پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
تبلیغات تجاری در تلویزیون: بررسی یک نمونه شاخص. دلالت صریح این نمونه قدرت پاک‌کنندگی فوق‌العاده یک مایع ظرف‌شویی است. اما دلالت ضمنی آن این است که فضای صمیمی خانوادگی را بدون ظرف‌های تمیزی که با دستان زن خانه‌دار و آن مایع جادویی شسته شده باشند نمی‌توان تجربه کرد.

شعار سال:امروزه ساخت کلیپ‌های پر زرق و برق تلویزیونی به یکی از شیوه‌های اصلی تبلیغاتی بنگاه‌های تولیدی و تجاری برای تشویق به خرید کالاهایشان شده است. فیلم‌های تبلیغاتی‌ای که به این منظور ساخته می‌شوند، هر چه بیشتر پیچیده می‌شوند و معنی و نمادهای بیشتری را برای جلب نظر مخاطبانشان به شکلی نهان به کار می‌گیرند.

در ابتدای روند شکل‌گیری تیزرهای تبلیغاتی و همزمان با افزایش تعداد گیرنده‌های تلویزیونی، شگرد تبلیغات «اقناع» مخاطب بود، به این شکل که همزمانی صدا و تصویر و امکان کنار هم گذاشتن چندین تصویر جذاب از یک کالا و همزمان توضیح دادن درباره مزایای آن، برای نخستین بار امکان بسیار مؤثری را برای جلب نظر توده مردم و تشویق آن‌ها به خرید هر چه بیشتر فراهم کرد.

اگر در دوران ماقبل تلویزیون، تبلیغ، تنها از راه عکس‌ها و بسته‌بندی‌ها و بنرها و تنها از طریق عکس صامت و نوشتن روی کالاها امکان‌پذیر بود، در دوران فرمانروایی تلویزیون در خانه‌ها، امکان همزمانی صدا و تصویر و رنگ و زرق و برق برای تبلیغ کالاها فراهم شد و این‌بار بدون نیاز به حضور فیزیکی در میان جامعه هدف تبلیغ، شرکت‌های تولیدی و توزیعی می‌توانستند چشم‌ها، گوش‌ها و ذهن‌ها و احساسات میلیون‌ها نفر را مورد هدف قرار دهند، آن هم با استفاده از قدرت اقناع و اصرار بر این که «شما به کالاهای جدیدی که ما می‌سازیم نیاز دارید». این شگرد را بعدها منتقدان صنعت تبلیغات و سرگرمی، تلقین «نیاز» و ایجاد «نیاز کاذب» خواندند.

به زودی تمام «نیازهای کاذب» اولیه به ضرورت‌های زندگی تبدیل شدند، طوری که گویی از ابد با بشر همراه بوده‌اند و بدون آن‌ها نمی‌توان ادامه داد. به عبارتی دیگر، میل به استفاده از تمام کالاها و خدماتی که از راه همین صنعت تبلیغات ترویج شده بودند، به نوعی به طبیعت ثانویه توده‌های مردم و بخشی جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی مصرفی جدید تبدیل شد. بنابراین می‌توان گفت که صنعت تبلیغات از این لحاظ کاملاً موفق عمل کرد و توانست مخاطبانش را اقناع کند.

تغییر الگوی تبلیغات

 اما با رقابتی‌تر شدن بازار فروش و ظهور ابرشرکت‌هایی که هیچ رقیبی را بر سر راه خود تحمل نمی‌کردند، تکنیک‌های تبلیغ و تولیدِ نیاز هم می‌بایست پیچیده‌تر و با ذائقه جدید مصرف‌کننده‌ها سازگار می‌شدند. کارزار تغییر ذائقه را هم شروع کردند. شرکت‌های جدید، هر دوی این کارها را با هم انجام دادند. یعنی هم خود را از سبک قدیم تبلیغ جدا کردند و به تحولات ذائقه نگاهی انداختند و هم با ترفندهای مختلف در تولید و ترویج نوع جدیدی از زندگی و ذائقه مصرف، دست داشتند.

نعیمه رشتیان


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی جامعه شناسی زن روز

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین