پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۷۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۷
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: فاکتور شرط معدل برای استخدام ممکن است منجر به باز ماندن فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر در آزمون‌های استخدامی برخی سازمان‌ها شود.
شعار سال: مهدی اسماعیلی در مورد فاکتور شرط معدل در برخی آزمون‌های استخدامی گفت: مقوله استخدام طبق شرط معدل یک ملاک است و امروز سیستم آموزشی هر دانشگاه دارای قوانینی است که نمی‌توانیم این قوانین را زیر سوال ببریم. برخی از دانشگاه‌ها پروژه تحقیقاتی و برخی از اساتید نمرات امتحانات پایان ترم را ملاک قرار می‌دهند. بر همین اساس نمی‌توانیم، نمره پایان ترم دانشجویان و معدل کلی که دریافت می‌کنند را زیر سوال ببریم.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قرار باشد تمام دانشگاه‌ها به یک روش سوالات را طراحی و امتحان پایان ترم برگزار کنند، کار بسیار مشکل می‌شود؛ اما آنچه که در تمام سیستم‌های آموزشی دنیا اهمیت دارد، نحوه طراحی سوالات است که می‌تواند دارای یک شاخص بین المللی باشد و دانشگاه‌های کشور ما هم باید به آن توجه کنند. به فرض مثال سوالات باید با استاندارد با درجه دشواری قابل اندازه‌گیری باشد. با تمام این تفاسیر تنها آزمون نمی‌تواند ملاک سنجش دانش آموزان یا دانشجویان قرار بگیرد، بلکه نظر استاد در نمره‌دهی دانشجویان نیز تاثیر خواهد داشت.

عدالت آموزشی در سیستم آموزشی زیر سوال است

وی تاکید کرد: موضوع عدالت آموزشی را به صورت امکانات آموزشی و سطح علمی در دانشگاه‌ها و سیستم آموزش و پرورش ما به ندرت می‌توان دید. به فرض مثال چرا تعداد زیادی از داوطلبان کنکور متقاضی ورود به دانشگاه‌های شناخته شده کشور هستند؟ بی‌شک این دانشگاه‌ها دارای امکاناتی هستند که رقابت برای ورود به آن‌ها زیاد است. بر همین اساس دانشگاه‌ها باید با روال عدالت محوری حرکت کنند. در کمیسیون آموزش مجلس هم به دنبال پایه‌ریزی عدالت آموزشی در تمام مقاطع درسی هستیم. در حال حاضر دانشگاه‌های برتر مانع از حذف کنکور هستند تا بتوانند براساس عدالت آموزشی و برتری علمی دانشجویان خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: آزمون‌ها در سیستم آموزشی یک امر نسبی است و شرط معدل نمی‌تواند ملاک عمل و سنجش سطح علمی دانشگاه‌ها قرار بگیرد. با سوالات و ارزشیابی که امروزه در قالب طراحی سوالات انجام می‌پذیرد، نمی‌توانیم ارزیابی درستی انجام دهیم. نظام ارزشیابی باید بر مبنای توصیف باشد تا بر مبنای حافظه مداری و فرآیند محوری تا در قالب سوالات ارزشیابی گنجایش دهیم.

آزمون فاکتوری برای سنجش است

وی افزود: سیستم استخدامی کشور بر مبنای حافظه مداری و فرآیند محوری است. یکی از فاکتور‌های ورود به چرخه استخدامی شرط معدل بالا است و تا زمانی که تعداد متقاضیان کاهش پیدا نکند، باید به چنین فاکتور‌هایی پایبند باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطر نشان کرد: فاکتور شرط معدل در استخدام گاهی منجر می‌شود، تعدادی از فارغ التحصیلان از دانشگاه‌های برتر به دلیل معدل پایین از شرکت در آزمون‌ها جا بمانند. باید این مسئله توسط مسئولان دولتی بررسی شود و اگر نیاز به حذف آن است در قالب لایحه به کمیسیون تخصصی در مجلس ارائه شود تا مورد بررسی قرار بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خانه ملت، تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۴۷۳۱۰۵، www.icana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
اتفاقا شرط معدل خيلي ميتونه ربط به رزومه طولي فرد داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین