پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۵۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
مهلت تکمیل ثبت‌نام طرح مسکن ملی دوباره تا پنجم دی ماه تمدید شد، اما با توجه به آخرین آمار‌ها احتمال انصراف حدود دو سوم متقاضیان مسکن ملی در کل کشور وجود دارد.

شعار سال: مهلت تکمیل ثبت‌نام طرح مسکن ملی دوباره تمدید شد. متقاضیان این طرح تا پایان شهریور فرصت داشتند تا آورده ۴۰ میلیونی خود را واریز کنند. این مهلت ابتدا تا آخر آبان، بعد تا آخر آذر و حالا تا پنجم دی ماه تمدید شده. آخرین آمارها نشان می‌دهد از ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی، ۱۰۰ هزار نفر مربوط به بافت فرسوده بوده و قرار است برای ۳۰۰ هزار نفر خانه ساخته شود. از این تعداد حدود ۱۵۸ هزار نفر برای افتتاح حساب اقدام کرده و ۱۰۰ هزار نفر آورده خود را واریز کرده‌اند. این یعنی احتمال انصراف حدود دو سوم متقاضیان مسکن ملی در کل کشور وجود دارد.

همچنین در تهران، از مجموع ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری که واجد شرایط طرح مسکن ملی شناخته شده بودند، تا هفته پیش تنها چهارهزار و ۹۰۰ نفر در آورده خود را تکمیل کنند و حدود شش هزار نفر تمایلی به تکمیل ثبت‌نام از خود نشان نداده‌اند. احتمالا ابهامات زیاد طرح اقدام ملی مسکن باعث شده آن همه تب و تاب برای ثبت‌نام اولیه طرح در سال گذشته حال به‌طور کلی از بین برود. اگر خاطرتان باشد سال گذشته تقریبا دو ماه تمام فکر و ذکرمان شروع ثبت‌نام در استان‌های مختلف برای طرح اقدام ملی مسکن بود اما دیگر خبری از هجوم متقاضیان نیست.

یکی از ابهامات مهم قیمت واحدهای طرح مسکن ملی است که ارقام مختلفی از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا شش میلیون تومان برای هزینه ساخت هر متر مربع اعلام شده و مشخص نیست در نهایت تحویل گرفتن آن‌ها چقدر سرمایه لازم دارد. تا جایی که هزینه کلی ساخت مسکن می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان متغیر باشد و وام ۱۰۰ میلیونی بخشی از آن را پوشش خواههد داد. ابهام دیگر درباره زمان پایان فرایند ساخت واحدهاست که باعث شده خیلی‌ها نگران دچار شدن به سرنوشت متقاضیان مسکن مهر را داشته باشند.

یک سال از زمان شروع طرح گذشته و هنوز مرحله ثبت‌نام آن به پایان نرسیده و قرار است مرحله دوم برای جذب متقاضیان جدید در آینده آغاز شود. مورد عجیب‌تر اینکه حتی متراژ واحدهای مسکن ملی هم مشخص نیست و ارقام مختلفی بین ۶۵ تا ۱۰۰ مترمربع برای آن‌ها مطرح شده.

حالا با انصراف احتمالی تعداد زیاد متقاضیان، مسکن ملی مخاطبان جدیدی پیدا کرده. براساس تفاهمنامه‌ای که به امضای مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده قرار است در شهرهای جدید به مهندسان واجد شرایط عضو نظام مهندسی، مسکن ملی واگذار شود.

هزینه ساخت مسکن ملی؛ ۲,۵ میلیون یا هشت میلیون؟

هیچ‌کس نمی‌داند نهایتا هزینه ساخت واحدهای مسکن کلی چقدر خواهد بود. حتی خود سازنده‌ها! در زمان ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، قرار بود قیمت هر متر مربع واحد مسکونی بین دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد که در هر استان بسته به به هزینه‌های ساخت متفاوت بود. البته از همان زمان مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند این ارقام صرفا بر اساس برآورد هزینه‌هاست و ممکن است در پایان، قیمت تمام شده مسکن ملی متفاوت باشد.

متراژ واحدهای مسکن ملی؛ ۶۵ متر، ۸۰ متر یا ۱۰۰ متر؟

علاوه بر اینکه مشخص نیست قیمت تمام شده هر متر مربع از واحدهای مسکن ملی چقدر خواهد بود، حتی متراژ واحدها هم در هاله‌ای از ابهام است. متقاضیان باید برای تکمیل ثبت‌نامشان ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند، در حالی که معلوم نیست نهایتا خانه با چه مشخصاتی به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

ابهام در زمان تحویل واحدهای مسکن ملی

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال، شعار اصلی طرح اقدام ملی مسکن است. ابتدای سال ۹۸ زمانی که از این طرح رونمایی شد، قرار بود کار ساخت همه واحدها در دو سال و تا پایان دولت به پایان برسد. اول آبان ماه اولین واحدهای مسکن ملی افتتاح شد که تعداد آن‌ها ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد بود. این رقم در برابر ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

حالا حدود یک سال و نیم از آن روز می‌گذرد و تقریبا هشت ماه تا پایان دولت باقی‌مانده اما هنوز کار ثبت‌نام متقاضیان به پایان نرسیده است. قرار است بعد از پایان ضرب‌الاجل پنجم دی ماه، متقاضیانی که آورده خود را واریز نکنند، از طرح مسکن ملی کنار گذاشته شوند و بعد از آن مرحله دوم ثبت‌نام متقاضیان جدید انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر:-، ana.press


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
بيخود ثبت نام كردن و پول هم ندارن عيني خيلي از اين ثبت نام كننده هاي خودرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
بايد اين هايي كه واريز نميكنن رو مجازات كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
مسکن ملی در ایران یک شایعه بود بیشتر تا اینکه بخواد مردم رو خونه دار کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین