پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۱۹۳۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران امروز وپس از مدت‌ها با برگزای نشست هیات نمایندگان فرصت پیدا کرد برخی از ناگفته‌های این چندماه را برزبان آورد.

شعار سال: غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران امروز وپس از مدتها با برگزای نشست هیات نمایندگان فرصت پیدا کرد برخی از ناگفته های این چندماه را برزبان آورد و پیشنهادهای بخش خصوصی درباره لایحه بودجه را اعلام کند.

یکی از مهمترین بخش های سخنرانی امروز شافعی درباره واقعیت های تحریم اقتصادی و پیامدهای گوناگون آن است که تازه به نظر می رسد. او گفت یکی از راهبردهای اعمال تحریم جز اینکه بر بخش واقعی اقتصادایران اثر منفی داشته است سرگرم کردن مدیران ارشد اقتصاد به کارهای روزمره وغفلت از دیدن واقعیت های اصلی اقتصاد است. تحریم همچنی راه را برای دولت هموار کرده است که راه بخش خصوصی ار تنگ کند. در این وضعیت است که اقتصادایران کوچک شده و سهم ایران از اقتصاد جهانی کمتر شده است. اوگفت : واقعیت آن است که از یک‌سو به دلیل تحریم‌های بی‌سابقه در دولت ترامپ کلیت اقتصاد ایران به‌ویژه بخش تولید و صادرات آسیب جدید دیده است. سهم اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی کاهش‌یافته است، هزینه مبادله اقتصاد به‌ویژه بخش تولید در اثر تحریم‌ها افزایش چشمگیری داشته و قدرت رقابت‌پذیری کشور در منطقه کاهش‌یافته است. نتیجه این موضوعات توقف تقریبی رشد اقتصاد ایران در حدود یک دهه اخیر، کاهش درآمد حقیقی خانوارها و کاهش سرمایه‌گذاری در کشور بوده است. اگرچه سیاست‌گذاری‌های غلط ارزی و پولی و تجاری و بودجه‌ای هم سهم بسیار مهمی در نابسامانی‌های اقتصادی دهه اخیر داشته‌اند؛ اما برای تحلیل منصفانه باید به دو نکته مهم توجه کرد.

شافعی ادامه داد: اول آنکه همگی دست‌اندرکاران اقتصادی و دولتمردان در دولت‌های مختلف اذعان دارند که مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد؛ اصلاح عمده ساختارهای معیوب نیازمند تصمیم‌گیری‌های دارای هزینه به لحاظ سیاسی و اجتماعی است که در شرایط تحریم هیچ دولت و مجلسی حاضر به پذیرفتن چنین ریسک‌هایی نیست. دوم آنکه در شرایط تحریم عمده منابع کشور ازجمله وقت مدیران اقتصادی صرف تصمیم‌گیری‌های روزمره برای جلوگیری از وقوع بحران‌ها و بروز مشکلات می‌شود و کمتر منابع یا فرصتی برای طراحی و استقرار اصلاحات ساختاری و برنامه‌های بلندمدت باقی می‌ماند.رییس اتاق ایران معتقد است: اصولاً یکی از اهداف تحریم آن بوده است که دست‌اندرکاران را به حدی سرگرم مدیریت روزمره کشور کند که فرصت و منابعی برای تعقیب اهداف بلندمدت نداشته باشند. فارغ از هرگونه موضع‌گیری ناشی از رقابت‌های سیاسی داخلی آنچه مسلم است توجه به معیشت مردم و تولید کشور که در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌گریبان است، بسیار حیاتی است.او تاکید کرد: تولیدکنندگان و بخش خصوصی مولد که بازیگران اصلی عرصه اقتصادی به شمار می‌روند انتظار دارند که تصمیم‌گیران عرصه سیاست با درک شرایط نابسامان تولید در کشور و چالش‌های به وجود آمده برای این بخش در دوران تحریم، با دیدی واقع‌بینانه تصمیماتی اتخاذ کنند که منافع ملی را حفظ کرده و گامی بلند برای بهبود اقتصاد و معیشت کشور برداشته شود که عزت ایران نیز در گروی آن است. به‌عبارت‌دیگر به‌جای مجادله درباره این موضوع که لازم است به دنبال رفع تحریم باشیم یا خیر، سؤال این است که چگونه می‌توان از فرصت رفع تحریم‌ها برای قدر کردن اقتصاد ایران از طریق تکمیل زنجیره‌های ارزش در تولیداتی که کشور در آن مزیت رقابتی دارد و همچنین افزایش تولید کالاهای اساسی و تحول در شیوه‌های تولید آن‌ها از طریق به‌کارگیری فن‌آوری‌های پیشرفته و افزایش بهره‌وری آب‌وخاک و انرژی استفاده کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ساعت24، تاریخ انتشار: 8 دی۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۱۰۰۷۰۰۰۰۷۵، saat24.news



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
اقتصاد جهانی در ایران اصلا قابل قیاس نیست ما یک اقتصاد بیمار داریم از منظر اون ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
اینکه پول های ایران در بیرون مرز های ما بلوکه شده و به ما نمیدن یک فاجعه تاریخیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
فکر کنم برای اقتصاد دنیا ضرر هم داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین