پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۸۰۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
در اردیبهشت‌ماه، مسعود نیلی اقتصاددان نامدار ایرانی و تهیه‌کننده برنامه سوم توسعه که به طور نیم‌بند در دولت فعالیت می‌کرد به دعوت انجمن مدیران صنایع به محل این تشکل قدیمی آمده بود تا درباره وضعیت اقتصاد ایران برای مدیران صنعت صحبت کند. نیلی که تجربه گران‌سنگی در شناخت اقتصاد ایران و گره‌های کور آن دارد در آن سخنرانی چند پیش‌بینی کرد.
شعار سال: یک پیش‌بینی او این بود که رژیم تحریم‌ها این بار درازمدت‌تر خواهد شد که این پیش‌بینی وی متاسفانه درست بود. پیش‌بینی دیگر وی این بود که سرمایه‌داران ایرانی و ثروتمندان بدترین روز‌ها را تجربه خواهند کرد که شوربختانه این یکی هم دقیق بود.
 
با روی کار آمدن مجلس یازدهم و اندیشه‌های حاکم بر روح کلی این مجلس متاسفانه باید گفت راه برای شکست رژیم تحریم‌ها مسدود شده و، چون منابع درآمدی کشور از مسیر تولید و صادرات نفت و سایر کالا‌ها روندی کاهنده دارد دو راه بیشتر نداریم؛ یک راه فروش دارایی‌های تاریخی ایران است که خریدار ندارد. راه دیگر این است که ثروت دیگران را در کانون توجه قرار دهیم. دقت در سخنان و تصمیم‌های مجلس و گروهی از مدیران دولت و نیز رهبران احزاب و جمعیت‌های سیاسی نشان می‌دهد انگار این راه دومی آسان‌تر شده است.

روزی نمایندگان به دولت فشار می‌آورند که از ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرند در حالی که تولید با رکود مواجه است این یعنی سم مهلک. روزی بانک مرکزی به صادرکنندگان فشار می‌آورد باید دلارهایتان را ارزان‌تر از نرخ بازار به بانک مرکزی بفروشید. روزی دیگر بر خانه‌های ثروتمندان مالیات تازه وضع می‌کنند و باز هم در همین حال رضایت خاطر ندارند و دنبال این هستند تا از دارندگان اتومبیل‌های لوکس مالیات بگیرند و باید منتظر ماند و دید روزی می‌رسد که همه دارایی ثروتمندان را بگیرند و راحت شوند. آیا راه درستی انتخاب شده است؟ توجه داشته باشیم کشتن انگیزه‌های ثروتمند شدن برای اینکه نمی‌خواهیم راه تجارت را هموار کنیم و نمی‌خواهیم سد تحریم‌ها را برداریم، دست‌کم نفت را صادر کنیم و زندگی شهروندان را در حداقل‌ها نگه داریم، توزیع ثروت ملی و توزیع اموال و دارایی ثروتمندان هرگز راه درستی نیست و درد‌های این اقتصاد مصیبت‌زده را درمان نمی‌کند. باید راه را برای درآمدزایی شهروندان باز کنیم و کرامت و عزت نفس آن‌ها را نگیریم و مسابقه بین دولت و مجلس برای دادن ماهانه ۱۰۰ هزار تومان را قطع کنیم.
 
کشتن انگیزه برای اینکه جوانان ایرانی دنبال کسب ثروت باشند و کشتن عزت نفس شهروندان که چشمشان به دست دولت و مجلس باشد که به آن‌ها یارانه بدهند هرگز در شأن ایرانیان نیست و نباید این داستان در ایران نهادینه شود. مگر آشتی با دنیا برای اولین‌بار قرار است از سوی ایران تجربه شود. تجربه ویتنام را داریم و تجربه کره‌جنوبی را. کدامیک از این دو کشور زیر بار کشور‌های دیگرند. بس کنید پول‌پاشی از جیب دیگران و حراج دارایی‌های این مرزوبوم را و عزت نفس شهروندان را له نکنید.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت24،تاریخ انتشار:30آذر1399،www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
حرف هر اقتصاد دانی که درست درمیاد بنظرم یه جور حدس بود که هم میتونست درست باشه هم نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
اوضاع اقتصاد رو با بودجه ای که برای سال بعد نوشتن دارن به شدت تحت تاثیر قرار میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
این همه به درستی پیش بینی میشه که اقا این حرکت شما تهش میشه اینا! ببین هوشیار باش بازم همون رو انجام میدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین