پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۷۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان بیش ۷ تا ۱۷ ساله باید در مدرسه باشند، گفت: با بررسی شناسنامه این افراد باید اذعان کرد که دو تا سه میلیون از دانش آموزان از چرخه آموزش محروم مانده‌اند.
شعار سال: کرونا همچون بسیاری از اتفاقات بر روند تحصیل دانش آموزان تاثیرات غیر قابل جبران گذاشته است. هرچند عدد و رقم درباره تعداد افراد ترک تحصیل کرده متفاوت است، اما جاماندگی از تحصیل واقعیتی غیر قابل انکار است.

ترک تحصیل به معنای کناره‌گیری نابهنگام دانش‌آموزان از مدرسه و برنامه رسمی تعلیم و تربیت، پیش از اتمام یک دوره تحصیلی و در نتیجه ناتوانی از ادامه فراگیری دانش تعریف می‌شود. این مقوله برای دانش آموزان پیامد‌ها و آسیب‌های اجتماعی را به‌دنبال دارد. طی یکسال اخیر ترس از ابتلای به کرونا در ترک تحصیل دانش آموزان بی‌تاثیر نبوده و برخی از خانواده‌ها مانع حضور فرزندان خود در مدرسه هستند از سوی دیگر به کار گیری کودکان به دلیل آموزش مجازی در کارگاه‌ها و ازدواج زودهنگام دختران هم در فرآیند ترک تحصیل ایام کرونا بی تاثیر نبوده است گرچه برخی معتقدند نبود امکانات آموزشی عامل اصلی ترک تحصیل است.

این جوری که شما فکر می‌کنید نیست!

علیرضا کمره‌ای، معاون متوسطه آموزش و پرورش درباره میزان ترک تحصیل دانش آموزان در ایام کرونا گفت: تاکنون آمار و بررسی در این باره انجام نشده است.

او در واکنش به برخی ادعا‌های معلمان و مدیران که از ترک تحصیل دانش آموزان خبر داده‌اند، افزود: این جور که شما فکر می‌کنید نیست!

پنج میلیون دانش‌آموز از وسایل هوشمند آموزشی بی‌بهره هستند

سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این خصوص معتقد است که با وجود اهمیت آموزش مجازی ۳۰ درصد دانش آموزان یعنی حدود پنج میلیون دانش‌آموز از وسایل هوشمند آموزش بی‌بهره هستند.

در بین نرخ بازمانده از ترک تحصیل آمار ضد و نقیض فراوان وجود دارد. از سوی دیگر وسایل هوشمند کافی در اختیار دانش آموزان نیست و روند تحصیل به اشکال مختلف بررسی می‌شود.

۸۹ هزار دانش آموز ثبت نام نکرده در پایه اول

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش و پرورش هم گفته است که ۸۹ هزار نفر از دانش آموزان در پایه اول در مدارس ثبت نام نکرده‌اند که به تفکیک این آمار برای استان‌ها ارسال شده و در حال جمع‌بندی نهایی هستیم. دسته دیگر از دانش آموزان در مدرسه ثبت نام کرده و به‌دلیل عدم دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند امکان بهره‌مندی از فضای مجازی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

دختران بازمانده از تحصیل!

فرحناز مینایی‌پور، معاون امور زنان وزیر آموزش و پرورش درباره بازماندگی دختران از تحصیل گفته است که پوشش تحصیلی مقطع اول ابتدای ۹۷ درصد و متوسطه اول ۹۲ درصد و متوسطه دوم ۸۰ درصد است. امسال در شرایط کرونا میزان بازماندگی از تحصیل افزایش داشته است، زیرا بسیاری از دانش آموزان به تبلت دسترسی ندارند و باید وسایل آموزشی برای آن‌ها فراهم شود. معمولا دانش آموزان در سامانه سناد ثبت نام شده‌اند، اما مشخص نیست که درس می‌خوانند یا خیر. باید در زمان برگزاری آزمون تعداد افراد بررسی شود تا میزان آمار بازماندگی از تحصیل مشخص شود.

افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در حواشی شهر تهران/ اشتغال دانش آموزان در ایام کرونا

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش درباره ترک تحصیل دانش آموزان در ایام کرونا گفت: بر اساس تجربیات معلمان و اخبار از حواشی شهر تهران افزایش ترک تحصیل دانش آموزان را تایید می‌کند. برخی از خانواده‌ها آسیب‌پذیر با توجه به شرایط کرونا وضعیت اقتصادی‌شان از بین رفته است.

او افزود: از سوی دیگر کودکان و نوجوانان نیز در این ایام در خانه به سر می‌برند. با این تفاسیر پشتیبانی از این افراد به شکل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار است.

نیک‌نژاد تاکید کرد: از بعد اقتصادی به خانواده‌های آسیب‌پذیر فشار وارد شده است. برای آموزش‌های آنلاین هم حداقل به گوشی برای آموزش‌های آنلاین نیازمند هستیم.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بسیاری از خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه بیش از دو فرزند داشته و امکان تامین ابزار هوشمند برای دانش آموزان را ندارند. بر اساس شنیده‌ها در یکی از مدارس اطراف تهران در متوسطه اول باید گفت که ۲۵ نفر از دختران از مهر ۹۹ بر سر کلاس حاضر نشده‌اند.

نیک نژاد تصریح کرد: برخی از دانش آموزان برای کمک خرج خانواده مجبور به کار هستند و در ساعات غروب و شب تکالیف را انجام می‌دهند. باید دانست که به غیر از ترک تحصیل با اشتغال دانش‌آموزان هم مواجه هستیم.

به گفته او بر اساس آمار آموزش و پرورش ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش آموزان برای تحصیل به ابزار هوشمند دسترسی ندارند یا دسترسی کارآمدی ندارند. این آمار نشان می‌دهد ۶ تا ۸ میلیون دانش آموز از تعلیم مناسب به دور هستند.

نیک‌نژاد افزود: بخشی از این افراد هم درگیر دشواری‌های اقتصادی هستند. برخی از خانواده‌ها در دهک‌های پایین جامعه می‌داند که فرزندش بی‌هدف در خانه هستند و با توجه به ابزار توانایی درس خواندن ندارند و فرزندشان را به کار می‌گمارند.

این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: برای مهار ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل تا تصمیم یکپارچه در این زمینه گرفته نشود نمی‌توان کاری از پیش برد. برای مثال در کشور سوئیس یا فنلاند دولت‌ها به خانواد‌ها کمک‌های معیشتی برای تحصیل دانش آموزان ارائه می‌دهند. برای مهار مشکلات ناشی از تحصیل باید بتوان ردیفی در بودجه لحاظ کرد.

او با بیان اینکه دانش آموزان بیش ۷ تا ۱۷ ساله باید در مدرسه باشند، گفت: با بررسی شناسنامه این افراد باید اذعان کرد که دو تا سه میلیون از دانش آموزان از چرخه آموزش محروم مانده‌اند.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: باید معضل اقتصادی این افراد را حل و فصل کرد. کشور ما مشکلات متعدد دارد و در کشور ما آموزش اولویت نیست.

بازماندگی از تحصیل مورد صحت سنجی قرار بگیرد/ میان پسران شاهد افزایش اشتغال هستیم

حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره آخرین وضعیت بازماندگی از تحصیل در کشور به دلیل شیوع کرونا گفت: آموزش در فضای مجازی عوارض متعدد را به دنبال دارد. در این بین دانش آموزان به فضای مجازی دسترسی نداشته و امکانات در اختیار ندارند.

او افزود: مشکلات اقتصادی در برخی مواقع به این امر دامن می‌زند.

فلاحی تصریح کرد: اغلب در بین پسران شاهد افزایش اشتغال هستیم. این مسئله در بین دختران تاثیرات اندکی دارد.

این نماینده مجلس افزود: بعد از صحت سنجی بر اساس آمار باید میزان بازماندگی از تحصیل مورد بررسی قرار بگیرد.

حسین فلاحی درباره اقدامات حمایتی برای مهار ترک تحصیل دانش آموزان گفت: باید در فضای مجازی امکاناتی همچون تامین تبلت لحاظ شود. از سوی دیگر با کمبود معلم مواجه هستیم. درضمن مهار مشکلات اقتصادی جامعه نیازمند برنامه بلند مدت است.

جاماندگی از تحصیل در سه منطقه تهران

منیره رجبی، رئیس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی استان تهران گفت: جاماندگان از تحصیل در استان تهران به‌دلایل مختلف نتوانستند با شبکه شاد ارتباط برقرار کرده و معلمان باید روند تحصیل این دانش آموزان را برقرار کنند.

رجبی افزود: دانش آموزان از سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا در کشور به آموزش‌های حضوری دسترسی نداشتند و همکاران ما در مناطق به تولید درس‌نامه می‌پرداختند. در بسیاری از مناطق سرایدار مدارس بسته‌های آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

رئیس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی استان تهران با بیان اینکه در استان تهران در مناطق یک، ۵ و ۱۹ شرایط روستایی وجود دارد، ادامه داد: در این مناطق دانش‌آموزان بیش از دیگر نقاط بازمانده از تحصیل هستند.

روند تحصیل دانش آموزان نیازمند بازبینی

کرونا مشکلات متعددی را برای برخی دانش آموزان به ویژه خانوار‌ها در دهک‌های پایین جامعه به دنبال داشته است در این میان نیاز است تا دانش آموزان مشغول به تحصیل شناسایی و بازماندگان مورد رصد جدی قرار بگیرند. باید دانست که کرونا به‌عنوان یک مسئله در افزایش بازماندگی از تحصیل نمود پیدا کرده و باعث بروز نارسایی‌ها در آموزش شده است. دانش آموزان بازمانده از تحصیل با آینده مبهمی رو به رو می‌شوند و هزینه‌های زیادی ناشی از آسیب ترک تحصیل به جامعه و خانواده خود وارد می‌کنند از همین رو تاکید نظام آموزشی بر این افراد می‌تواند از اتفاق بزرگ‌تر جلوگیری کند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۳۲۲۳۳، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
محروماز اموزش لودن اون هم در این دوره و زمونه که جهان داره به سمت رشد و توسعه میره برای ایران جز ابرو ریزی هیچی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین