پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۷۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
ازدیاد شبکه‌های اجتماعی باعث شده بعضی از مردم زمانی را که به کتاب خواندن اختصاص می‌دادند صرف گشتن در صفحات مجازی کنند؛ اما اگر دوباره بخواهیم کتاب خواندن را شروع کنیم، چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟
شعار سال: شاید شما بخواهید مثل زمانی که وقت کافی برای کتاب خواندن داشتید دوباره مطالعه را از سر بگیرید و وقت کمتری را صرف گشتن در صفحات مجازی بکنید. ممکن است از خود بپرسید که چگونه می‌توان زمان مناسبی برای مطالعه به ویژه در این شرایط منع تردد و محدودیت‌های زمانی و اضطراب‌های مختلفی که ما را تحت فشار قرار می‌دهد پیدا کرد.

به نقل از «The Conversation»، یکی از راه حل‌ها برای انجام این کار آن است که با کتاب‌هایی که حجم کمتری دارند خواندن را شروع کنید. گروهی از کارشناسان در پروژه‌ای که سال ۲۰۲۰ با نام باشگاه کتابخوانی ۱۰ دقیقه‌ای انجام دادند منتخبی از ۱۰ متن ادبی را که طیف وسیعی از نوشته‌های انگلیسی را در بر داشت بررسی کردند و هر هفته بخشی گلچین‌شده و ۱۰ دقیقه‌ای تحت عنوان مقدمه از سوی کارشناس این بخش در حوزه مربوطه به علاقه‌مندان معرفی می‌شد.

طی این پروژه‌ها متوجه شدند که مردم به ۲ مؤلفه ایجاز و تنوع اشاره کردند. بررسی‌هایی که انجام شد نشان داد خوانندگان در طول ۱۰ هفته به جای پیگیری منظم گاهی از پروژه خارج و برخی اوقات نیز به پروژه اضافه می‌شدند. یکی از دلایل احتمالی این امر آن است که یافتن زمان مناسب برای خواندن و مطالعه به ویژه در این برهه از زمان آسان نیست. شاید تعجب‌آور باشد که این مقاله هیچ توصیه‌ای در مورد مدیریت زمان یا ایجاد عادت‌های مطالعه در بر ندارد.

گاهی این مساله فراموش می‌شود که رمان‌های قرن ۱۹ میلادی که به قلم افرادی همچون چارلز دیکنز، جرج الیوت، الیزابت گاسکل و ویلکی کالینز به رشته تحریر درآمده و امروزه در قطعات بزرگ چاپ شده‌اند در ابتدا در یک یا ۲ فصل از مجله به چاپ می‌رسیدند و ایجاز یکی از جذابیت اصلی این داستان‌ها بود.

۱- از صفر شروع نکنید
 


شما باید بدون توجه و اندیشه در‌باره اینکه چه مقدار کتاب در طول زندگی خود مطالعه کرده‌اید، با تفکری مثبت شروع به خواندن کنید حتی اگر بیش از یک سال است که کتابی را باز نکرده‌اید. به یاد داشته باشید که ما در عصری زندگی می‌کنیم که رشد دانش به طرز فوق‌العاده‌ای در حال شکل‌گیری است و روزهایمان با کلمات اشباع شده است. شما می‌توانید در این دوران کتاب خواندن را از سر بگیرید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر احساس می‌کنید هنگام خواندن کتاب عضلات خود را منقبض می‌کنید، باید به خود استراحت دهید و به بدن‌تان آسیب نزنید.

۲- کیفیت را در نظر بگیرید نه کمیت
 


کیفیت واژگانی را که می‌خوانید در اولویت قرار دهید. مطالعه خوب یعنی تمرین تمرکز همراه با دقت و با دیدی آگاهانه. تفکرات منفی را دور بریزید و از آنچه که می‌خوانید نهایت لذت را ببرید. این امر احساس گناه شما را برای نخواندن کتاب از بین می‌برد.

۳- فرصت‌طلب باشید
 


شما می‌توانید حین خواندن لحظات لذت‌بخشی را تجربه کنید و این تجربه ارزشمندی است که از راه رویارویی با زبان، تصاویر و ایده‌ها به دست می‌آید. هیچ مکان و محیط ایده‌آلی برای خواندن و مطالعه وجود ندارد. فقط در هر کجا که می‌توانید و هر زمان که وقت آزاد دارید کتاب بخوانید.

۴- با کتاب ارتباط برقرار کنید و کنترل ذهن خود را در دست گیرید
 


آنچه را که می‌خواهید مطالعه کنید انتخاب کنید و به جای نگاه کردن به سایت‌هایی که فهرستی از کتاب‌های خواندنی را ارائه می‌دهند، روش‌هایی را برای نکته‌برداری از کتاب‌ها و انتخاب درست آن‌ها برگزینید. چنین سایت‌هایی آن‌طور که ادعا می‌کنند مفید و هدفمند نیستند. از وب‌سایت‌های مفید کتابخوانی می‌توان وب‌سایت گودریدز را مثال زد. در این وب‌سایت افراد می‌توانند کتاب‌هایی را که خوانده‌اند یا آن دسته از کتاب‌هایی را که پیشنهاد می‌شود و می‌خواهند بخوانند گردآوری کنند.

لیا پرایس در کتاب خود که سال ۲۰۱۹ با عنوان «وقتی از کتاب سخن می‌گوییم دقیقاً درباره چه حرف می‌زنیم» منتشر شد تاکید می‌کند که هر خواننده‌ای می‌تواند متن مورد نظر خود را از طریق سفارش در وب‌سایت‌ها، انجمن‌ها و تالار‌های گفتمان پیدا کند. همچنین ریتا فلسکی در کتاب «کاربرد‌های ادبیات» در مورد روش‌های برقراری ارتباط با متون و همچنین دوستی با کتاب صحبت می‌کند. او حیات و نجات تاریخ را ضروری می‌داند چراکه از طریق آن می‌توان بار‌ها و بار‌ها با مردم ارتباط برقرار کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار ۲۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۵۷۶۱۳، etemadonline.com.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
كتاب و كتاب خواني در ايران بايد ريشه هاي محكم تري در زمينه فرهنگي و زندگي مردم ايجاد ميكرد اما با كمي كاري هاي صورت گرفته به اين وضع رسيديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
این شبکه های اجتماعی باعث شده مردم از دیدن واقعیت های جهان محروم بشن مثل لمس ورق های کتاب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
كيفيت مطالبعه واقعا مهمه من يكبار هفت صبح ده صفحه كتاب خوندم خيلي خيلي بهم بيشتر چسبيد تا مطالعه هاي زياد بقيه عمرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
اين ايده كتاب هاي جيبي هم خيلي خوبه به راحتي ميتونيم از تايم هدر رفته مون استفاده بهينه بكنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین