پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۷۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵
در سریال روز‌های ابدی نمایش تصویر برخی از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گیس برای آن‌ها استفاده شده اشکالی ندارد در صورتیکه همین قضیه دلیل توقیف فیلم کاناپه کیانوش عیاری است!

  شعار سال: اين روزها سريال «روزهاي ابدي» ساخته جواد شمقدري ( رئيس سازمان سينمايي دوره محمود احمدي نژاد) از آنتن شبکه يک سيما در حال پخش است، نمايش تصوير برخي از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گيس براي آنها استفاده شده جالب توجه و جنجالي شده است. حسين شمقدري (فرزند کارگردان) در توئيتي نوشت:
 
«بعد از انقلاب، کارگردانان بايد زنان را با روسري نشون مي‌دادند، حتي در خانه! همون موقع مساله رو با امام مطرح مي‌کنند، شنيده شده پيشنهادي مياد که از کلاه‌گيس استفاده کنيد. ‏حالا جواد شمقدري(پدرم) در سريال «روزهاي ابدي» از اين راهکار استفاده مي‌کنند».


بعد از اين توئيت اتفاقا بحث‌ها داغتر شد علي الخصوص که در زير همين توئيت اميد رئيس دانا (آهنگساز) نوشت: « براي شما آزاده ما همين کاررو توي فيلم کاناپه کرديم ولي فيلم‌مون توقيف شد»
 
مهدي خرم دل (خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر) هم اضافه کرد: «‏دقيقاً همين اقدام را کيانوش عياري در فيلم«کاناپه»انجام داده و فيلمش توقيف شده است. يا مثلاً ابراهيم حاتمي کيا در فيلم‌ چ تک خواني زن گذاشت و از تلويزيون هم پخش شد؛ چيزي که نزديک شدن به آن اساساً براي ديگران قابل تصور نيست. به اينها مي‌گويند: رانت»
 
حتي اگر اين توئيت به جهت متوجه کردن مخاطب به چنين اتفاق ساختارشکني در تلويزيون باشد تا فضاي حاشيه‌اي براي سريال رقم بخورد و شايد بيشتر به چشم آيد اما نمي‌توان يک نکته را انکار کرد و آنهم زنده شدن بحث فيلم کاناپه ساخته کيانوش عياري.
 
جالب توجه است که عياري در سال 1395 کاناپه را ساخت و به دليل اينکه در فضاهاي داخل خانه بازيگران از کلاه گيس استفاده کرده بودند و روسري بر سر نداشتند توقيف شد. (نکته جالب توجه در توئيت حسين شمقدري هم همين اشاره به داخل خانه است و بعد از حتي در خانه يک علامت تعجب هم گذاشته است.)
 

فيلم کاناپه سينمايي بود و وزارت ارشاد به آن مجوز نداد، طبيعتا يکي از نگراني‎ هاي مديران سازمان سينمايي وقت حمله احتمالي طيف اصول گرا، کيهان، بخش خبري بيست و سي و ... بوده است، ولي حال مي بينيم عين همين اتفاق و يک مرحله جلوتر هم (حضور زنان در خارج از خانه بدون روسري، چادر و ...) درتلويزيون نشان داده مي‌شود و هيچ کسي هم هيچ اعتراضي نمي‌کند.
 
همين مهر ماه گذشته هم اتفاق ديگري در سريال «آقازاده» محصول سازمان اوج رخ داد که آن هم از همين قسم اتفاقات است و هيچ کسي هم اعتراضي نداشت. مادر (لعيا زنگنه) نگران به پسرش (سينا مهراد) مي‌گفت: «تو پسر مني جيگر گوشه مني، آخه من قربون اين صورت نجيبت بشم، نگرانم و ...» همزمان با اين حرفها مادر صورت پسرش را لمس کرده و بر گونه و سر و صورت او دست مي‌کشيد و نوازشش مي‌کرد و اين ديالوگ‌ها را مي‌گفت!!! نگران نباشيد هيچ مشکل شرعي و سانسوري نداشت! چون لعيا زنگنه دستکش آشپزخانه دستش بود و در واقع تماسي صورت نمي‌گرفت!
 
مقوله تماس بين بازيگراني که با هم محرم نيستند همواره با چالش همراه بوده است به گونه‌اي که در صحنه‌هاي برخي فيلم‌ها و سريال ها ديده‌ايم که مثلا زن غش کرده است و شوهرش کنارش فقط داد مي‌زند و بالا پايين مي‌پرد تا عاقبت يک زن ديگري بياييد و به همسرش کمک کند و ...
 
 
بهرحال انگار دوستان در تلويزيون و سازمان اوج راهکارهاي بهتري انديشيده اند و تاکيد کنم که اين نوشتار براي آن نيست که بخواهد آن بخش از سريال «روزهاي ابدي» سانسور شود يا بپرسد پس چرا در سريال «آقازاده» چنين اتفاقي رخ داد؟! اتفاقا سعي در اين است که درخواست کنيم با توجه به چنين رويکردهايي در صداوسيما و سازمان اوج، وزارت ارشاد هم يک بازنگري کرده و فيلم کاناپه کيانوش عياري را رفع توقيف کنند تا مخاطب شاهد اثري ديگر ازيکي از بهترين فيلمسازان اين مرز و بوم باشد.
 
توصيه و تاکيد جدي به سازمان سينمايي هم دارم که از تلويزيون و سازمان اوج خلاقيت و ابتکار بياموزد تا آثار نمايشي توليد شده هرچه بيشتر قابل قبول و متکي بر واقعيت باشد. با تشکر!
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  عصر ایران، تاریخ انتشار: 27  دی  1399  ، کدخبر: 765590،www.asriran.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
مهم اینه که چه کسی از همین موضوع استفاده میکنه وگرنه خود کار اصلا مهم نیست همین رفتارا باعث شده که مردم از همه چیز زده بشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
این راه حل ها بیشتر مردم رو اذیت میکنه تا اینکه بهشون امیدواری و حس خوب بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
ما که این همه عمر گرفتین تا الان از تلویزیون راهکاری ندیدیم که خوب باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین