پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
گویا وزارت نفت با برگزاری یک آزمون نمادین به بهانه ساماندهی نیرو‌های قراردادی مدت موقت، افراد از پیش تعیین شده‌ای را تبدیل وضعیت کرده است!
شعار سال : آذرماه امسال بود که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت اعلام کرد که برای کارکنان قراردادی مدت موقت نفت، یک آزمون آنلاین را برگزار می‌کند.

در زمان ثبت نام این آزمون، بزرگترین ابهام این بود که آیا فقط کارکنان بخش دولتی وزارت نفت می‌توانند در این آزمون شرکت کنند یا شامل حال کارکنان قراردادی مدت موقت بخش خصوصی نیز می‌شود؟ در نهایت مشخص شد که معاونت سرمایه انسانی وزارت نفت، آن دسته از کارکنان قراردادی مدت موقت که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند، حتی کارکنان مجموعه‌هایی که ابتدا دولتی بودند و سپس به بخش خصوصی واگذار شدند را سرمایه انسانی وزارت نفت محسوب نمی‌کند!

کارکنان زیادی در صنعت نفت هستند که به دلیل واگذار شدن شرکت محل فعالیتشان از دولت به بخش خصوصی، وزارت نفت دیگر در قبال آن‌ها احساس مسئولیت نمی‌کند و این مسئله فقط مربوط به کارکنان قراردادی مدت موقت نیست بلکه کارکنان رسمی وزارت نفت نیز از این مسئله شاکی هستند.

یک کارمند رسمی وزارت نفت با بیش از ۱۸ سال سابقه در صنعت پتروشیمی در این رابطه گفت: مدتی پس از جذب، اعلام کردند که پتروشیمی‌ها را خصوصی سازی کردیم البته آش را با جایش فروخته ایم یعنی نیرو‌ها را نیز همراه با خصوصی سازی به بخش خصوصی منتقل کردیم؛ این مسئله مشکلات زیادی را برای کارکنان این شرکت‌ها ایجاد کرد چرا که از طرفی می‌گویند خصوصی شده اید، از طرفی هنوز طبق قوانین خود وزارت نفت با ما رفتار می‌شود.

او ادامه داد: مثلا قانون بازنشستگی نفت به این شکل است که تا ۶۰ سالگی هیچ فردی را بازنشسته نمی‌کنند؛ کاری هم به سابقه کاری و زمان استخدام ندارند؛ اما بازنشستگی تامین اجتماعی این طور نیست و بر اساس سابقه کار محاسبه می‌شود. نکته اینجاست که ما وقتی تقاضا می‌دهیم که به شهر دیگری منتقل شویم، می‌گویند حق انتقالی گرفتن ندارید و وقتی دلیل آن را می‌خواهیم، می‌گویند شرکت مورد نظر شما در آن شهر دولتی است و شما کارمند بخش خصوصی هستید، کجا می‌خواهید بروید؟ اما وقتی برای بازنشستگی اقدام می‌کنیم، می‌گویند شما کارمند نفت هستید و باید تا ۶۰ سالگی صبر کنید. 

تغییر ناگهانی ماهیت آزمون

در هر حال این آزمون با تمام مشکلات و ابهاماتی که در زمان ثبت نام داشت، برگزار شد، اما این بار پس از اعلام نتایج، اعتراضات نسبت به شیوه ثبت نام و برگزاری این آزمون، اوج گرفته است.

یکی از نیرو‌های قراردادی مدت موقت بخش دولتی وزارت نفت که در این آزمون شرکت کرده، در این زمینه به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مشکل اصلی در روند ثبت نام این آزمون این بود که ابتدا اعلام شده بود آزمون به منظور ارزیابی این دسته از نیرو‌ها برگزار خواهد شد، اما به یکباره اعلام کردند که هدف از این آزمون، تبدیل وضعیت استخدامی آن هاست!

برگزاری آزمون نمادین به بهانه ساماندهی نیرو‌های قراردادی مدت موقت

بخشی از اعتراضات کارکنان قراردادی مدت موقت وزارت نفت در فضای مجازی نسبت به آزمون

استخدام اساتید برای پاسخ به سوالات توسط برخی از آزمون دهندگان!

یکی دیگر از این نیرو‌های نفتی نیز گفت: هیچگونه منبعی برای این آزمون مشخص نکردند و به یکباره در زمان آزمون با یکسری سوالات سخت و پیچیده مواجه شدیم.

برگزارکننده این آزمون یعنی معاونت سرمایه انسانی وزارت نفت اعلام کرده بود که برای جلوگیری از تقلب و شک و شبهه‌های احتمالی، آزمون را به شیوه‌ای برگزار می‌کند که دوربین دستگاه الکترونیکی آزمون دهندگان (رایانه یا تلفن همراه هوشمند) روشن است و تصویر او را ضبط می‌کند، اما شواهد نشان می‌دهد که این مسئله نتوانسته مانع از تقلب وسیع در این آزمون شود.

بنا بر اطلاعات به دست آمده از یک منبع موثق در ستاد مرکزی وزارت نفت، با وجود روشن بودن دوربین رایانه یا تلفن همراه آزمون دهندگان در حین امتحان، برخی افراد با استخدام کردن اساتید برای حضور در کنار خود در حین امتحان، به سادگی موفق به تقلب شده اند.

همچنین بر اساس گفته این منبع موثق، بسیاری از افراد که در زمان آزمون در محل کار خود یعنی در مناطق عملیاتی مانند دکل‌های حفاری، سکو‌ها و جزایر نفتی حضور داشته اند، به دلیل شرایط بد اتصال اینترنت در آن مناطق، یا موفق به ورود به صفحه آزمون نشده اند و یا نتوانسته اند که زمان خود را مدیریت کنند.

اعلام نتایج بدون صدور کارنامه و افزایش تردیدها

او تاکید ویژه‌ای نیز بر این داشت که نرم افزار برگزاری این آزمون پرحاشیه، قدرت و کشش لازم برای تحمل آزمون دادن ۳۶ هزار نفر به صورت همزمان و آنلاین را نداشت. او همچنین اشاره‌ای هم به این مسئله کرد که اعلام نتیجه بدون صدور کارنامه‌ای که نشان دهنده نمره، درصد، رتبه یا حد نصاب قبولی باشد، تردید‌ها نسبت به صحت برگزاری این آزمون را افزایش داده است!

برگزاری آزمون نمادین به بهانه ساماندهی نیرو‌های قراردادی مدت موقت

تصویر اعلام نتایج مبهم و بدون کارنامه


وزارت نفت، قرارداد موقت‌ها را استخوان در گلو می‌داند!

یکی از شرکت کنندگان در این آزمون، اظهار کرد: وزارت نفت ما را در فشار گذاشته؛ مزد کارمان برای خدمت به کشور عزیزمان ایران این شده که ما را سر در گم و تحقیر کنند؛ در نهایت نیز ما را استخوان در گلو بنامد.

او افزود: ما جز کار کردن برای مملکت و کمک به تولید ملی، هیچ خیانتی انجام نداده ایم؛ برای این از واژه خیانت استفاده کردم، چون این عذابی که ما را دچار آن کرده اند، حتما نتیجه یک خیانت بزرگ بوده است.

این نیروی قرارداد موقت وزارت نفت، ضمن اشاره به ۱۸ سال سابقه کاری خود در مجتمع پارس جنوبی به عنوان سرپرست یکی از بخش ها، ادامه داد: کار در عملیات نفت و گاز برای همه سخت، طاقت فرسا و پر استرس است؛ ما حق داریم بدانیم چرا رفتار تبعیض آمیز از طرف وزارت رخ ‌می‌دهد؟ باید بدانیم سابقه توانمندی ما به چه صورتی بوده که تحصیل کرده دانشگاه‌های برتر کشور قبول نشده اند، ولی کاردانی علمی کاربردی یک بخش کوچک قبول ‌می‌شود؟

او تاکید کرد: صفر تا صد وزارت نفت به خاطر تلاش و مجاهدت همان‌هایی هست که سابقه زیادی دارند و در سخت‌ترین شرایط تحریم و فشار اقتصادی، دست از مجاهدت و تلاش عاشقانه بر نداشته اند. اگر امروز به نیرو‌های باسابقه ارزش ندهیم، انگیزه نیرو‌های جدید برای خدمت صادقانه کاهش می‌یابد. اکنون می‌بینیم افرادی هستند که به اذعان خودشان، در آزمون شرکت نکرده اند، اما به عنوان نیروی قرارداد معین ۳ ساله انتخاب شده اند.

این نیروی قرارداد موقت وزارت نفت در پایان بیان کرد: همانطور که سایر نهاد‌ها نیرو‌هایشان را بر اساس قانون و بدون هیچ آزمونی تبدیل وضعیت می‌کنند، اصلا نباید چنین آزمونی برگزار می‌شد اما حال که بنا بر آزمون گرفتن بود، باید برگزاری آن را مثل آموزش و پروش و از طریق آزمون فراگیر، به سازمان سنجش می‌سپردند. سازمان سنجش توانست کنکور سراسری با آن عظمت را به صورت فیزیکی و بدون شائبه تقلب برگزار کند اما این آزمون اینترنتی، پر از تقلب بود.

سرپوش گذاشتن بر استخدام‌های از پیش تعیین شده با کلاهی به نام آزمون!

با تمام این تفاسیر، شواهد گویای این است که وزارت نفت تلاش کرده با برگزاری این آزمون، بر تبدیل وضعیت استخدامی که به صورت غیرقانونی برای برخی افراد انجام داده، سرپوش بگذارد.

در حالی که نتایج آزمون تبدیل وضعیت به تازگی اعلام شده، مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که دستور تبدیل وضعیت استخدامی برخی افراد از پیش تعیین شده، طی نامه‌های محرمانه‌ای از ماه‌ها پیش صادر شده است.

برگزاری آزمون نمادین به بهانه ساماندهی نیرو‌های قراردادی مدت موقت

تصویر نامه محرمانه تبدیل وضعیت برخی از نیروهای قرارداد موقت قبل از اعلام نتایج آزمون

برگزاری آزمون نمادین به بهانه ساماندهی نیرو‌های قراردادی مدت موقت

بخش دیگری از اعتراضات کارکنان قراردادی مدت موقت در فضای مجازی

فرار رو به جلوی آقای مدیر!

حال که بازار انتقادات از برگزاری این آزمون داغ شده، فرزین مینو معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، طی اظهار نظری جالب توجه اعلام کرده که دومین آزمون توانمندسازی «تبدیل وضعیت به مدت معین» ویژه کارکنان قرارداد مدت موقتی که در آزمون نخست موفق به قبولی نشدند، اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار می‌شود و شرایط برگزاری دومین آزمون نیز مشابه آزمون نخست است.

او با اعلام اینکه آزمون دوم نیز مشابه آزمون اول، شامل سه مرحله زبان، هوش و روان‌شناختی است، تصریح کرد: در آزمون دوم اشکالات و ایراداتی که در زمان برگزاری آزمون اول به وجود آمده بود، برطرف خواهد شد.

لازم به یادآوری است؛ مشکل تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی مدت موقت وزارت نفت مدت هاست که نقل محافل خبری شده اما وزارت نفت نه تنها مشکل را برطرف نکرد بلکه با برگزاری این آزمون پر از ابهام، بر آن دامن زد.

برگزاری آزمون نمادین به بهانه ساماندهی نیرو‌های قراردادی مدت موقت

اواخر آذرماه، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به بیژن زنگنه، وزیر نفت با اشاره به تضییع حقوق کارکنان قراردادی مدت موقت وزارت نفت در فرآیند تبدیل وضعیت، راهکارهایی را نیز ارائه کرد؛ وزیر نفت نیز در ظاهر دستور رسیدگی به این پیشنهادات را داد اما در عمل تغییر قابل توجهی رخ ندادتا جایی که کار به تجمع این دسته از نیروها در مقابل مجلس شورای اسلامی رسید.

شایان ذکر است که پیگیری از دبیرخانه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت برای برقراری ارتباط با فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت نفت بی نتیجه بوده و سوالات و ابهامات در زمینه این آزمون بی پاسخ ماند اما حق پاسخگویی برای این معاونت وزارت نفت فراهم است.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 12 اسفند 99 ، کد خبر : ۷۶۸۲۸۷۳ ، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین