پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
لایحه شورا‌های حل اختلاف که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود در جلسات روز‌های سه شنبه مورخ ۱۷/۱/۱۴۰۰ و یکشنبه مورخ ۲۲/۱/۱۴۰۰ این کمیسیون با حضور نماینده آن شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به شرح پیوست به تصویب رسید.
شعار سال: حکم جدید استخدام کارکنان و اعضای شورا‌های حل اختلاف
مصوبه اصلاحی کمیسیون برای رفع ایراد شورای نگهبان
به منظور رفع ایراد (۲-۴) شورای نگهبان ماده (۵ مکرر) به شرح زیر اصلاح می‌شود و با اصلاح ماده (۲۳) ایراد ردیف (۱-۴) مرتفع می‌شود:

ماده ۵ مکرر- مرکز مکلف است ظرف پنج سال نیاز شورا‌های حل اختلاف به کارکنان تمام وقت (اعم از اعضاء و سایر کارکنان) را از میان اشخاصی که واجد شرایط استخدام هستند و با اولویت سابقه اشتغال بیشتر و همکاری با شوراها، به صورت پیمانی استخدام یا به صورت قرارداد کار معین از طریق آزمون عمومی و تخصصی، به‌کارگیری نماید.

تبصره ۱- سوابق اشتغال در شورا به حداکثر سن قانونی اضافه می‌شود.

تبصره ۲- منابع مالی مورد نیاز برای استخدام موضوع این ماده، از محل اعتبارات مصوب مرکز و همچنین از محل درآمد‌های اختصاصی موضوع ماده (۴۳) این قانون و افزایش درآمد‌های حاصل از اجرای مواد (۱۳) و (۲۳) این قانون تأمین می‌شود.

تبصره ۳- دولت مکلف است شناسه استخدام اشخاص موضوع این ماده را در اختیار مرکز قرار دهد.

سابقه قبلی:
مصوب صحن علنی مجلس

ماده ۵ مکرر- مرکز مکلف است ظرف مدت سه سال کلیه کارکنان تمام وقت شورای حل اختلاف (اعم از اعضاء و سایر کارکنان) را که واجد شرایط استخدام هستند و تا قبل از ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ در شورا اشتغال داشته‌اند با اولویت سابقه اشتغال بیشتر، به صورت پیمانی یا قرارداد کار معین از طریق آزمون داخلی، به استخدام مرکز درآورد.

تبصره ۱- سوابق اشتغال در شورا به حداکثر سن قانونی اضافه می‌شود.

تبصره ۲- تأمین بودجه مورد نیاز برای استخدام اشخاص موضوع این ماده، در سقف اعتبارات مصوب مرکز خواهد بود.

تبصره ۳- دولت مکلف است شناسه استخدام اشخاص موضوع این ماده را در اختیار مرکز قرار دهد.

ایراد شورای نگهبان:

۴- در ماده ۵ مکرر،

۱-۴- حکم مذکور در این ماده، با توجه به افزایش هزینه عمومی و به جهت این که طریق مذکور در ماده نیز به عنوان طریق تأمین افزایش هزینه‌های جدید به حساب نمی‌آید، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

۲-۴- تکلیف دولت به استخدام نیرو‌های مورد نیاز در شورا‌های حل اختلاف، صرفاً از میان افراد مذکور در این ماده، مغایر بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شناسنامه قانون، تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۲۶۹، www.shenasname.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین