دسترسی مخاطبان به انواع مدیا باعث شده است که افراد در انتخاب رسانه مد نظرشان با دست باز عمل کنند و البته فضای مجازی در این روزها با حجم مخاطب بالایش در انتقال محتوای تصویری بسیار پر رنگ میباشد با این اوصاف باید گفت که فضای مجازی در دیده شدن بسیاری از آثار سیما نیز موثر بوده است به خصوص اینکه در سالهای اخیر سریالهای بسیاری تنها به واسطه انتشار برشهای خوش رنگ و لعاب در فضای مجازی دیده شده اند و در زمان پخش از آنتن اقبال لازم را نداشتند در گفتگو با احمد معظمی کارگردان «خانه امن» و محسن علی اکبری تهیه کننده «روزهای ابدی» موضوع را بررسی کردیم.
شعار سال: این روزها فضای مجازی در دیده شدن تولیدات سینمایی و تلویزیونی تاثیر بسیار زیادی دارد طوری که مدیران روی آن حساب ویژهای باز کردند و مشخصا دیده شده است که تیم محتوایی هر برنامه و سریال تلویزیون مدیریت شده بخشهایی از آن را با هدف وایرال در فضای مجازی تولید میکنند که به اعتقاد کارشناسان در دیده شدن و معرفی اثر، اثری به مراتب پر رنگتر از پخش از آنتن رسانه دارد. با برخی از برنامه سازان، کارگردانان و تهیه کنندگان و... در این باره گفتگو کردیم که به شرح زیر است:
محسن علی اکبری: موافقها و مخالفان «روزهای ابدی» قدرت فیلم ساز را برای آثار بعدی دو برابر میکنند/ فضای مجازی در دیده شدن سریال تاثیر گذار بوده است!
محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص اینکه فضای مجازی چقدر در دیده شدن سریال «روزهای ابدی» موثر بوده است، گفت: نمیتوان فضای مجازی را ندیده گرفت و حتما این فضا تاثیر زیادی داشته است، ولی از طرفی در فضای مجازی با نظرات مختلفی مواجه هستیم برخی موافق و برخی دیگر مخالف این سریال هستند درواقع این مسئله به فیلم ساز کمک میکند که اگر نقدی یا ضعفی در کار باشد به قدرت تبدیل شود و اگر نقطه قوتی دارد فیلم ساز به پروژه بعد و مقوله نفوذ بیشتر بپردازد.
این کارگردان در این مورد که تا کنون از بازخورد سریال رضایت دارید و اینکه آیا این بازخوردها به پیش بینیهای شما نزدیک بوده است یا خیر بیان کرد: تقریبا آنچه را که تصور میکردیم به وقوع پیوسته است و مخاطبی که این سریال را نگاه میکند و احساس این را دارد که به معقوله تاریخ و انقلاب علاقه دارد رضایت بخش است و تا کنون نیز خدارا شکر مخاطبان رضایت داشته اند.
علی اکبری در خصوص این که از فضای مجازی برای تبلیغ سریال چقدر استفاده کرده است و آیا اصلا به اینکه بخشهایی از این سریال در فضای مجازی پخش شود فکر کرده یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بله از قبل ما با مدیر روابط عمومی هماهنگ کرده بودیم و مرتبا با پخش صحنههایی از سریال و تیزرها و مصاحبه با بازیگران و عوامل این کار انجام میشود و امیدوار هستیم که تاثیر بیشتری گذاشته شود.
محسن علی اکبری در این باره که چقدر از این تبلیغات نتیجه گرفته اند تصریح کرد: اصلا نمیشود فضای مجازی را در زمان و شرایطی که تقریبا ۹۰ در صد با این فضا آشنا هستند ندید گرفت. به نظر میآید که هنوز جای کار در فضای مجازی داریم و میتوانیم بیشتر و بهتر راجع به سریال در فضای مجازی بحث کنیم.
احمد معظمی: موفقیت سریال من به فضای مجازی ربط نداشت!
احمد معظمی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص اینکه فضای مجازی چقدر در دیده شدن سریال «خانه امن» موثر بوده است، گفت: راستش در فضای مجازی آن چنان سریال را تبلیغ نکرده بودیم و اثر از طریق مردم اطلاع رسانی شد و همین باعث شد که همه کار را ببینند و خدا را شکر مورد پسند واقع شود.
او در این باره که آیا تا کنون از بازخوردهای سریال رضایت دارید و اینکه این بازخوردها چقدر به پیش بینی شما نزدیک بوده است بیان کرد: در همان ابتدای کار گمان میکردیم که کار و اثر پر بیننده میشود، اما درواقع نه به این اندازه که هنوز بازخوردهای خوب و مثبتی دریافت کنیم.
این کارگردان در این باره که از فضای مجازی برای تبلیغ اثر استفاده شده یا خیر بیان کرد: بله، از فضای مجازی برای تبلیغ سریال استفاده کرده بودیم و اصلا نمیتوان گفت استفاده نشده است، اما به اندازه ان هم در اوایل پخش سریال تبلیغ کردیم. سریال از زمانی که روی آنتن رفت و پخش شد توانست با مخاطب ارتباط بگیرد و بینندهها را جذب کند خوشبختانه ۸۰ یا ۹۰ درصد اثر را دیدند و آن را دوست داشتند.
احمد معظمی در این باره که آیا بخشهایی از سریال خانه امن در فضای مجازی پخش شود فکر کرده بودید یا خیر؟ و اینکه این تبلیغات در فضای مجازی برای شما چقدر نتیجه بخش بود تصریح کرد: بخشهایی از این سریال در فضای مجازی پخش شد، اما اینگونه نبود که بخواهیم به فضای مجازی متکی باشیم. درواقع این اطلاع رسانی اصلا بد نیست منتها کار به شکلی جلو رفت که مخاطب خود به خود این سریال را دنبال کرد و به نظر خیلی احتیاج نبود در فضای مجازی حاشیه سازی و تبلیغ اضافه کنیم و بخواهیم سکانسی را بُلد کرده و به نوعی درشت نمایی کنیم.
بازیگرهای این مجموعه تیزر سریال را در فضای مجازی و صفحه شخصی خود به اشتراک میگذاشتند، اما به این گونه نبود که تیم به خصوصی برای انجام این کار داشته باشیم. هر آنچه که در فضای مجازی به اشتراک گذاشتیم به اندازه بوده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار ۲ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۲۳۴۲۷، www.borna.news.