پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳
سال‌هاست که متصدیان تولید و فروش موتورسیکلت‌های برقی بر این باورند که به‌زودی این موتور‌ها جای موتورسیکلت‌های بنزینی را می‌گیرند. اما جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به‌جای نوع بنزینی یکی از شعار‌هایی است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در بخش تولید و مصرف هنوز به واقعیت نزدیک نشده است.به دلیل بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و قیمت ۱۰ میلیونی باتری‌ها استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در ایران چندان زیاد نیست البته قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ اما به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌کنند.

شعار سال: جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به‌جای نوع بنزینی یکی از شعار‌هایی است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در بخش تولید و مصرف هنوز به واقعیت نزدیک نشده است.

 سال‌هاست که متصدیان تولید و فروش موتورسیکلت‌های برقی بر این باورند که به‌زودی این موتور‌ها جای موتورسیکلت‌های بنزینی را می‌گیرند.

اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که با گران شدن بنزین به‌طور حتم این اتفاق با سرعت بیشتری به وقوع خواهد پیوست، اما گرانی قطعات استفاده‌شده در موتور‌های برقی ازجمله باتری و نیز نبود زیرساخت‌های لازم مانند ایستگاه‌های شارژ در شهر‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل برای جایگزینی این موتور‌ها با نوع بنزینی محسوب می‌شود.

به دلیل بالا بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی و قیمت ۱۰ میلیونی باتری‌ها استقبال از موتورسیکلت‌های برقی در ایران چندان زیاد نیست البته قیمت موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت‌های برقی چندان تفاوتی ندارد؛ اما به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتورسیکلت‌های بنزینی، مردم از موتورسیکلت‌های برقی استقبال نمی‌کنند.

به‌منظور آشنایی با روند تولید موتور‌های برقی و موانع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با جواد باقری مدیرعامل شرکت عرفان سیکلت ایرانیان که درزمینهٔ ساخت این نوع موتور‌ها در استان خراسان رضوی فعالیت دارد به بحث و گفتگو نشستیم.

* ضمن معرفی بفرمایید چند سال است که در این صنعت مشغول فعالیت هستید؟

جواد باقری متولد سال و به‌عنوان ۱۳۶۱مدیرعامل شرکت عرفان سیکلت ایرانیان به مدت ۱۲ سال است که در این صنعت فعالیت دارم البته این در حالی است که فعالیت پدرم در صنعت موتورسیکلت‌سازی به ۳۵ سال می‌رسد.

* تولید موتوربرقی داخلی است یا خارجی؟

به‌طورکلی صنعت موتورسیکلت مونتاژ است، اما به سمت بومی‌سازی می‌رود.


بومی‌سازی تولید موتورسیکلت از حرف تا عمل

* چقدر در بومی‌سازی موفق بودیم؟

درواقع هر موتورسیکلتی را که تولید می‌کنیم حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آن را بومی‌سازی و تولید کنیم. اگرچه در دو بحث خودروسازی و موتورسیکلت مونتاژ است، اما با توجه به الزاماتی که وزارت ضمن برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است هر نوع موتورسیکلت باید بومی‌سازی شود و ممکن است ما موتورسیکلتی را بیاوریم که صد درصد وارداتی باشد، اما در طی مدت‌زمان ما به وزارت ضمن تعهد می‌دهیم که بومی‌سازی کنیم.

این در حالی است که اکثر موتورسیکلت‌هایی که در بازار موجود می باشد حداقل ۳۰ درصد آن بومی‌سازی است یعنی از ۳۰ الی ۷۰ درصد قطعات آن بومی‌سازی است و در ایران تهیه می‌شود. درواقع موتورسیکلتی که در ایران است از ۳۰ الی ۷۰ درصد آن قطعاتش در داخل تولید می‌شود.

* باتری‌های موتور‌های برقی به‌عنوان یکی از قطعات گران و مورد اعتراض خریداران تولید داخل است یا وارداتی؟

باتری را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

* آیا تولیدات داخلی ما با نمونه وارداتی قابل‌رقابت است؟

متأسفانه نسبت به کیفیت مشابه چینی هم از سطح پایین تری برخوردار است و هم هزینه بیشتری را باید بابت آن پرداخت کنیم در واقع مشابه باتری چینی است، اما هم کیفیتش خیلی پایین تره و هم هزینه‌اش نسبت به چین بالاتر است.

* پس چه الزامی به تولید داخل و استفاده از آن داریم؟

به دلیل آن‌که از صنعت داخل حمایت کنیم با توجه به ممنوعیت باتری مجبور هستیم از باتری ایرانی استفاده کنیم. اما کیفیت خوبی ندارد و قیمتش نسبت به نمونه‌های چینی خیلی بیشتر است.

* آیا پس از تولید بحث پشتیبانی از قطعات انجام می‌شود؟

ما یک واحد پس از فروش داریم که این واحد خدمات پس از فروش به دو صورت گارانتی و بارانتی است. این واحد تولیدی چند سالی است که راه‌اندازی شده است. از سال ۱۳۸۰این واحد تولیدی توسط پدرم و همچنین از سال ۱۳۹۴ خودم وارد این فضا شدم و واحد تولیدی ما واقع در شهرک صنعتی و ماشین‌سازی‌های و فناوری‌های برتر، شرکت عرفان سیکلت ایرانیان.

بومی‌سازی تولید موتورسیکلت از حرف تا عمل

* قیمت موتورسیکلت‌های برقی در بازار چند است؟

قیمت موتورسیکلت حداقل ۳۰ میلیون و تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

* چرا موتور‌های برقی نسبت به نوع بنزنی مشتری کم‌تری دارند؟

موتور‌های برقی یکسری مشکلاتی را دارد که به دلیل این‌که هزینه نگهداری موتورسیکلت‌های برقی بسیار بالاست و علت آن نیز باتری است، زیرا هر موتوربرقی هر ۱۸ الی ۲۴ ماه می‌بایست باتری‌هایش عوض شود و این در حالی است که قیمت هر باتری حدود۱۰میلیون تومان است ضمن این‌که برای مصرف‌کننده این نوع موتور فراهم نشده است.

یکی دیگر از دلایلی که استقابل کمتری از این موتور‌ها شده است ناشی از این موضوع است که شهرداری باید جایگاه‌هایی را برای شارژ موتورسیکلت برقی مانند پمپ‌بنزین‌ها ایجاد کند تا انگیزه‌ای شود که مصرف‌کننده به سمت موتوربرقی برود.

یک راکب موتورسوار برقی که در شهر بخواهد حرکت کند اگر نیاز داشته باشد که موتور را شارژ کند هیچ جا برای شارژ موتورش در حال حاضر وجود ندارد، زیرا همیشه این نگرانی برایش وجود دارد که در مسیر شارژ باتری تمام شود.

به نظر بنده ابتدا باید بسترسازی سپس فرهنگ‌سازی شود تا مردم به سمت استقبال از موتورسیکلت برقی بروند و البته هزینه نگهداری آن مانند قیمت باتری کاهش پیدا کند.

* آیا واحد تولیدی شما برای تولید موتورسیکلت‌های برقی دارای مجوز یا تأییدیه از استاندارد‌های ثبت اختراع دارد؟

از استاندار برای تولید موتورسیکلت‌های برقی مجوز‌های لازم را اخذ کردیم و اکثر تولیدکنندگان موتورسیکلت مجوز‌های برقی رادارند.

* برای کمک به بازار فروش موتور‌های برقی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

متأسفانه به همان دلایلی که در بالا اشاره داشتم از موتوربرقی استقبال نمی‌کنند لذا باید راهی پیدا شود و انگیزه ایجاد شود. به مصرف‌کننده تسهیلاتی را ارائه دهیم، بسترش را آماده کنیم.

* چرا عمده واردات بیشتر به سمت واردات چینی است؟

خوشبختانه طی دو الی سه سال اخیر برند‌های خوبی از تمام دنیا وارد می‌شود. برای مثال موتورسیکلت‌ها از هند، اندونزی، تایلند، اروپا وارد می‌شود و اگرچه یک‌زمانی این واردات مختص بازار چین بود، اما در حال حاضر موتورسیکلت‌های روز دنیا در حال جایگزین شدن موتورسیکلت‌های چینی می‌شود.


بومی‌سازی تولید موتورسیکلت از حرف تا عمل

* آیا بازار ایران قابلیت رقابت با موتور‌های وارداتی را دارد؟

بله، با توجه به این‌که قیمت ماشین بسیار افزایش پیداکرده است، بازار موتورسیکلت در داخل ایران بسیار مورد استقبال قرارگرفته است و مصرف‌کننده را به این سمت سوق می‌دهد که موتورسیکلت باکیفیت خریداری کند که باقیمت بسیار پایین‌تر از ماشین است.

* ظرفیت تولید کارخانه شما چقدر است؟

ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار موتورسیکلت راداریم، اما به دلیل کارخانه امان کوچک است و علی‌رغم آن‌که بار‌ها تقاضایی زمینی بزرگ‌تر در اختیارمان قرار بدهند، نمی‌توانیم آن را توسعه بدهیم، ولی بسترش آماده است و ظرفیت تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را سالانه داریم که یک‌دهم آن تولید موتوربرقی است. در حال حاضر میزان تولید سالانه به تعداد ده هزار موتورسیکلت می‌رسد.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی داشتید؟

تعداد افراد بیمه‌شده در این واحد تولیدی ۷۹ مستقیم نفر و حدود ۵۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم با ما مرتبط و مشغول به کار می‌باشند.

* موتور‌های تولیدشده آیا به کشور‌های همسایه صادر هم می‌شوند؟

صادرات موتورسیکلت برای کشور‌های همسایه توجیه ندارد، زیرا در مقطع زمانی ایران برای افغانستان موتورسیکلت صادر می‌کرد، اما خودشان در حال حاضر توانسته‌اند کارخانه‌هایی تأسیس کند و واردات برایشان توجیه اقتصادی ندارد.

* در حال حاضر بازار موتور سیکلت در چه وضعیتی است؟

از آن جا که خرید موتور سیکلت توجیه اقتصادی دارد و همیشه جای پارک برای آن فراهم است و از طرفی به دلیل اینکه هزینه خیلی کمتری به لحاظ انرژی نسبت به بنزین نیاز دارد و در ترافیک بسیار کار راه انداز می‌باشد لذا استقبال خوبی از آن می‌شود و بازار فروش خوبی را هم در داخل کشور دارد و لذا تولید کنندگان از این بابت با مشکلی روبرو نیستند.

* واحد‌های تولید موتور سیکلت برقی در حال حاضر با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

یکی از مشکلات در صنعت موتورسیکلت سال این است که دولت قبل مصوبه‌ای را در قالب قانون هوای پاک به تصویب رساند که بابت هر دستگاه موتورسیکلت حتماً باید یک دستگاه موتورسیکلت اسقاط شود.

متأسفانه صنعت موتورسیکلت در حال حاضر با کمبود برگه اسقاط موتورسیکلت مواجه شده است و این باعث شده که واحد‌های تولیدی انبوهی از تولیدات خویش در پارکینگ‌های متعدد انبار کنند، فعالیت عرضه به بازار را نداشته باشند، زیرا تا برگه اسقاط را نداشته باشند امکان پلاک گذاری را نخواهند داشت از طرفی عدم عرضه باعث بالا رفتن قیمت موتورسیکلت در بازار شده است.

در این رابطه ما از دولتمردان می‌خواهیم تا این قانون را تغییر دهند و لذا تنها راه نجات این صنعت این است که این بر گه را به‌صورت نقدی از ما دریافت کنند، من به‌عنوان تولید کننده از دولت می‌خواهم که با ما همکاری بیشتری داشته باشند و تمهیدی برای حل این مشکل بیندیشند.

از آن جا که قیمت موتورسیکلت و ماشین افزایش‌یافته لذا هیچ شخصی رضایت نمی‌دهد که ماشین یا موتورش را اسقاط کند این موضوع موجب شده تا هزینه برگه اسقاط که در اسفند ۱۴۰۰ موتورسیکلت حدوداً ۶۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به دلیل کمبود به برگه‌ای دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد!

از این جهت ما تولیدکننده‌ها حاضریم همه وجه اسقاط را به‌حساب محیط‌زیست واریز نماییم یا هر حسابی که دولت اعلام می‌کند، پرداخت کنیم تا در قالب تسهیلات به مردم را تشویق کنند که موتورسیکلت و یا ماشینشان را اسقاط کنند.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بازار، تاریخ انتشار:۱۴ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: 178347،www.tahlilbazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین