پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
یک کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به دستورالعمل رییس قوه قضاییه برای پس گرفتن اموال و دارایی‌های نامشروع، گفت: بازآرایی اعتماد عمومی در گرو پایش علنی و مستمر درآمد مدیران حکمروایی است.
شعار سال: محمد صالح نقره کار در این باره اظهار کرد: در اصل ۴۹ قانون اساسی اراده شده است که با تکیه بر اصل ۴۹ این قانون، درآمد نامشروع مجرایی برای بروز نداشته باشد و با ابزار‌های پیشگیرانه و کنترلی فساد در بدنه حکمرانی رخنه نکند؛ لکن بی توجهی به اجرای این اصل و تاخیر در تقید بدان باعث شده با هزینه افزون‌تر و تالی فاسد فراوان به ازای خدشه بر اعتماد عمومی بفکر دستورالعمل افتند. باری همیشه وقت مبارزه با فساد است و از هیچ پویش و کوشش و کنشی برای هدم مجاری فساد خصوصا در ارکان حکمرانی و مناصب مدیریتی امر عمومی نباید فروگذار کرد.  

وی با بیان اینکه "پدیده فسادخیز شرکت‌های خصولتی که دارای ماهیت دوزیست عمومی-خصوصی بوده و بستر فساد‌های ناهمگون کننده‌ای در نظام اقتصادی و بودجه‌ای و سیاسی هستند" گفت: تاریک خانه منقطع از نظارت سیستماتیک عمومی شرکت‌های خصولتی و نظارت پرهیزی آن‌ها منشا جولان رانت و پنهان کاری درآمدی است و ضایعه فسادخیز شرکت‌های خصولتی دامن سلامت اداری و مالی کشور را گرفته و تعیین تکلیف این ماهیت ناهمگون حقوقی شرکت‌های خصولتی مهمترین بخش از رسالت فسادستیزی در حکمروایی است.

این وکیل دادگستری گفت: کفایت مقابله پیشگیرانه با فساد تنها درصورت ریشه یابی مجاری و منافذ فسادزاست و قطعا تعیین تکلیف گریزگاه‌های نظارتی و نور تاباندن به مخفی گاه‌های پنهان کارانه خصولتی‌ها فاز یک پروژه سلامت نظام حمکرانی است.  

وی افزود: ماهیت دوگانه سوز این شرکت‌ها سبب می‌شود آنجا که نظارت و پاسخگویی عمومی اقتضا دارد تابلوی خصوصی ذیل قانون تجارت بلند کنند و آنجا که باید به ذینفعان و نظارت شرکتی و مالیات و تعهدات تجاری مقید باشند، تابلوی دولتی و عمومی بلند می‌کنند و جولانگاه فساد ساختاری می‌گردند.

 این کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه اهمیت سازماندهی حقوقی شرکت‌های خصولتی روند غلط و مخرب خصوصی سازی را نیازمند آسیب شناسی جدی دانسته  است، افزود: این نمط خصوصی سازی که تاراج ملی و تخریب منابع مولد را در پی داشته است، باعث شده مثلا در حوزه معادن و پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و سایر موارد ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی نه تنها اقتصاد پویاتری نداشته باشیم بلکه همچون سوژه نیشکر هفت تپه آوار‌های مخربی برای نظام اقتصادی و اشتغال کشور حادث آید و این پیامد ناگزیر بی سازمانی نظام حقوقی حاکم بر خصولتی سازی است.

نقره کار درباره غایت مقنن اصل ۴۴ قانون اساسی و تعارض آن با سیاست‌های اجرایی این اصل افزود: رسالت دولت از واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌ها، مردمی کردن اقتصاد در یک شرایط و فضای رقابتی بوده است، اما خصوصی سازی عینیت یافته  نه تنها ارزش افزوده‌ای به این بنگاه‌ها اضافه نکرد بلکه زمینه فساد ساختاری را فراهم کرده و خیر عمومی در پی نداشت.

 وی در پایان گفت: پیش نیاز سیستم خودپالای حکمروایی و سلامت نظام عمومی و مدیریتی در گرو نظام حقوقی حساب شده و حساس به فساد است. اگر سهل انگارانه و مداهنه ورزانه به فساد نگریسته شود، حساسیت نظام حکمرانی و ابزار‌های قاهره نظارتی سقوط آزاد می‌کند و نتیجه آن یک کرختی بی انگیزه در فساد ستیزی پیشگیرانه خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹، کدخبر: ۹۹۱۱۰۱۰۰۸۱۴، isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین