پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۹۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
حسن موریزی‌نژاد گفت: بخش پژوهش هنر نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیاز‌های پژوهشی جامعه‌مان، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد.
شعار سال: بخش پژوهش و ‌مقالات هنری، چند دوره‌ای است که به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شده و یکی از بخش‌های مهم این رویداد است.

حسن موریزی‌نژاد که سابقه چشمگیری در حوزه نقد و پژوهش هنرهای تجسمی دارد و در این دوره از جشنواره از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است، در خصوص برگزاری سیزدهمین دوره این جشنواره گفت: در مدت برگزاری جشنواره، مهمترین ویژگی آن قرار گرفتن بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر است. این ویژگی می‌تواند برای مخاطبان جشنواره فرصتی را فراهم کند تا چشم اندازی کلی از چگونگی هنرهای تجسمی معاصر، تحولات صورت گرفته و ارتباط بین آن‌ها را بهتر درک کنند.

وی ادامه داد: همزمانی برگزاری بخش‌های مختلف هنرهای تجسمی در کنار یکدیگر این امکان را هم برای هنرمندان فراهم می‌کند تا با امکانات گوناگون زبانی و بصری هر بخش بهتر آشنا شوند و طبعا این می‌تواند در غنای زبان بصری‌شان به آن‌ها کمک کند.

به گفته وی مهمترین چالشی که این جشنواره تا امروز با آن روبرو بوده است، گره خوردنش با مسائل و رویدادهای سیاسی است، وی در این خصوص اظهار کرد: رفع چنین چالشی از سوی دست اندرکاران، نه تنها می‌تواند به تحقق هدف «گفتگو بین هنرها» کمک بسیاری ‌کند، بلکه مشارکت بیشتر جامعۀ هنری را نیز سبب می‌شود.

موریزی نژاد در خصوص ویژگی‌های رسانه‌ای هنر معاصر بیان کرد: آزادی بسیار هنرمند امروز در استفاده از امکانات مختلف رسانه‌های گوناگون برای بیان مفهوم، اندیشه و احساس خود، مهمترین ویژگی است که در هنر معاصر فراهم شده است.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره درباره بخش مقالات این دوره از جشنواره نیز گفت: در این دوره مسئولیت بخش مقالات به من سپرده شده است. انجام هر کار پژوهشی نیاز به زمان دارد و همزمانی انجام آن با سایر بخش‌های جشنواره، که طی مهلتی چند ماه به انجام می‌رسند، به نظرم کار درستی نیست. این بخش نیازمند اتاق فکری دائمی است که با توجه به نیازهای پژوهشی جامعه مان، موضوع یا موضوعاتی را جهت پژوهش و نگارش به نویسندگان صاحب صلاحیت بسپارد.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم که جوانان باسواد زیادی هستند که دغدغه و علاقه ‌شان کار پژوهشی درباره هنر است. اما متاسفانه به دلیل نبودن بستر مناسب برای این امر به مرور از این کار کنار می‌کشند. دلیل این صحبت هم حجم بسیار کتاب ها، مجلات و مقالاتی است که خصوصا طی دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ در حوزۀ هنرهای تجسمی به چاپ رسیده اند. مطمئنا اگر قرار به هر تحولی در حوزه هنر باشد، تنها و تنها از حوزه اندیشه و پرواری آن امکان‌پذیر است و این امر میسر نمی‌شود مگر با همین بها دادن به امر پژوهش‎. ‎

وی در پایان بیان کرد: سوق دادن لایه‌های مختلف مردم به مطالعه نیازمند کاری فرهنگی است که تنها از عهدۀ دولت و امکانات بسیاری که در اختیار دارد بر می‌آید. ولی به نظرم هر هنرمندی این آگاهی را دارد که ارتقاء سطح کیفی و خلاقانه هنر تنها و تنها از طریق مطالعه و گسترش جهان بینی هنرمند میسر است.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‌می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۲۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 1023143، www.ilna.news.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
اينكه ما داريم از نظر ذهني كارشناسامون رو سوق ميديم به سمت پژوهش نشونه خوبيه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
هنر در ايران خصوصا زمينه هاي ايراني و اسلاميش داره به دليل همين عدم پژوهش ها از توسعه باز ميمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
خروجي جشنواره ها در زمينه پژوهش هنر زياد جالب و جذاب نيست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین