پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۶۱۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر اسبق کار معتقد است بدلیل عدم حمایت دولت از بنگاه‌های کوچک و متوسط این بنگاه‌ها بدلیل نوسانات بازار ضربات زیادی خورده اند.
شعار سال: براساس نتایج مطالعات مستقلی که طی ۴ دهه اخیر در کشورهایی، چون آمریکا، انگلستان، آلمان، فنلاند و کانادا انجام شده؛ بنگاه‌های کوچک و متوسط با نیاز کمتر به سرمایه اولیه در مقایسه با بنگاه‌های بزرگ، قادر به ایجاد اشتغال و رشد کارآفرینی در سطح بالایی هستند.
 
همچنین تجربه هندوستان در بهره گیری از ظرفیت این بنگاه‌ها در دو دهه اخیر، به عنوان یک نمونه موفق در میان برخی از کارشناسان اقتصادی جهان شناخته شده است.
 
از اینرو توجه سیاستگذاران اقتصادی کشور‌ها طی دهه‌های اخیر به لزوم بهره گیری از ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط جلب شده است.

در کشور ما نیز با توجه به ویژگی هایی، چون سرمایه نه چندان زیاد جهت راه اندازی و آمار مناسب اشتغالزایی، این نوع از بنگاه‌ها همواره مورد توجه فعالان اقتصادی بوده و براساس آمار‌ها بیش از ۸۰ درصد از تعداد بنگاه‌های صنعتی کشور را شامل هستند.

اخیرا مرکز آمار ایران، نتایج آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر را منتشر نموده است. براساس گزارش این مرکز، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۰ هزار و ۳۳۲ بنگاه کوچک و متوسط در کشور فعال بوده که با تعطیلی ۱ هزار و ۳۶۲ بنگاه (حدود ۳.۸ درصد) در سال ۱۳۹۷، این تعداد به ۲۹ هزار و ۱۷۰ واحد رسیده است.
 
نتایج این گزارش نشان دهنده این نکته است که نه تنها تاکنون حمایت لازم و کافی از این بنگاه‌های مهم تولیدی و خدماتی در کشور ما انجام نشده؛ بلکه این مجموعه‌ها دچار مشکلاتی هستند که بعضا به ورشکستگی و بیکاری نیروی کار نیز منجر گردیده است.
 
بنگاه‌های اشتغال آفرین

از اینرو خبرنگار «تحریریه»، درباره مشکلات این بنگاه‌های اشتغال آفرین، به گفتگو با «حمید حاجی عبدالوهاب»، معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر اسبق کار، نشسته است:

حمید حاجی عبدالوهاب در ابتدای سخنان خویش با اشاره به مشکلات فراوان بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور، بیان داشت: در کشور‌های توسعه یافته معمولا بنگاه‌های کوچک به بنگاه‌های بزرگ بالادستی متصل هستند. این مسئله تاثیر نوسانات بازار بر کسب و کار‌های خرد را به حداقل میزان ممکن رسانده است.
 
اما متاسفانه در ایران چنین نیست؛ بنابراین ما دائما شاهد ضربات ناشی از نوسانات بازار، بر پیکر بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور هستیم. بی شک باید به دنبال راه حلی برای حمایت از تولیدکنندگان خرد بود. همچنین باید در نظر داشت علاوه بر بحث جنگ اقتصادی تحمیلی از سوی دشمن، ما در حال مبارزه با بیماری کرونا هستیم که بر عمق رکود و بلاتکلیفی در بازار‌های کشور افزوده است.
 
علاوه بر این، ساز و کار عرضه و تقاضا در شرایط جدید کرونایی، دچار تغییر و تحول شده است. از اینرو بنگاه‌های کوچک و متوسط، نیازمند راهنمایی صحیح هستند تا بتوانند خود را در زمینه روش‌های نوین در عرضه محصول و خدمت، به روز نگاه دارند.

وی در پایان افزود: ما در زمینه بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید، قوانین بسیاری داریم. اما متاسفانه تاکنون توجه کافی از جانب برخی مسئولان به امر تولید نشده است. متاسفانه مسئولان ما به دنبال شناسایی و حمایت از قشر آسیب پذیر تولید نیستند. در نتیجه سیاست‌هایی تاکنون اتخاذ شده که نتیجه‌ای جز نوسانات بازار و ضربه به بنگاه‌های کوچک و متوسط نداشته است.
 
از آنجایی که سرمایه بنگاه‌های کوچک و متوسط محدود و وابسته به عوامل دیگر بازار بوده؛ متاسفانه ضربات فراوانی از ناحیه بی توجهی‌ها به آن‌ها وارد شده است. البته دولت محترم تدابیری، چون پرداخت وام در جهت حمایت از این بنگاه‌ها در نظر گرفته که تاثیر آن، تنها در حد مسکن است.
 
چرا که در نبود رونق و وجود رکود، بنگاه‌های مذکور تولید کافی ندارند و امکان بازپرداخت اقساط برای آن‌ها میسر نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تهران، تاریخ انتشار: ۱۷بهمن ۱۳۹۹، کدخبر: tahririeh.com، ۸۴۴۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
این نوسانات بازار کی قراره به جا ساکت بایسته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین