پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۲۳۵۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
مصرف دخانیات در ایران هر روز در میان سنین پایین تری از جوانان در حال گسترش است و در حالی که انتظار می‌رود محدودیت استفاده از دخانیات با روش‌هایی همچون افزایش مالیات مورد توجه قرار بگیرد، ولی این میزان در کشور ما کمتر از نرم جهانی است؛ به طوری که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۷۰ درصد قیمت سیگار باید به سمت مالیات برود، اما این میزان در کشور ما زیر ۲۰ درصد است.
شعار سال: مصرف دخانیات در ایران هر روز در میان سنین پایین تری از جوانان در حال گسترش است و در حالی که انتظار می‌رود محدودیت استفاده از دخانیات با روش‌هایی همچون افزایش مالیات مورد توجه قرار بگیرد، ولی این میزان در کشور ما کمتر از نرم جهانی است؛ به طوری که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۷۰ درصد قیمت سیگار باید به سمت مالیات برود، اما این میزان در کشور ما زیر ۲۰ درصد است.

بر این اساس وزارت بهداشت مصرف سالانه سیگار را در کشور ۴۰ تا ۴۵ میلیارد نخ می‌داند درحالی که شرکت دخانیات این آمار را ۷۵ میلیارد نخ در سال اعلام کرده است؛ اما فارغ از درستی یا نادرستی هر یک از این آمارها، افزایش میزان مصرف دخانیات خصوصا در میان نوجوانان، سلامت جامعه را تهدید می‌کند و نیاز به تدابیری است تا جامعه را به سمت ترک مصرف دخانیات تشویق شود.

الله وردی دهقانی عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس میزان مصرف سالانه سیگار را ۱۲۰ میلیارد نخ دانسته و به خبرنگار شفقنا، گفت: بیش از نصف مصارف داخلی دخانیات ما، قاچاق می‌شود، اما مساله مهتر این است که بخش قابل توجهی از قاچاق، از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

عدم توسعه دخانیات منجر به کاهش مصرف نمی‌شود

نماینده مردم ورزقان در مجلس عدم توسعه صنعت دخانیات را راه مناسبی برای کنترل مصرف ندانست و عنوان کرد: دخانیات به هر حال در کشور توسط بخشی از جامعه مصرف می‌شود و اگر آن را توسعه ندهیم باعث نمی‌شود که مردم مصرف نکنند؛ بنابراین اقدامات فرهنگی برای تشویق مردم جهت کنترل مصرف دخانیات بخش دیگری از مساله است.

افزایش عوارض دخانیات علاوه بر کاهش مصرف درآمدزایی هم دارد

دهقانی با تاکید بر افزایش عوارض بر واردات و تولید دخانیات داخلی، اظهار کرد: افزایش عوارض بر واردات و تولید دخانیات، می‌تواند راهی باشد که علاوه بر کاهش مصرف به درآمدزایی و استفاده آن در زمینه فرهنگ سازی و بهداشت جامعه برای مبارزه با دخانیات استفاده شود. لازم است مسوولین امر خصوصا وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت دخانیات را توسعه دهند و اجازه دهند بخش خصوصی و دولتی تا آنجایی که در داخل کشور امکان دارد، واردات مواد اولیه و یا تولید مواد اولیه در داخل را از نظر کمی و کیفی، توسعه دهند چراکه «دخانیات» یک صنعت در دنیا است ضمن اینکه می‌توانیم بازار‌های منطقه را هم مدیریت کنیم.

صنعت دخانیات سرو سامان یابد

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: صنعت دخانیات را باید سرو سامان دهیم چراکه ارزش آفرینی و اشتغال آفرینی دارد و از سوی دیگر از مسوولین انتظار است جلوی قاچاق را بگیرند و اجازه دهند به صورت قانونی وارد کشور شود و مالیات را هم بپردازند. دخانیات اولا قاچاق می‌شود و دوما مضر است و به سلامتی آسیب می‌زند و عوارض آن را از بخش‌های دیگر می‌پردازیم؛ بنابراین نیاز به تصمیم گیری همه جانبه و وسیع دارد که مبادی ورودی را کنترل کنند تا به صورت قاچاق وارد کشور نشود.

بخش زیادی از دخانیات از مبادی رسمی قاچاق می‌شود

دهقانی خاطرنشان کرد: البته همانطور که گفتم قاچاق دخانیات نه از بخش‌های مختلف بلکه بسیاری از آن از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود که باید کنترل شود و اینگونه نیست که اگر عوارض و مالیات را زیاد کنیم مردم کم صرف می‌کنند؛ بنابراین تنها راه کنترل مصرف دخانیات، فرهنگ سازی و روشنگری است و نیاز به این است که دستگاه‌های فرهنگی و نهاد‌های عمومی وارد عمل شوند و هزینه این کار هم باید از محل درآمد پرداخت شود.

تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات در دستور کار کمیسیون قرار دارد

این نماینده مردم در پایان با اشاره به تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات، خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات در زمینه کمیت و کیفیت تولیدات، در کمیسیون مصوب شده است و اگر در صحن رأی بیاورد پیگیری خواهد شد. شرکت دخانیات علی رغم اینکه دولتی است و قدمت بالایی دارد به اندازه شرکت‌های خارجی که در کشور فعالیت دارند، فعالیت نمی‌کند؛ بنابراین باید ساماندهی شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری شفقنا، تاریخ انتشار: 1 بهمن 1399، کدخبر: 1084053، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین