پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
چند‌ماه پس از فرار مرد شیاد که بیش از ۲ هزار نفر را در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی فریب داده و دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان از آنها کلاهبرداری کرده بود، مأموران پلیس موفق به دستگیری او شدند.
شعارسال: این مرد که احمد نام دارد برای فریب طعمه‌هایش نقشه‌ای کاملا حرفه‌ای و وسوسه‌کننده داشت تا جایی که باعث شد خیلی‌ها به تصور به‌دست آوردن سودهای میلیونی، همه سرمایه‌شان را در اختیار او قرار دهند؛ غافل از اینکه مرد کلاهبردار نقشه‌ شومی برای‌شان کشیده است.

کلاهبرداری‌های احمد در استان گلستان، در شهرستان آزادشهر رقم خورد. او با این ادعا که می‌تواند خودروهای ساخت داخل را چند میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریانش بفروشد، آنها را فریب داد و سرمایه‌ صدها نفر را به جیب زد. متهم به همراه مردی جوان شرکتی در آزادشهر تاسیس و با تبلیغات گسترده در سراسر شهر و شهرستان‌های اطراف شروع به جذب مشتری کرد. آنها به مشتریان خود وعده داده بودند که در ازای پرداخت ۱۷٫۵میلیون تومان، می‌توانند ۲ماهه خودروی پراید تحویل بگیرند.

حال آنکه قیمت خودرو در بازار ۱۹٫۵ میلیون تومان بود و حتی وعده داده بودند کسانی که قصد تحویل گرفتن خودرو ندارند، می‌توانند در ازای سرمایه‌شان هر ۲‌ماه ۲میلیون تومان سود دریافت کنند.به این ترتیب بود که صدها نفر در وسوسه دریافت این سود عجیب، راهی شرکت مورد نظر شدند و همه سرمایه‌شان را در اختیار آنها قرار دادند تا به‌تصور خودشان سود میلیونی دریافت کنند. اما در نهایت پس از چند سال فعالیت، سرشاخه‌ اصلی شرکت(احمد) درحالی‌که حدود ۳۰۰میلیارد تومان از طعمه‌هایش دریافت کرده بود، ناپدید شد و آنها را به دردسر بزرگی انداخت.

* کلاهبرداری در سیستان و بلوچستان

وقتی احمد ناپدید شد، کسی خبر نداشت که او با همین شگرد در استان‌ سیستان و بلوچستان هم کلاهبرداری کرده است. یکی از مالباختگان او در تشریح نحوه کلاهبرداری می‌گوید: احمد مدعی بود که وارد‌کننده لوازم یدکی خودرو از چین است. او می‌گفت که در دوران تحریم، محموله‌های بزرگ لوازم یدکی خودرو وارد کشور کرده و به ایران‌خودرو فروخته است.

حالا هم که ایران‌خودرو میلیاردها تومان به او بدهکار است، به او مجوز داده که خودروهای پژو را چند میلیون‌تومان زیر قیمت بازار بخرد. احمد مدعی بود که هربار یک حواله هزارتایی خودرو برایش صادر می‌شود و او می‌تواند این خودروها را به مشتریانش زیر قیمت بازار بفروشد. مالباخته ادامه می‌دهد: او به کسانی که ماشین می‌خواستند، ۵۰روزه ماشین می‌داد و به بقیه هم که سود می‌خواستند، سالانه حدود ۷۰درصد سود پرداخت می‌کرد.

سود زیادی بود و برای همین وسوسه شدم که با او کار کنم و شروع به جمع‌کردن پول از اهالی روستای‌مان نصیرآباد کردم. مرد جوان می‌گوید: هر کس سرمایه‌ای داشت به من سپرد تا با آن کار کنم. یکی زمینش را فروخت، دیگری طلاهایش و آن یکی هم ماشینش را. وقتی ۶۰۱میلیون تومان جمع شد با احمد تماس گرفتم.

از قبل تعریف‌های زیادی درباره او شنیده بودم. کسانی که با او کار می‌‌کردند، می‌گفتند که در چند سالی که با وی کار می‌کنند، هرگز زیر قولش نزده است. من هم ۶۰۱میلیون تومان را به حسابش ریختم و قرار شد هر ۲‌ماه سودش را دریافت کنم. من قصد داشتم بخشی از مبلغ سود را برای خودم بردارم و بقیه را بین کسانی که پول داده بودند تقسیم کنم تا اینکه چند روز مانده به موعد دریافت نخستین سود، فهمیدم که او سر خیلی‌ها را کلاه گذاشته و فرار کرده است.

* فرار به آن سوی مرزها

احمد در استان خراسان رضوی نیز به کلاهبرداری‌هایش ادامه داد و این در حالی بود که در مجموع بیش از ۲هزار نفر به تصور اینکه با سرمایه‌گذاری نزد او می‌توانند بدون زحمت به سود برسند، ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌شان را در اختیار وی قرار داده بودند. به همین دلیل با فرار مرد کلاهبردار، ناگهان دادسراها با موجی از مالباختگانی روبه‌رو شدند که بسیاری از آنها همه سرمایه‌ زندگی‌شان را از دست داده بودند.

در چنین شرایطی تحقیقات گسترده برای دستگیری مرد کلاهبردار شروع شد اما بررسی‌ها نشان می‌‌داد که او به خارج از کشور گریخته است. با این حال جست‌وجو برای ردیابی او ادامه یافت و کارآگاهان متوجه شدند که وی ابتدا به ترکیه گریخته و از آنجا راهی یونان شده است. مرد کلاهبردار تصور می‌کرد با فرار از کشور، دیگر پلیس در تعقیب او نخواهد بود، اما حساسیت پرونده باعث شد تا کارآگاهان با این احتمال که وی به ایران بازخواهد گشت، همه تحرکات او را زیرنظر بگیرند.

چند‌ماه از فرار مرد کلاهبردار گذشته بود تا اینکه کارآگاهان پلیس آگاهی سیستان و بلوچستان به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد این مرد اول مهرماه و با هویت جعلی به ایران بازگشته است. کارآگاهان که از قبل تمامی پاتوق‌ها و مخفیگاه‌های احتمالی او را شناسایی کرده بودند به جست‌وجوی نامحسوس پرداختند و در نهایت معلوم شد که این مرد در ویلایی در منطقه دماوند مخفی شده است.

چند تیم عملیاتی از استان سیستان و بلوچستان راهی پایتخت شدند و با محاصره این ویلا عملیات ضربتی برای دستگیری مرد کلاهبردار را شروع کردند. احمد به محض اطلاع از حضور پلیس در محل، خود را به پارکینگ رساند و در صندوق عقب ماشینش مخفی شد. با این حال کارآگاهان که اطمینان داشتند وی در داخل خانه است، به جست‌وجوی دقیق آنجا پرداختند و در نهایت او را در داخل صندوق عقب خودرو دستگیر کردند. سردار رحیمی، رئیس پلیس استان سیستان و بلوچستان با بیان این خبر گفت: متهم تاکنون به کلاهبرداری ۵۰۰میلیارد تومانی اعتراف کرده است و تحقیقات از او ادامه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی زاهدان پرس، تاریخ انتشار: یکشنبه 11 مهر 1395، کدخبر: 31161، www.zahedanpress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
0
تا زمانی که سود خوب پخش می کرد کسی پیگیر نبود؟
مثل همین حادثه در چند سال پیش در کرمان هم اتفاق افتاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین