ۳۰ شمسی است و امروز پاسخگو نیست.

وی گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز در حال کار بر روی طرح‌های مختلفی در زمینه مدیریت «جامع شهری» هستیم که در یکی از این طرح‌ها از شهردار تا هر یک از اعضای شورای شهر و مسوولین دستگاه اجرایی در برابر مشکلات باید پاسخگو باشند.

حدادی بیان کرد: نظام اداری ما باید اصلاح شود و اگر دارای وحدت رویه باشد بهتر پیش خواهد رفت؛ همچنین شخص شهردار باید پاسخگو اقدامات مجموعه خود باشد، و باید شورای شهر نیز به عنوان دستگاه نظارتی در پی مطالبه اقدامات شهردار باشد.
 
ورود مجلس به موضوعات مدیریت شهری

در پی اصلاح قانون هستیم

وی گفت: در حال حاضر در پی اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها هستیم و این موضوع را در دستور کار کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی داریم و قرار است در صحن نیز بررسی شود.

حدادی با اشاره به وظیفه نظارتی شورا‌ها بیان کرد: شورای شهر وظیفه نظارت و پیگیری را بر عهده دارد و نباید اجازه دهند شهرداری هرکاری که می‌خواهد بدون هیچ نظارتی انجام دهد و پاسخگو نباشد؛ نباید اینگونه باشد که شهرداری خانه‌ای را خراب کند و فقط با یک جمله معذرت‌خواهی ساده کنار بکشد؛ لذا باید با کسانی که خلاف قانون عمل کردند برخورد شود.
 
ورود مجلس به موضوعات مدیریت شهری

وی گفت: در اصلاح قانون شورا‌های شهر یک نظارت بر انتخابات و سپس نظارت بر عملکرد شورا‌ها را داریم که امیدواریم زودتر قوانین مورد نظر تصویب و اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بدون شک مجلس شورای اسلامی اجازه بی قانونی در کشور را نخواهد داد و ما نیز در کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به دنبال مساعد کردن شرایط برای اجرای قانون هستیم تا همه در برابر قانون پاسخگو باشند.

کلام آخر

با توجه به اصلاح قوانین جامع مدیریت شهری این امید می‌رود که نباید شاهد رفتار نامناسب شهرداری‌ها با مردم و لکه‌دار شدن شأن و کرامت آنان باشیم؛ البته که باید با بی قانونی برخورد شود، اما هر برخورد نیاز به یک تفکر و برنامه ریزی دقیق تری دارد که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود، امید است مجلس با راه‌کار‌های دقیق و اصلاح قوانین کمک شایانی به مدیریت جامع شهری کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا پرس، تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۹، کدخبر:.. ana.press، ۵۴۳۹۲۰
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
بعید میدونم مجلسی ها از پس این نظارت ها بر بیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
موضوعات مدیریت شهری در ایرن اصلا نمیتونه جای هیچ عنوان دیگه ای رو بگیرخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
مدیریت شهری در ایران به دست کسانی سپرده میشه که در این زمینه زیاد وارد نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
مجلسی ها باید اول از همه نظارت خودشون از دولت رو به حد اعلا برسونن بعد بیاد در زمینه شهرداری ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
مدیریت شهرداری در ایران واقعا خیلی وقته که به بی راهه کشیده شده باید سامان دهی بشه با نظارت ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
0
0
ببینیم مجلس چه می‌کنه این مجلس هم فقط ادا دلواپسان رو در میاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین