پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۵۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
عضو هیات رییسه مجلس و طراح طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها با بیان اینکه تصور نمی‌کنم این طرح به انتخابات ۱۴۰۰ برسد، گفت:تاکنون هیچ فعالیت رسمی و اعلام شده‌ای در حوزه انتخابات شورا‌ها از سوی اصولگرایان انجام نشده است.
شعار سال: درباره طرح اصلاح قانون شورا‌ها گفت: در حال حاضر ۲ طرح اصلی مرتبط با شورا‌ها در دستور کار است که یکی از آن‌ها طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور است. این بدان معناست که اولا طرح جدیدی نیست، یعنی اصلاحیه‌ای بر قانون انتخابات شوراهاست که مصوب ۱۳۷۵ است. طبیعی است که پس از پنج دوره تجربه مدیریت شهری به شیوه جدید، قانون نیاز به اصلاحاتی داشته باشد. نکته دیگر آن است که اصلاح کنندگان طرح پیشین، جمعی از اعضای کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس بوده اند که من هم یک عضو آن هستم.

طراح این طرح درباره ویژگی این طرح عنوان کرد: طرح فوق الذکر، شامل دو دسته تغییر در طرح مصوب ۱۳۷۵ و تبصره الحاقی ۱۳۹۶ است. دسته اول تغییرات جزئی و شکلی است که هر قانون در طی زمان و در فرآیند تکمیل و تصحیح پیدا می‌کند. اما دسته دوم تغییراتی است که اصلاح جدی تری محسوب می‌شود و شامل موادی در جهت بهبود فرآیند ثبت نام و هم چنین دقیق‌تر شدن و نظام‌مند شدن ساز و کار تایید صلاحیت است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در طرح پیشنهادی که البته باید به رای نمایندگان گذاشته شود و سیر قانونی را طی کند، دایره هیات مرکزی نظارت گسترده‌تر شده و غیر از پنج نماینده مجلس که پیش از این بود، یک قاضی به انتخاب رئیس دستگاه قضا و یک حقوقدان اضافه شده است که تغییر قابل ملاحظه‌ای در مسیر پخته شدن و دقت نظر حقوقی در جهت جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق داوطلبان انتخابات شوراهاست.

پیرهادی بیان کرد: هیات عالی نظارت در استان‌ها نیز با حضور سه نماینده و دو نفر غیر نماینده در تمام استان‌ها تشکیل می‌شود. علاوه بر این بر اساس اصلاحات جدید، داوطلبان این حق را خواهند داشت که دلایل عدم تایید صلاحیت خود را کتبا از هیات‌های اجرایی مطالبه کنند. تغییرات دیگر عمدتا در ساز و کار‌ها و نحوه تعامل هیات‌های اجرایی و نظارت در سطوح ملی، استانی و محلی است.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا این طرح به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید، اظهار داشت: تصور نمی‌کنم این طرح به انتخابات شورا‌های ۱۴۰۰ برسد، چرا که در طرح تصریح شده که بنا بر اصلاحیه، هیات مرکزی باید هفت ماه پیش از انتخابات آغاز به کار کند که با فرض تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برای انتخابات و برخی فروض دیگر، عملا زمان چنین کاری نمانده است. البته این احتمال هم وجود دارد که با خواست عموم نمایندگان، در فرآیند قانونی تعجیل شود که آن دیگر به تصمیم مجلس باز می‌گردد.

وی تاکید کرد: معتقدم که هرچند قانون فعلی نواقصی دارد، اما نباید دقت را فدای سرعت کرد، چرا که هر چه انتخابات بهتر و دقیق‌تر برگزار شود، خروجی آن، نظام‌های مدیریت شهری بهتر در تهران، کلان شهر‌ها و سایر مناطق شهری است.

پیرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود خود شما هم یکی از گزینه اصولگرایان برای شهرداری تهران هستید چنین گمانه زنی را تائید یا تکذیب می‌کنید، گفت:انتخابات شورا‌ها با انتخابات ریاست جمهوری هم زمان است، اما فرآیند انتخاب رئیس جمهور با انتخاب شهردار یک تفاوت جدی دارد، انتخابات رئیس جمهور با رای مستقیم مردم است و گزینه‌های ریاست جمهوری از پیش از انتخابات معرفی می‌شوند و برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند، اما فرآیند انتخاب شهردار دو مرحله‌ای است، به این معنی که مردم نمایندگان خود را در پارلمان‌های شهری انتخاب می‌کنند و پس از آن، تازه گزینه‌های شهرداری شناخته می‌شوند و برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند تا در فرآیندی شهردار انتخاب شود.

وی ادامه داد: با این تفاسیر در شرایط فعلی، هنوز گزینه‌های ریاست جمهوری که انتخابش پنچ ماه دیگر است و بسیار از انتخاب شهردار حساستر است هم مشخص نیستند، حال چطور می‌توان انتظار داشت که گزینه‌های شهردار که قرار است ۸ ماه دیگر و در جمع اعضای شورای شهر آینده ارزیابی شود از حالا مشخص باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اقدامات این جریان سیاسی برای ورود به انتخابات شورا‌ها اظهار داشت: تاکنون هیچ فعالیت رسمی و اعلام شده‌ای در حوزه انتخابات شورا‌ها انجام نشده است. ممکن است گروه‌های بسیاری در فکر فعالیت در این زمینه باشند، اما تا به حال در سطوح مختلفی باقی مانده و ظهور و بروزی نیافته است.

وی ادامه داد: شاید یکی از اشکالات این باشد که پس از شهرداری آقایان نحفی، افشانی و حناچی، بسیاری به این فکر افتاده باشند که زمام امور کلانشهر تهران را به دست بگیرند، حال آن که بیش از ۱۵ سال سابقه اینحانب در حوزه شهری، مرا به این نتیجه رسانده که مسائل شهری و به ویژه تهران که از آن با عنوان کشورشهر یاد می‌شود، بسیار پیچیده و حساس است. من هم از فعالیت گروه‌های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب در حد رسانه‌ها و برخی جلسات مطلع هستم و باید منتظر روشن‌تر شدن فضا ماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 20 دی 1399، کد خبر: 1021103،  www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
در زمينه انتخابات شوراها بايد يه بازنگري اساسي در تببين و تاييد افراد صورت بگيره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
طرح اصلاح قانون انتخابات به نظرم به تصويب شوراي نگهبان نميرسه كه اگر برسه مردم به شدت ناراضي ميشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین