پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
کد خبر: ۳۲۵۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص ردیف اعتباری برای دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه خبر داد و گفت: در اساسنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیش بینی شده که دوره پیش دبستانی به طور خاص در مناطق کمتر برخوردار و خانواده‌های نیازمند حمایت، مورد توجه قرار گیرد.
شعار سال: رضوان حکیم زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیش دبستانی به صورت اختیاری انجام می‌شود، گفت: هر چند که آموزش و پرورش به خانواده‌ها توصیه اکید دارد که از این دوره استقبال کنند، اما دوره پیش دبستانی در فراهم کردن فرصت‌های یادگیری به ویژه در مناطق ۲ زبانه و کودکان در مناطق کمتر برخوردار اهمیت بسیاری دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در حال حاضر تصمیمی برای اجباری بودن دوره پیش دبستانی گرفته نشده است، اما به طور قطعی با توجه به رویکردی که تاکنون دولت داشته است، این دوره در مناطق کمتر برخوردار و برای خانواده‌های نیازمند حمایت، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. حکیم زاده ادامه داد:

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که خانواده‌ها با درک اهمیت دوره پیش دبستانی استقبال بیشتری از این دوره داشته باشند و این فرصت را به کودکان در مناطق محروم و ۲ زبانه بدهند که از آموزش‌های پیش از مدرسه برخوردار شوند تا آمادگی لازم را برای ورود به دنیای مدرسه و کسب موفقیت‌های بعدی به دست آورند.

دستورالعمل‌های تعلیم و تربیت کودکان، پس از تصویب لازم الاجراست
حکیم زاده درباره جزییات واگذاری مهد‌های کودک به وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بر اساس اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که تمام مهد‌های کودک و مراکز تعلیم و تربیت کودکان تحت هر عنوانی، خود را با مقررات و دستورالعمل‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تطبیق و بر اساس این دستورالعمل‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: دستورالعمل‌های جدید تعلیم و تربیت کودکان پس از تصویب در هیات امنای سازمان برای کلیه سازمان و واحد‌های تعلیم و تربیت کودکان لازم الاجرا خواهد بود.

حکیم زاده گفت: مصوبه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد و بر این اساس وزارت آموزش و پرورش یک فرصت سه ماهه پیدا کرد تا بتواند این سازمان را تشکیل دهد و مقررات و دستورالعمل‌های جدید را تدوین کند که پس از تصویب در هیات امنا لازم الاجرا شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مطابق این اساسنامه، پس از استقرار سازمان تعلیم و تربیت کودکان کلیه فعالیت‌ها مانند هدایت، نظارت، صدور مجوز و پیگیری امور مهد‌های کودک در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی و با حضور روسای قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای این شورا با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای گروه سنی سه تا ۶ سال خبر داد.

در این جلسه بر اهمیت تمرکز بر تعلیم و تربیت در دوره کودکی و برنامه ریزی منسجم برای گروه سنی سه تا ۶ سالگی از طریق تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید شد.

عاملی اظهار امیدواری کرد که با تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسیری جدید در توجه به دوره اوان کودکی صورت گیرد.

تدوین برنامه تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان

حکیم زاده در ادامه درباره تدوین محتوای آموزشی کودکان اظهار داشت: چهارچوب برنامه درسی برای دوره پیش دبستانی از پیش وجود داشت که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بود.

وی افزود: محتوای مواد درسی پیش دبستان بر اساس اهداف یازده گانه که همه ابعاد رشد اجتماعی، عاطفی، معنوی و برنامه‌های جسمی-حرکتی کودکان را دربرمی گرفت، تبیین شده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای کودکان در مهد‌های کودک هم برنامه مشخصی درحال تدوین است که متناسب با سن آن‌ها و اهداف مشخص شده در اساسنامه یعنی تکوین هویت اسلامی و ملی و رشد همه جانبه در ابعاد اجتماعی، عاطفی، زیستی و اخلاقی و ذهنی برنامه‌های مناسب برای مهد‌های کودک و پیش دبستانی‌ها به صورت یکپارچه تدوین می‌شود.

حکیم زاده عنوان کرد که محتوای آموزشی دانش آموزان پیش دبستانی و مهد‌های کودک در مجموع برنامه تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان قرار می‌گیرد.

دوره پیش دبستانی ۲ ساله است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره دستورالعمل‌های جدید برای دوره پیش دبستانی کودکان گفت: در اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که کودکان زیر ۶ سال تمام مشمول دوره کودکی می‌شوند و قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های تدوین شده در این اساسنامه بر تعلیم و تربیت آن‌ها دلالت دارد.

حکیم زاده با بیان اینکه مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده که دوره کودکی به ۲ دوره اول و دوم تقسیم بندی شود، افزود: دوره اول کودکی از بدو تولد تا سه سالگی کودکان و دوره دیگر از ابتدای چهار تا ۶ سال تمام است که دوره سه سال دوم در واقع دوره پیش دبستانی محسوب می‌شود.

وی همچنین توضیح داد: دوره پیش دبستانی درحال حاضر ۲ ساله است یعنی برای کودکان چهار تا ۶ سال در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در اساسنامه جدید پیش بینی شده که در پایان سه سالگی و از شروع چهار سالگی بتوانیم دوره دوم کودکی را داشته باشیم و اگر قرار است که مراکزی به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی برای کودکان بپردازند، این امکان برای خانواده‌ها میسر شود که کودکان را از ابتدای چهار سالگی به آن مراکز ببرند.

حکیم زاده بیان کرد: در دوره اول کودکی تاکید بر حضور کودکان در بستر خانواده و توانمندسازی خانواده‌ها است تا نقش تربیتی خود را برای فرزندان ایفا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
خیلی از متاطق در زمینه پیش دبستانی اصلا مدرسه ای ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین