پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۵۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
حسن فرهادی، شاعر و منتقد ادبی بوشهری در یادداشتی کتاب «همسایه دریا» نوشته محمد مذکوری را مورد بررسی قرار داد و نوشت: این کتاب، از آن‌دست کتاب‌هایی است که نویسنده و گردآورنده جوان آن بیشتر به فکر معرفی شهر و مشاهیر شهرش بوده است چنان‌که عنوان فرعی کتاب «نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بندر ریگ» است.
شعار سال: کتاب، یکی از تکه‌های زیبا و کاربردی در هر فرهنگ و تمدن است. تمدن و به‌خصوص تمدن‌های فرهنگی، مانایی و پویایی خود را از کتاب و کتابت می‌گیرند. این عنصر فرهنگی که البته چندگاهی هست که به یک کالای صنعتی هم بدل شده، همیشه جذابیت‌های خودش را برای نویسندگان و خوانندگان دارد، به‌ویژه برای نویسندگانی که دوست دارند دانایی و توانایی خود را ماندگار کنند. در این میان، افرادی هم هستند که با نوشتن کتاب در صدد بلندآوازه کردن دیار و مشاهیر دیار خود هستند.

کتاب «همسایه دریا» از آن دست کتاب‌هایی است که نویسنده و گردآورنده جوان آن بیشتر به فکر معرفی شهر و مشاهیر شهرش بوده است چنان‌که عنوان فرعی کتاب «نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بندر ریگ» است.

محمد مذکوری در این کتاب ضمن معرفی نویسندگان، شاعران و هنرمندان معاصر بندر ریگ، در بخشی مجزا و ابتدای کتاب به معرفی دو شاعر متأخر بندر ریگ یعنی «ناظم حاج غلامحسین بندرریگی» و سالمین بن محمد بن حسین بن عبدالامام بن علی حیات داوودی متخلص به «شایق بندرریگی» می‌پردازد.
 
شناختامه‌ای برای نام‌آوران فرهنگ و هنر بندر ریگ
از آن‌جاکه آثار و احوال این دو شاعر کمتر در اسناد و بیشتر بر افواه آمده است، نویسنده کتاب «همسایه دریا»، هم به‌صورت اسنادی و هم میدانی در خصوص این دو شاعر به پژوهش پرداخته و توانسته اطلاعاتی ذی‌قیمت برای مخاطب تهیه کند.

اگرچه بخش پژوهش‌محور این کتاب خالی از برخی ایرادات پژوهشی و فنی نیست، اما این را باید به پای جوانی و کم‌تجربگی مؤلف گذاشت. قطعاً تجربه نگارش و چاپ اولین کتاب، در کتاب‌های بعدی آقای مذکوری، به یاری او خواهد آمد.

گردآوری آثاری ادبی و ذکر شاعر‌ها و نویسنده‌ها سابقه تاریخی و طولانی در ادبیات داشته و به تذکره‌ها و کشکول‌ها بر می‌گردد که بخشی از ادبیات و نام‌ها را در خود نگهداری کرده و به ما رسانیده است.

در کتاب «همسایه دریا» ذکر نام و اثر بسیاری از شاعرها، نویسنده‌ها و هنرمند‌های پیر و جوان بندر ریگ جمع‌آوری شده است که این کتاب را به منبع خوبی برای شناخت ادب و هنر این بندر دیرسال، تبدیل کرده است.

البته باید این نکته را عنوان کرد که نویسنده در این بخش کتاب خود که گردآوری و معرفی است، می‌توانست کمی جانب مدارا را رها کرده و با دید انتقادی برخی از اشعار و آثار را که کیفیت لازم برای مطرح شدن نداشتند، به کنار گذاشته و وزانت کار را جای مصلحت‌اندیشی قرار دهد.

نکته آخر هم اینکه کتاب مذکور می‌تواند جلد آخر کتاب چندجلدی نام‌آوران عرصه فرهنگ و هنر بندر ریگ باشد که جلد اول و سایر جلد‌های آن هنوز نوشته نشده و باید پژوهشگران و خود نویسنده کتاب «همسایه دریا» با پژوهش و کنکاش به معرفی سایر هنرمندان و ادیب‌های گذشته و گذشته‌تر شهر بندر ریگ همت گمارند.

یادآوری می‌شود، کتاب «همسایه دریا» نوشته محمد مذکوری به‌همت انتشارات هلیله به مدیریت مهدی انصاری و با ویراستاری سینا برازجانی پاییز امسال وارد بازار کتاب شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایبنا، تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۰۱۱۳۶، ibna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
همسایه دریا یکی از بهترین نوشته ها در ایران هست که به شما فرصت تحقیق در جنوب ایران رو به راحتی میده... هرکسی نخونده حتما بخونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
این اشل خاصی که هر سری برای ارائه و معرفی کتاب از خودتون ارائه میدید واقعا جذابه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین