پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۶۶۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کشاورزان استان آذربایجان غربی امسال حدود ۱،۲ میلیون تن سیب تولید کردند که اگر کرونا و تحریم‌ها اجازه می‌داد طبق روال سال‌های قبل می‌بایست بخش قابل توجهی از این میزان صادر می‌شد، اما اینگونه نشد و حالا نیم میلیون تن سیب درجه یک صادراتی در سردخانه‌های استان انبار شده است و اگر اقدامی نشود بخش عمد‌ه‌ای از این سیب‌ها که کیفیت بالایی هم دارند تبدیل به ضایعات می‌شوند.
شعار سال: مشکل آنقدر حاد است که استاندار آذربایجان غربی در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار تسهیل در صادرات سیب و جلوگیری از ضرر بیشتر کشاورزان شد.
اما با وجود مساعدت رئیس جمهوری و قول مسئولان برای رفع مشکلات، کشاورزان و صادرکنندگان می‌گویند وقت اندکی دارند و می‌خواهند قول‌های داده شده به آنها با سرعت بیشتری جامه عمل بپوشد تا متحمل خسارت سنگین نشوند.
 
با وضعیت مطلوب صادرات سیب فاصله داریم
در همین حال «جعفر نیکزاد» رئیس اتحــــــــادیه صــــــــادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هرچند صادرات سیب کمی سرعت گرفته اما همچنان مشکلات بزرگی پیش پای صادرکنند گان قرار دارد و به‌نظر نمی‌رسد ما بتوانیم به وضعیت مطلوب در صادرات سیب برسیم مگر اینکه دولتی‌ها سرعت عمل شان را برای تحقق وعده‌ها بالا ببرند.
وی گفت: استانداری از رفع برخی مشکلات خبر می‌دهد اما این خبر‌های خوش بیشتر روی کاغذ هستند و انتظار ما صادرکنندگان که مدت هاست با بسیاری از مشکلات مانند تحریم و کرونا روبه‌رو هستیم بیش از این است.
وی افزود: پس از رسانه‌ای شدن مشکلات سیب ارومیه قول هایی از سوی مسئولان داده شده که هنوز بسیاری از آن مصوبات عملی نشده است به‌عنوان مثال به‌دنبال گران شدن موز و رسیدن قیمت آن به کیلویی ۶۰ هزار تومان به ما گفتند شما سیب صادر کنید و به تهاتر موز وارد کنید که البته این بیشتر برای حل مشکل خودشان است تا بتوانند برای تنظیم بازار موز گامی بردارند.
ولی واقعیت این است که ما صادرکننده هستیم و تخصصی در واردات موز نداریم و همانگونه که همه می‌دانند در سال‌های گذشته موز توسط عده‌ای انگشت شمار وارد می‌شده است و صحبت ما صادرکنندگان این است که ما را به‌گونه‌ای به این افراد ارتباط دهند که مسئولیت واردات موز و از همه مهمتر مالیات ناشی از عوارض واردات بر عهده ما نباشد.
وی با اشاره به اینکه هنوز مشکل تعهد ارزی و الزام صادرکنندگان به بازگرداندن دلار‌های صادراتی با وجود مساعدت ریاست جمهوری حل نشده، افزود: در حال حاضر صادرات سیب با قیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان به کشورهای عراق، افغانستان، هندوستان، روسیه، قزاقستان و گرجستان در جریان است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی کامیون حامل سیب در مرزهای روسیه به‌دلیل ظرفیت پایین پذیرش گمرکی این کشور معطل هستند و کشور‌هایی مانند گرجستان تعرفه واردات سیب را بیش از ۵۰۰ دلار برای هر کامیون بالا برده‌اند.
 
تعلیق کارت بازرگانی ۱۵۶ نفر صادرکننده سیب
از سوی دیگر «سید محمد رضا تاج الدینی» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن آذربایجان غربی گفت: هنوز موانع بر سر راه صادرات سیب به طور کامل رفع نشده است.
وی افزود: در حال حاضر به خاطر مشکل تعهد ارزی کارت بازرگانی ۱۵۶ صادرکننده سیب که به‌دلیل مسائل و مشکلات تحریم‌ها نتوانسته‌‌اند دلار‌های ناشی از واردات سیب را به داخل وارد کنند، تعلیق شده که با توجه به صحبت مسئولان برای استثنا کردن صادرات سیب از تعهد ارزی، اتاق بازرگانی در حال رایزنی برای حل این مشکل است.
وی در پاسخ به گلایه صادرکنندگان که آنها تخصص واردات موز ندارند و با ورود آنها به تهاتر سیب با موز طبعاً ضرر می‌کنند، توضیح داد: این حرف صادرکنندگان بسیار منطقی و قابل قبول است.
وی تصریح کرد: اتاق بازگانی توانایی ارتباط دادن آنها با واردکنندگان را دارد ولی مسأله اینجاست که اگر صادرکنندگان به تهاتر موز روی بیاورند جریمه و مالیاتش روی دست صادرکننده می‌ماند و سودش نصیب واردکننده می‌شود.
به‌ گفته وی تنها راه این است که صادرکننده سیب به واردکننده تحویل داده بشود تا به اسم خودش وارد کند تا اینکه عواقب مالیاتی برای صادرکننده نداشته باشد در حالی که الان چنین امکانی فراهم نشده است و صادرکنندگان زیر بار نمی‌روند.
 
صادرات سیب سرعت گرفته است
در همین حال «نادر صادقی» معاون هماهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: با توجه به مشکلاتی که برای صادرکنندگان سیب پیش آمده بود، استاندار نامه‌ای را به ریاست جمهوری نوشت و ضمن تشریح مشکلات پیش آمده برای صادرات سیب ۸ تقاضا را مطرح کردند که خوشبختانه چند مورد با موافقت رئیس جمهوری و مساعدت وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت به مرحله اجرایی رسیده است.
معافیت صادرات سیب درختی از تعهد ارزی، رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی، رایزنی‌های اقتصادی برای رفع ممنوعیت‌های صادراتی سیب به کشورهای همسایه، موافقت تهاتر سیب با موز، اعطای مشوق‌های صادراتی، تجدید نظر در ارزش گذاری سیب و درجه‌بندی آن با قیمت کنونی دلار و رایزنی برای مشکل کرایه حمل به جمهوری آذربایجان (این کشور کرایه حمل را سه برابر کرده است) از جمله این تقاضا‌ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با برخی درخواست‌های مطرح شده موافقت شده است به‌عنوان مثال صادرکنندگان می‌توانند با صادرات سیب در مقابل اقدام به واردات موز کنند.
از سوی دیگر صادرکنندگان سیب همیشه به‌دلیل تعداد بالای کامیون‌ها در معبر خروجی گمرک با ترافیک سنگینی مواجه می‌شدند که در حال حاضر یک خط مستقیم برای کامیون‌های حامل سیب صادراتی در نظر گرفته شده است تا کامیون‌های سیب در صف معطل نشوند.
وی همچنین تصریح کرد: با دستور ریاست جمهوری امیدواریم بزودی کارت بازرگانی صادرکنندگان سیب رفع تعلیق شود که در حال حاضر با رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص در حال رایزنی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود است، تأکید کرد: در صدد هستیم برای جلوگیری ضایعات این محصول سرعت صادرات را بازهم افزایش دهیم.
 
کشاورزان نگرانند محصول روی دست شان بماند
از سوی دیگر «عزیز امانی» مدیر باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان استان امسال یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن انواع سیب در ۶۰ هزار هکتار باغ تولید کرده‌اند.
وی افزود: کشاورزان استان در حال حاضر بهترین سیب درجه یک را که صادراتی گفته می‌شود با کیلویی ۸۰۰۰ تومان به فروش می‌رسانند که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید سود کمی به‌دست باغدار می‌رسد ودر حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که آنها نگران هستند با کندی صادرات همین سود اندک هم از دست شان برود و محصولی را که یک سال برایش زحمت کشیده‌اند، نابود شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت سردخانه‌های استان حدود ۹۰۰ هزار تن است، گفت: هم اکنون نیم میلیون تن سیب در سردخانه‌ها وجود دارد و مشکل کشاورزان این است که قرارداد آنها با سردخانه‌ها تا شب عید است و پس از آن باید برای نگهداری سیب روزانه هزینه کنند که خیلی به ضررشان تمام می‌شود لذا اگر این قطار صادرات سرعت نگیرد نه تنها صادرکننده بلکه تولیدکننده‌ها هم متحمل خسارت شدید می‌شوند.
وی توضیح داد: هر چند همه سیب‌های صادراتی استان از گمرک ارومیه صادر نمی‌شود اما برآوردهای ما نشان می‌دهد معمولاً نیمی از میزان صادرات سیب کشور مربوط به استان ما می‌شود یعنی چیزی در حد ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن در سال که رقم قابل توجهی برای کشاورزان استان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
صادرات سیب اگر اجرا شود و ادامه داده باشد و با سرعت بالا، هم خراب شدن این میوه را نخواهیم داشت و هم ضرر زیادی متوجه کشاورزان نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین