پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۱۶۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
کارمندان شرکت‌های غیردولتی یا کارگران به طور میانگین در ماه حدود پنج میلیون و ۲۶۰ هزار تومان درآمد دارند. حدود ۲۸ درصد خانواده‌های ایرانی شرایط این‌چنینی دارند و سرپرست آن‌ها در یک شرکت یا کارگاه خصوصی مشغول به کار است. بخش عمده درآمد آن‌ها از حقوقی است که به صورت ماهانه دریافت می‌کنند و از درآمد پنج میلیون و ۲۶۰ هزار تومان آنها، حدود چهار میلیون و ۷۱۶ هزار تومان خرج هزینه‌های روزمره زندگی می‌شود.
شعار سال: هر خانواده ایرانی به تناسب شغل سرپرست خانوار، استراتژی متفاوتی برای دخل و خرج ماهیانه خود دارد. آن‌هایی که کارمند دولت هستند و به طور میانگین در ماه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان درآمد دارند، یک روش برای پول خرج کردن دارند و آن‌هایی در مشاغل آزاد هستند، نسبت هزینه‌هایشان متفاوت است. امکان دارد سرپرست خانواده بازنشسته باشد یا شغل ثابتی نداشته باشد، اما از راه‌های مختلف مثل سرمایه‌گذاری یا گرفتن اجاره از مستاجران درآمد کسب کند. همچنین امکان دارد سرپرست خانواده کارمند یا کارگر بخش خصوصی باشد.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار از بودجه خانوار و با در نظر گرفتن تورم ۳۲ درصدی نسبت به سال گذشته، بررسی کرده‌ایم هر کدام از این خانواده‌ها چطور زندگی‌شان را می‌گذرانند. نتایج نشان می‌دهد عموما یک سوم درآمد خانواده برای خرید محصولات خوراکی خرج می‌شود. به طور میانگین یک چهارم به هزینه‌های مسکن اختصاص دارد و بقیه درآمد خانواده برای مواردی مثل حمل و نقل، پوشاک، بهداشت و درمان، تحصیل و تفریح اعضای خانواده خرج می‌شود.
 
درآمد اندک و هزینه‌های کمرشکن!

بازنشسته‌ها چطور زندگی‌شان را اداره می‌کنند؟

سرپرست ۳۹ درصد خانواده‌ها در کشور، شغلی با درآمد ثابت ندارند. آن‌ها عموما بازنشسته هستند، اما در کنارشان سرمایه‌گذار‌های مختلف هم در این دسته جای می‌گیرند. ملاک‌هایی که از گرفتن اجاره از مستاجرانشان درآمد کسب می‌کنند، از دیگر کسانی هستند که درآمد دارند، اما شغل مشخصی ندارند. آنطور که اطلاعات رسمی نشان می‌دهد، این دسته افراد با احتساب تورم، در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به طور میانگین درآمد دارند که از این رقم پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را خرج می‌کنند.

بخش عمده هزینه‌های چنین افرادی صرف خرج‌های خوراکی می‌شود. آن‌ها حدود ۳۸.۷ درصد درآمدشان یعنی حدود دو میلیون تومان را برای خرید محصولات خوراکی هزینه می‌کنند. بخش دوم هزینه‌ها مربوط به مسکن است. طوری که بازنشسته‌ها ۲۳.۷ درصد از درآمد خود یعنی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را برای تامین هزینه‌های مسکن اختصاص می‌دهند. باید توجه داشته باشید که این رقم میانگین است و طبیعتا کسانی که در خانه ملکی زندگی می‌کنند هزینه‌ای برای این بخش ندارند و در طرف مقابل کسانی که اجاره‌نشین هستند، شاید سهم اجاره‌خانه از درآمدهایشان بیشتر از این رقم باشد. حمل و نقل با تورم عجیب و غریبی که در یک سال گذشته داشته، به یکی از بخش‌های مهم هزینه‌های خانواده تبدیل شده. به گزارش فرارو، بازنشسته‌ها ماهانه ۷۴۰ هزار تومان معادل ۱۴ درصد از درآمد خود را برای رفت و آمد اعضای خانواده خرج می‌کنند. آن‌ها هر ماه حدود ۶.۶ درصد از درآمدشان را برای خرید لباس، کیف و کفش برای خودشان و اعضای خانواده کنار می‌گذارند که ماهانه حدود ۳۳۰ هزار تومان می‌شود. محاسبات فرارو نشان می‌دهد، هزینه‌های بهداشت و درمان به طور متوسط سهم ۲.۳ درصدی از درآمد خانوار‌هایی دارد که سرپرستشان بازنشسته یا بدون شغل ثابت است. هزینه اینترنت، تلفن و ... که در دسته ارتباطات جای می‌گیرند، ماهانه یک درصد درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. بازنشسته‌ها و افراد بدون شغل ثابت در ماه تنها می‌توانند شش دهم درصد از درآمدشان را برای تفریح و فعالیت‌های فرهنگی مثل سینما رفتن یا خرید کتاب و... هزینه کنند.

جدول درآمد و هزینه‌های خانوار با سرپرست بازنشسته

متوسط درآمد ماهانه پنج میلیون و ۷۵۱ هزار تومان
متوسط هزینه ماهانه پنج میلیون و ۷۸ هزار تومان
سهم هزینه خوراکی ۳۸.۷ درصد
سهم هزینه مسکن ۲۳.۴ درصد
سهم هزینه حمل و نقل ۱۴.۵ درصد
سهم هزینه پوشاک ۶.۶ درصد
سهم هزینه بهداشت و درمان ۲.۳ درصد
سهم هزینه اینترنت و تلفن ۱.۷ درصد
سهم هزینه تحصیل یک درصد
سهم هزینه تفریح چهار دهم درصد

کارکنان بخش خصوصی چطور زندگی‌شان را اداره می‌کنند؟
 
درآمد اندک و هزینه‌های کمرشکن!

کارمندان شرکت‌های غیردولتی یا کارگران به طور میانگین در ماه حدود پنج میلیون و ۲۶۰ هزار تومان درآمد دارند. حدود ۲۸ درصد خانواده‌های ایرانی شرایط این‌چنینی دارند و سرپرست آن‌ها در یک شرکت یا کارگاه خصوصی مشغول به کار است. بخش عمده درآمد آن‌ها از حقوقی است که به صورت ماهانه دریافت می‌کنند و از درآمد پنج میلیون و ۲۶۰ هزار تومان آنها، حدود چهار میلیون و ۷۱۶ هزار تومان خرج هزینه‌های روزمره زندگی می‌شود. خوراکی‌ها در مجموع سهم ۳۰ درصدی از هزینه‌های خانواده یک کارمند بخش خصوصی دارد و ماهانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرج روی دست آن‌ها می‌گذارد. به گزارش فرارو، این کارمندان ماهانه به طور میانگین ۲۴ درصد از درآمدشان یعنی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را برای مسکن هزینه می‌کنند. این هزینه می‌تواند اجاره‌بها یا قسط وام مسکن باشد. رفت و آمد چنین خانواده‌ای مثل هزینه‌های تاکسی یا حتی بنزین، ماهانه حدود ۵۸۰ هزار تومان معادل ۱۲ درصد درآمد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این خانواده‌ها نسبت به دیگران، بخش بزرگتری از درآمد خود را برای خرید لباس کنار می‌گذارند. طوری که ۸.۳ درصد از درآمد خانواده یعنی حدود ۴۰۰ هزار تومان صرف خرید پوشاک و کفش می‌شود.

سهم بهداشت و درمان هم در این نوع خانواده‌ها بیشتر از دیگران است و به ۳.۴ درصد می‌رسد. بهداشت و درمان شامل هزینه‌های درمانگاه، بیمارستان، دارو، محصولات بهداشتی و حتی حق بیمه درمان می‌شود. چنین افرادی هر ماه دو درصد از درآمدشان را برای خرید بسته اینترنت و پرداخت قبض تلفن و ... خرج می‌کنند. کارکنان بخش خصوصی ماهانه ۱.۷ درصد از حقوقشان را برای تحصیل فرزندان اختصاص می‌دهد. باید توجه داشته باشید که این رقم میانگین است و طبیعتا کسانی که فرزند دانش‌آموز ندارند، این هزینه کمتر و برای کسانی که فرزندشان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کند، این هزینه می‌تواند بیشتر باشد. در مجموع به طور میانگین کارمندان بخش خصوصی در ماه حدود شش دهم درصد از درآمدشان را برای فعالیت‌های فرهنگی مثل خرید کتاب و تماشای فیلم و تفریح خرج می‌کنند.
 
جدول درآمد و هزینه‌های خانوار با سرپرست کارگر یا کارمند بخش خصوصی

درآمد ماهانه پنج میلیون و ۲۵۷ هزار تومان
هزینه ماهانه چهار میلیون و ۷۱۶ هزار تومان
سهم هزینه خوراکی ۳۰.۵ درصد
سهم هزینه مسکن ۲۴.۲ درصد
سهم هزینه حمل و نقل ۱۲.۳ درصد
سهم هزینه پوشاک ۸.۳ درصد
سهم هزینه بهداشت و درمان ۳.۴ درصد
سهم هزینه اینترنت و تلفن ۲.۰ درصد
سهم هزینه تحصیل ۱.۷ درصد
سهم هزینه تفریح شش دهم درصد

مشاغل آزاد چطور زندگی‌شان را اداره می‌کنند؟
 
درآمد اندک و هزینه‌های کمرشکن!

۲۱ درصد سرپرست خانواده‌ها شغل آزاد دارند. آن‌ها خودشان کارفرمای خودشان هستند و سر ماه منتظر دریافت حقوق از کسی نیستند. مجموع درآمد ماهانه این خانواده‌‍‌ها به طور میانگین حدود پنج میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است که از این رقم حدود چهار میلیون و ۸۳۰ هزار تومان در همان ماه خرج می‌شود. آن‌هایی که مشاغل آزاد دارند، در ماه ۳۲ درصد درآمدشان را برای خورد و خوراک خانواده هزینه می‌کنند که رقم آن ماهانه به طور میانگین حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. چنین خانواده‌ای در ماه ۲۶ درصد درآمد خود یعنی رقمی حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان را برای مسکن هزینه می‌کند.

این رقم به طور میانگین محاسبه شده و طبیعتا کسانی که صاحبخانه هستند، هزینه بخش مسکن آن‌ها نزدیک به صفر است. در بین هزینه‌های مختلف خانواده، ۱۱ درصد یعنی رقمی حدود ماهانه ۵۳۰ هزار تومان برای رفت و آمد هزینه می‌شود که شامل هزینه‌هایی مثل نگهداری خودرو، کرایه تاکسی و بنزین و ... است. کسانی که شغل آزاد دارند، ماهانه حدود ۸.۶ درصد درآمد خود را برای خرید لباس کنار می‌گذارند. این رقم ماهانه حدود ۴۱۰ هزار تومان است. کسانی که شغل آزاد دارند، سهم بیشتری از درآمد خود را نسبت به دیگر خانواده‌ها به خرید پوشاک از جمله لباس، کیف و کفش و ... اختصاص می‌دهند. از جمله دیگر هزینه‌های این خانواده‌ها می‌توان به هزینه تلفن و اینترنت و ... اشاره کرد که در بخش ارتباطات دسته‌بندی می‌شوند.

این بخش سهم ۲.۱ درصدی از درآمد‌های خانواده دارد و ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان خرج روی دستشان می‌گذارد. شاغلانی که خودشان کارفرمای خودشان هستند، هر ماه به طور میانگین ۱.۷ درصد از درآمدشان را به تحصیل فرزندان اختصاص می‌دهند. طبیعتا این رقم برای کسانی که فرزند دانش‌آموز ندارند، کمتر خواهد بود. مشاغل آزاد در ماه شش دهم درصد از درآمدشان را به تفریح و فرهنگ خانواده اختصاص می‌دهند که یکی از کوچک‌ترین بخش‌های هزینه خانواده است.

جدول درآمد و هزینه‌های خانوار با سرپرست مشاغل آزاد

درآمد ماهانه پنج میلیون و ۶۵۷ هزار تومان
هزینه ماهانه چهار میلیون و ۸۳۰ هزار تومان
سهم هزینه خوراکی ۳۲ درصد
سهم هزینه مسکن ۲۶.۱ درصد
سهم هزینه حمل و نقل ۱۱ درصد
سهم هزینه پوشاک ۸.۶ درصد
سهم هزینه بهداشت و درمان ۳.۳ درصد
سهم هزینه اینترنت و تلفن ۲.۱ درصد
سهم هزینه تحصیل ۱.۷ درصد
سهم هزینه تفریح شش دهم درصد

کارمندان دولت چطور زندگی‌شان را اداره می‌کنند؟
 
درآمد اندک و هزینه‌های کمرشکن!

آن‌هایی که از دولت حقوق می‌گیرند، چه کارمندان و چه مدیران، به طور میانگین در ماه حدود هشت میلیون و ۸۴۰ هزار تومان درآمد دارند که بخشی از آن حقوق ماهانه است. کارمندان دولت از این رقم حدود هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان را خرج می‌کنند. لیست هزینه‌های خانواده‌هایی که سرپرستشان کارمند دولت است، تفاوت زیادی با دیگر خانواده‌ها دارد. طوری که سهم خوراکی‌ها و مسکن در فهرست هزینه کارمندان دولت کمتر است. چراکه هزینه خورد و خوراک چنین خانواده‌هایی، بخش کمتری از هزینه‌هایشان را شامل می‌شود و همچنین آن‌ها کمتر از بقیه خانواده‌ها مجبور به پرداخت اجاره‌بها و هزینه‌های مسکن هستند. در عوض دیگر بخش‌ها مثل حمل و نقل و پوشاک، سهم بیشتری از هزینه‌های کارمندان دولت دارد. در این فهرست خوراکی‌ها سهم ۲۸ درصدی دارند.

حقوق‌بگیران دولت ماهانه حدود دو میلیون و ۱۷۰ هزار تومان خوراکی می‌خرند. مسکن هم سهم ۲۰ درصدی را به خود اختصاص می‌دهد که رقم آن به طور میانگین یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. هزینه رفت و آمد این خانواده‌ها بیشتر از بقیه است. کارمندان دولت ماهانه ۱۴.۵ درصد درآمدشان یعنی حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان برای حمل و نقل هزینه می‌کنند. سهم پوشاک از فهرست هزینه‌های این خانواده‌ها به طور میانگین ۸.۴ درصد است که رقم آن به حدود ۶۵۰ هزار تومان در ماه می‌رسد. این پول هر ماه صرف خرید لباس، کیف و کفش و ... می‌شود. چنین خانواده‌ای ماهانه ۳.۳ درصد درآمد خود را برای هزینه‌های بیمارستان، دارو، بیمه درمانی و خرید محصولات بهداشتی خرج می‌کند. به گزارش فرارو، دو درصد از درآمد کارمندان دولت خرج ارتباطات مثل تلفن، اینترنت و ... می‌شود. سرپرستان این خانواده‌ها نسبت به دیگر مشاغل، بیشترین بودجه را برای تحصیل فرزندشان کنار می‌گذارند. آن‌ها ماهانه ۲.۴ درصد از درآمدشان را به بحث تحصیل و آموزش اختصاص می‌دهند که رقم آن ماهانه حدود ۱۹۰ هزار تومان و بیش از دو برابر میانگین کل خانواده‌ها است. تفریح و فعالیت‌های فرهنگی مثل خرید کتاب و رفتن به سینما سهم هفت دهم درصدی از درآمد حقوق‌بگیران دولت دارد.

جدول درآمد و هزینه‌های خانوار با سرپرست کارمند دولت

درآمد ماهانه هشت میلیون و ۸۴۲ هزار تومان
هزینه ماهانه هفت میلیون و ۷۱۶ هزار تومان
سهم هزینه خوراکی ۲۸.۲ درصد
سهم هزینه مسکن ۲۰.۱ درصد
سهم هزینه حمل و نقل ۱۴.۵ درصد
سهم هزینه پوشاک ۸.۴ درصد
سهم هزینه بهداشت و درمان ۳.۳ درصد
سهم هزینه اینترنت و تلفن ۲.۰ درصد
سهم هزینه تحصیل ۲.۴ درصد
سهم هزینه تفریح هفت دهم درصد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فرارو، تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۴۷۹۵۰۹، www.fararu.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
هزينه هايي كه داره كمر مردم رو زير بار اين فشار مضاعف تحريم ها خورد ميكنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین