پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۲۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
تنوع موتورسیکلت وارداتی و سردرگمی خریدارانیک مقام صنفی در سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت ایران معتقد است تنوع موتورسیکلت‌های وارداتی موجب اشباع بازار و سردرگمی خریداران شده است.
شعار سال: در روز‌هایی که بیشتر صنایع مهم و استراتژیک مانند خودروسازی با مسائلی، چون تولید و نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند افت تولید کارخانجات موتورسیکلت و کاهش آن از ۲ میلیون دستگاه به حدود ۱۸۰ هزار دستگاه در سال قطعا نشان از اتفاقات خوبی در این صنعت نخواهد بود.

بر اساس پیش بینی‌ها که آخرین بار توسط یک مقام مسئول در انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت اعلام شده است تولید موتورسیکلت با توجه به مشکلات تولید و بازار تقاضا بعید است تا پایان سال ۹۹ به بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه برسد.

اظهارات وی در حالی است که در سال ۹۸ صنعت موتورسیکلت با افت ۸۰ درصدی، حدود ۱۱۶ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرد.

با وضع کنونی تولید در این صنعت بی شک موضوع افزایش واردات موتورسیکلت به کشور قطعا خبر خوشایندی برای تولیدکنندگان و زنجیره تامین در این صنعت نخواهد بود چنانچه به گفته نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت ایران در یکی دو سال اخیر تنوع موتورسیکلت‌های وارداتی ضمن تاثیر بر جریان تولید در این صنعت و اشباع بازار، سردرگمی خریداران موتورسیکلت را به دنبال داشته است.

حبیب اله محمودان اظهار کرد: در صورتی که واردات موتورسیکلت به کشور ممنوع شود، هیچ اتفاقی از نظر کمبود موتورسیکلت در کشور رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توان لازم برای تولید موتورسیکلت و قطعات آن در کشور وجود دارد، بیان کرد: با وجود بیش از ۴۰۰ سازنده قطعات موتورسیکلت در کشور امکان تولید تمامی قطعات بدنه موتورسیکلت در کشور وجود دارد.

توان و تکنولوژی قطعه سازان داخلی برای تولید انواع موتورسیکلت در داخل

به گفته محمودان، هم اکنون تولیدات کارخانجات قطعات موتور متناسب با تکنولوژی روز صورت می‌گیرد و این ظرفیت و توان در قطعه سازان موتورسیکلت وجود دارد که هر مدل جدیدی را طراحی و تولید کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه افت تولید در یکی دو سال اخیر بخشی زیادی از قطعه سازان موتورسیکلت را با وجود توانمندی بالا و از روی ناچاری با چشم پوشی از سودشان به حوزه خدمات پس از فروش و تامین و تولید قطعات موتور‌های خارجی سوق داده است.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت افزود: در حال حاضر موتور‌های وارداتی مصرفی برای خدمات پس از فروش بوجود آورده اند و برخی از قطعه سازان از روی ناچاری و با کاهش جریان تولید اقدام به تولید قطعات موتور‌های وارداتی کرده و وارد بازار خدمات پس از فروش موتور‌های خارجی شدند.

سیاست‌های اشتباه بستری برای واردات موتورسیکلت به کشور

محمودان گفت: در چنین شرایطی دولت می‌تواند با ریل گذاری امکان بومی سازی موتورسیکلت‌های وارداتی را در کشور فراهم کند، اما به دلیل نبود متولی در این حوزه بسیاری از قطعه سازان به جای سفارش گذاری قطعات برای تولید داخل به عرضه خدمات موتورسیکلت‌های وارداتی ورود کردند.

این مقام مسئول در سندیکای سازندگان قطعات موتورسیکلت در ادامه با اشاره به موضوع واردات قطعات موتور توسط موتورسیکلت‌سازان، تاکید کرد: با وجود توان داخلی قطعه سازان، موتورسازان به جای سفارش تولید قطعه به سازندگان داخلی، قطعات موتورسیکلت را به صورت CKD وارد می‌کنند.

محمودان در پایان یاد آور شد: سیر واردات قطعات و مونتاژکاری در صنعت موتورسیکلت در حالی ادامه دارد که بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای قطعات موتورسیکلت در کشور موجود است؛ اما به دلیل سیاست گذاری اشتباه و اختصاص ارز نیمایی به موتورسیکلت‌سازان بستر را برای واردات انواع موتورسیکلت خارجی به کشور فراهم کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از قطعه‌نیوز، تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۲۲۵۲، www.ghatenews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین