پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۵۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ادغام مرکز اسناد فرهنگی آسیا در پژوهشکده رسانه را تصمیمی ناشیانه خواند، در مقابل رئیس کنونی این پژوهشگاه با تاکید بر اینکه «دغدغه استاد گلشنی را درک می‌کنم» گفت: ایشان مطمئن باشند که به هیچ وجه رسالت و وظایف و فعالیت‌های این واحد نه تنها کم نخواهد شد بلکه تقویت خواهد شد.
شعار سال: پیرو انتشار اخباری مبنی بر انحلال و ادغام مرکز اسناد فرهنگی آسیا، پروفسور «مهدی گلشنی» عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، تصمیم وزارت علوم برای از بین بردن استقلال «مرکز اسناد فرهنگی آسیا» و ادغام آن به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از پژوهشکده رسانه و ارتباطات را «عجولانه» توصیف کرد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره اهمیت مرکز اسناد فرهنگی آسیا تصریح کرد: مرکز فرهنگی بسیار خوبی است که فعالیتش قبل از انقلاب شروع شد و در دوره‌ای که بنده رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بودم، از فعالیتش بسیار راضی بودم. افرادی که به‌عنوان محقق با آن همکاری داشتند هم چهره‌هایی جدی و خوب بودند.

گلشنی ادامه داد: گذاشتن این مرکز ذیل پژوهشکده‌ای که سنخیتی با آن ندارد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات) از تصمیم‌های عجولانه‌ای است که این روز‌ها در وزارت علوم گرفته می‌شود، بدون آنکه با اهل فن، مشورت و از آن‌ها نظرخواهی شود. به نظرم این ظلم بزرگی در حق مرکز اسناد فرهنگی آسیا و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. همچنین ظلمی در حق افرادی که جنبه بین‌المللی دارند و کار‌ها و پژوهش‌های خوبی می‌کنند بدون آنکه فشاری از بالا روی سرشان باشد.

استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه چنین ادغامی کاملا هویت و کارکرد مرکز اسناد فرهنگی آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت:، چون کار پژوهشکده رسانه نوعی دیگر و تحقیقات این مرکز از جنس دیگری است و آدم‌هایی که در آن هستند هم، اهل آن نوع تحقیق هستند.

گلشنی با تاکید بر اینکه «برای اتخاذ چنین تصمیم‌هایی، باید یا میزگردی تلویزیونی بگذارند و درباره این چیز‌ها بحث کنند یا بروند و از چهار نفر متخصص، نظر بخواهند.» گفت: من واقعا سر درنمی‌آورم وقتی این همه کار مانده که آموزش عالی به آن نیاز دارد چرا می‌نشینند برای یک مرکز، چنین تصمیم‌های ناشیانه‌ای می‌گیرند برای مرکز و پژوهشگاهی که به نظر من اسم و رسم خوبی داشت.

«حسینعلی قبادی»، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

قبادی در ابتدای صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه برای این ادغام موافقت اصولی صورت گرفته است و هنوز موافقت قطعی حاصل نشده، گفت: نتیجه نهایی در موافقت قطعی مشخص خواهد شد، لذا داوری‌ها و قضاوت‌های پیش از آن کاملا شتاب‌زده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: ثانیا این یک مساله کاملا متعارف است و ما اینجا در چهارچوب‌های قانونی عمل کردیم؛ ما بیش از بیست گروه یک نفره و دو نفره (در پژوهشگاه) داشتیم که سالیان سال حق مدیریت‌های بلاوجه می‌گرفتند. این حق مدیریت‌ها باید حذف می‌شد و این اتفاق باید سالیان پیش رخ می‌داد. چراکه ساختار‌ها متناسب نبودند و این اقدام انجام شده است.

قبادی درباره سرنوشت این مرکز تاکید کرد: به انجام وظایف این مرکز نه تنها اکنون هیچ آسیبی وارد نشده و در آینده هم وارد نخواهد شد، بلکه مرکز تازه دارای نیرو‌های توانمند علمی شده است؛ تاکنون اینجا نیروی هیئت علمی متخصص تراز اولی نداشته و تازه اتفاقا ارتقای حقیقی پیدا می‌کند.

او یادآور شد: من احترام بسیار فراوانی برای استاد گلشنی قائلم و دغدغه ایشان را درک می‌کنم و مطمئنم دغدغه‌شان درست است، اما ایشان مطمئن باشند که به هیچ وجه رسالت و وظایف و فعالیت‌های این واحد نه تنها کم نخواهد شد بلکه تقویت خواهد شد و‌ای کاش که خبرگزاری محترم ایلنا، اول از ما حقیقت را می‌پرسید تا بعضی افرادی که دوست دارند تشویش اذهان عمومی کنند، همان روز‌های اول این اظهارات ناپخته را نمی‌کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 29 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.ilna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
از این تصمیم های ناشیانه خیلی خیلی زیاد داشتیم که باید تو کشور نظارت هارو قوی تر کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
خداییش چرا باید این همه در زمینه فرهنگی این همه عقب مونده بازی در بیاریم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین