پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۳۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
رییس فدراسیون والیبال که مدتی معاون وزیر ورزش و جوانان بود می‌گوید که وزیر تعلق خاطری به هیچ تیم فوتبالی ندارد.
شعار سال: کمی به نسبت آخرین باری که با او گفتگو کردم پیر شده، اما با انرژی تر. هنوز هم انگیزه این را دارد که برای والیبال کار کند، ولی این بار دور و برش خلوت‌تر است. زیاد رفت و آمدی در فدراسیون نیست و یک آرامش عجیبی آنجا مشاهده می‌شود. محمدرضا داورزنی پس از مدتی که به وزارت خانه رفت تا معاون وزیر ورزش و جوانان باشد دوباره به والیبال برگشت تا شاید خیلی از کار‌های ناتمامی که داشت را انجام بدهد. او و فدراسیون‌اش به بهانه‌های مختلف سیبل انتقادات هستند. یک روز لیگ برتر، یک روز کباب برگ و انتخاب رییس اتحادیه کباب پزان برای سرپرستی تیم ملی و یک روز برجسته کردن مصاحبه با یک شبکه آنور آبی. با این حال وقتی از داورزنی درباره همه این حاشیه‌ها سوال می‌کنیم همان لبخند همیشگی اش را می‌زند و می‌گوید: «خودشان در فدراسیون نیستند، رفت و آمد‌ها قطع شده و، چون باج نداده و نمی‌دهم حاشیه درست می‌کنند، قطار ما دارد می‌رود و آن‌هایی که پیاده هستند مدام سنگ می‌زنند.»

او نگرانی زیادی برای هجمه‌هایی که به وجود آمده ندارد. حرفش هم این است که اگر سوالی پیش می‌آید، اگر هر کسی می‌خواهد درباره اتفاقی که پیش آمده بداند تماس بگیرد، توضیحات را بشنود و اگر قانع نشد هر تصمیمی که خواست بگیرد. با این حال داورزنی یک حرف دیگر هم می‌زند؛ اینکه: «همه این حاشیه‌ها را بریزید دور. تخته سفیدی که کنارم هست را ببینید. ریز به ریز برنامه‌های والیبال مشخص است. بودجه‌های هر سفر را ذخیره کرده ایم و دست مان هم مقابل کسی دراز نیست. ما هدف داریم و با هدف پیش می‌رویم. من نه به خاطر خودم که به خاطر والیبال ایران و تیم ملی‌ای که باید حواسم به همه چیزش باشد می‌جنگم.»

حضور در وزازت خانه

دستور بود. تشخیص آقای وزیر این بود که ما در این بخش می‌توانیم کمک کنیم و با توجه به تجربیاتی که در بخش‌های مختلف ورزش داشتیم بتوانیم یک نقشی را در حوزه ورزش قهرمانی ایفا کنیم. اینکه در والیبال بمانیم و فقط در این حوزه نقش و ماموریت مان را ایفا کنیم یک بحث بود، اما بحث دیگر این بود که به وزارت خانه برویم و در حوزه معاونت ورزشی کار کنیم. وقتی کسی سرباز است تکلیف نمی‌کند که من اینجا بروم بهتر است یا نروم. وقتی سیستم تشخیص بدهد در یک میدانی باشد باید همان جا  بروی.

بازگشت دوباره به والیبال

برای من حضور در وزارت خانه تجربه خوبی بود و از طرفی هم آدم یک حس خوب پیدا می‌کند که والیبال این قدر مورد توجه مردم و رهبری است. برگشت من به والیبال هم میل خودم نبود؛ کار آدم را خسته نمی‌کند، هرجایی که آدم فکر می‌کند می‌تواند تاثیر بگذارد باید کار کند.

گره عجیبی به نام باشگاه‌های سرخابی

هر کاری هزینه خودش را دارد، ولی آن چیزی که خیلی ورزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دچار چالش می‌کند موضوع باشگاه سرخابی هاست. یک زنجیره متصل و مرتبط. اگر این دو باشگاه خوب کار کنند ورزش و فوتبال هم خوب کار می‌کنند. خیلی از رشته‌های ما هستند که افتخارات زیادی کسب می‌کنند و  در سطح جهان مطرح هستند. تکواندو، ووشو، کاراته و البته رشته‌های گروهی ما مثل والیبال و بسکتبال در جایگاه خوبی در جهان هستند، اما به دلیل جایگاهی که فوتبال در دنیا دارد در بین مردم هم این حساسیت‌ها وجود دارد و به شکلی اگر فوتبال و باشگاه‌های پرطرفدار دچار مشکل شوند همه پیروزی‌ها و موفقیت‌های رشته‌های دیگر زیر این شکست‌هایی که ما در انتخابی‌ها یا در حوزه فوتبال می‌خوریم دفن می‌شود و دیگر دیده نمی‌شود.
 
چه کسی گفته پول پرسپولیسی‌ها خرج استقلال می‌شود؟

وزیر نه پرسپولیسی است نه استقلالی

 سرخابی‌ها چه نفعی برای وزارت دارد؟ من به عنوان آدمی که در ورزش کشور چهار دهه کار کرده این را می‌گویم که بودن این دو باشگاه در اختیار وزارت ورزش جز اینکه انتظاراتی برای نتایج، اتفاقات و بازیکنان باشگاه ایجاد می‌کند هیچ عایدی ندارد. اینکه وزارت برای درآمدزایی این دو باشگاه مدیریت می‌کند ربطی به این ندارد که درآمد وزارت با آن‌ها بالا می‌رود. اصلا درآمد دو باشگاه ربطی به وزارت ندارد. الان فشار‌هایی زیادی از طرف افکار عمومی و هواداران به وزارت می‌آید که چرا این آدم مدیرعامل نیست چرا آن هست! به عنوان کسی که در وزارت بودم و از نزدیک شاهد مسائل بوده ام اصلا این موضوع که وزارت طرفدار یک تیم است را قبول ندارم.

سلطانی فر دو سال است که می‌خواهد این دو باشگاه خصوصی شوند

آقای سلطانی فر دو سال است به دنبال این است که این دو باشگاه خصوصی شوند. در آن زمان تلاش کرد که از طریق سازمان خصوصی سازی شود، اما با مصوبه مجلس به این سمت رفت که به بورس و فرابورس برود و کشف قیمت شود. روند خصوصی سازی دست وزارت خانه نیست؛ وزارت ورزش ازهیات دولت درخواست کرد که اجازه دهد که این دو باشگاه واگذار شوند. رئیس جمهور هم ابلاغ کرد و این به فرآیند سازمان خصوصی سازی رفت. از طریق سازمان شروع به فراهم کردن مقدمات واگذاری شد، اما مجلس مصوبه‌ای داشت و به همین دلیل تصمیم دولت درسازمان خصوصی سازی متوقف شد و به این سمت رفت که در بورس و فرابورس واگذار شود. تعجب می‌کنم که گاهی مطالبی می‌شونم که می‌گویند اراده‌ای وجود ندارد، اما به جرات می‌گویم که وزارت به دنبال واگذاری است.

امضای قرارداد با ویلموتس چه ربطی به وزارتخانه دارد؟

درخصوص فدراسیون فوتبال و امضای قرارداد با ویلموتس وزارت ورزش در کجای تصمیمات آن است که باید پاسخگو باشد؟ امضای قرارداد مربیان ارتباطی به وزارت ورزش ندارد. در تصمیمات فدراسیون فوتبال، وزارت فقط نظاره گر است. قصه شترمرغ و مرغ است؛ ما در این موضوعات اعلام کردیم که باید وزارت خانه‌ای تشکیل شود تا پاسخگوی مجلس باشد و سازمان تربیت بدنی را به وزارت خانه تبدیل کنیم تا فدراسیون‌ها پاسخگوی مجلس باشند. به دوستان مجلس هم گفته ام که در خصوص پرونده فوتبال وزیر باید پاسخگوی چه چیزی باشد؟ اصلا طبق اساسنامه نه می‌تواند نقش داشته باشد و نه دخالت کند. اینکه وزارت ورزش باید پاسخگو باشد درست است، اما پاسخگوی چه چیزی؟ اینکه به شما مسئولیت می‌دهند باید اختیارهم داشته باشید، اما اگر اینگونه نباشد پاسخ چه چیزی را می‌خواهید بدهید؟ دولت نمی‌تواتد پاسخگوی چیزی باشد که دخالتی در آن ندارد.
 
چه کسی گفته پول پرسپولیسی‌ها خرج استقلال می‌شود؟

چرایی عدم حضور مربیان و بازیکنان خارجی در فوتبال

این یکی از سیاست‌های دولت است؛ دولت می‌گوید با این همه پرونده باز در FIFA  و AFC و همچنین مشکل تامین ارز؛ صلاح نیست بازیکن و مربی خارجی دیگری اضافه شود. نقش دستگاه‌های بیرونی مثل فیفا و‌ای اف سی نسبت به رشته‌های دیگر قابل قیاس نیست و این مهم‌ترین دلیل برای ممنوع شدن ورود خارجی‌ها در فوتبال است. حجم حضور و رقم قرارداد‌های خارجی‌های فوتبال و مقرراتش با سایر فدراسیون‌های بین المللی متفاوت است. وزارت ورزش می‌تواند بگوید که سیاست کلی دولت این است که از بازیکن و مربی خارجی استفاده نشود تا شرایط عمومی کشور و ارز درست شود. طبیعی است وقتی که برای تامین و انتقال ارز مشکل داریم، این کار را انجام دهد. فدراسیون و باشگاه‌های ایران در حال حاضر از فیفا و‌ای اف سی طلب دارند، اما امکان انتقالش نیست. در پرونده ویلموتس فدراسیون از یک سازمانی قرض گرفت و قرار شد پول هایش را از فیفا بگیرد و پس بدهد، اما این کار صوت نگرفت و نتوانستند این کار را انجام بدهند.

پول پرسپولیسی‌ها خرج استقلالی‌ها نمی‌شود

اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست. این باشگاه‌ها هیئت مدیره دارند و هرکدام به پول‌های خود دسترسی دارند. مثلا اگر استقلال در AFC پولی داشته باشد ما این پول را نمی‌گیریم که به پرسپولیس بدهیم. چنین مکانیزمی اصلا امکان پذیر نیست. تا زمانی که ساختار فدراسیون و باشگاه‌های سرخابی به این شیوه است، نباید توقع چندانی داشت. فرقی هم نمی‌کند چه کسی وزیر یا معاون باشد، اگر قرار است وزیر پاسخگوی وضع فوتبال باشد باید به او اختیار هم بدهند. اگر نه، خود فدراسیون باید پاسخ بدهد. من رییس فدراسیون که نهاد عمومی غیردولتی هستم باید پاسخگوی عملکرد خودم باشم و نمی‌شود که از یک طرف بگویم غیردولتی هستم و از طرف دیگر از وزیر بخواهم که در مجلس پاسخگو باشد.

*بخش دوم این گفتگو روز پنج شنبه منتشر خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۷۵۹۳۹، khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
برای چی این استقلالی ها همیشه دنبال دلیل باختشون در دامان بقیه تیم ها هستن؟ این از عذم مسئولیت پذیری این تیم و هوادارانش هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
وقتی دو تا تیم دولتی داریم اصلا بهانه اینکه هزینه یک نیم صرف اون یکی میشه خیلی خیلی بچگانه ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
وضع هر دو باشگاه مطرح فوتبال در ایران خراب هست باید هرچه سریعتر فکری به حال این ورزش پر طرفدار کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین