پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۲۹۵
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
این روزها زیاد درباره پهپادهای ایرانی می‌شنویم. از آرش گرفته تا مهاجر و غزه، ایران طیف گسترده‌ای از پهپادهای شناسایی، رزمی و انتحاری را به خدمت گرفته است. برخی از این پهپادها در میدان نبرد هم کارایی خود را به نمایش گذاشته‌اند. بر اساس تجریه جنگی و ضرورت دستیابی به توان دفاعی خا، سرمایه گذاری خاص ایران روی صنعت موشکی و پهپاد شروع شد و در حال حاضر، ایران عضو چهار قدرت برتر پهپادی دنیا است.
شعار سال: پرندهٔ هدایت‌پذیر از دور یا به اختصار پَهپاد که به آن هواپیمای بدون سرنشین (Unmanned aerial vehicle) نیز می‌گویند، گونه‌ای هواگرد هدایت‌پذیر از راه دور بی‌خلبان است. پرواز پهپادها ممکن است تحت کنترل از راه‌دور توسط یک اپراتور انسانی، یا با درجات مختلفی از خودمختاری، مانند کمک توسط خلبان خودکار (autopilot)، تا هواپیماهای کاملاً خودمختار که هیچ شرطی برای مداخله انسانی ندارند، انجام شود. پهپادها در ابتدا، در طول قرن بیستم برای مأموریت‌های نظامی که برای انسان‌ها بسیار «کسل‌کننده، کثیف یا خطرناک» بودند ساخته شدند و در قرن بیست و یکم به دارایی‌های ضروری برای اکثر ارتش‌ها تبدیل شدند. با بهبود فناوری‌های کنترل و کاهش هزینه‌ها، استفاده از آنها به بسیاری از برنامه‌های غیرنظامی گسترش یافت. این کاربردها شامل عکاسی هوایی، تحویل و ارسال کالا، کشاورزی، کاربردهای پلیسی و نظارتی، بازرسی از زیرساخت‌ها، کاربردهای علمی و تحقیقاتی،قاچاق، ، مسابقات هواپیماهای بدون‌سرنشین و مواردی همانند، می‌شود.
قرار بود صنایع پهپادسازی ایران در سال ۱۳۶۰ شروع به کار کند.پس از انقلاب این طرح دچار وقفه شد، اما در نهایت منجر به تأسیس صنایع هوایی قدس در سال ۱۳۶۴ شد که مهم‌ترین محصولش پهپاد مهاجر ۱ در زمان جنگ ایران و عراق بود. صنایع هوایی قدس در اوایل دهه ۱۳۸۰ اقدام به طراحی و ساخت پهپادهای مهاجر ۴ و ابابیل ۳ کرد که بدل به موفق‌ترین پهپادهای شناسایی ایران شد. این پهپادها به‌طور گسترده در تمامی یگان‌های نیروهای مسلح ایران از ارتش تا سپاه به خدمت گرفته شد و حتی تعدادی هم به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا صادر شد.
بجز صنایع هوایی قدس، مرکز تحقیقات صنایع هوایی شاهد هم در توسعه و ساخت پهپاد یا پرنده‌های بدون‌سرنشین فعال بود و این دو به همراه صنایع هواپیماسازی ایران یک پهپاد با دم وی (V) شکل و طراحی آیرودینامیکی مدرن تولید کردند که هسا ۱۰۰ نام گرفت. نمونه توسعه یافته هسا ۱۰۰، شاهد ۱۲۳ نامیده شد که نخستین پرواز آن در سال ۱۳۸۴ در شاهین‌شهر اصفهان انجام و تولید انبوه آن در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. شاهد ۱۲۳ تبدیل به بستری شد برای طراحی و توسعه شاهد ۱۲۹. نخستین پیش نمونه شاهد ۱۲۹ در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در فرودگاه بدر اصفهان به پرواز درآمد. پیش نمونه بعدی که برخلاف نمونه نخست مجهز به ارابه فرود جمع شونده بود در خرداد سال ۱۳۹۱ به پرواز درآمد.
پس از رونمایی شاهد ۱۲۹ در مهر سال ۱۳۹۲ ابتدا سالی چهار فروند از این پهپاد تولید شد؛ بنابراین بین سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، هشت فروند شاهد ۱۲۹ تحویل گردید. برخلاف برنامه‌ریزی اولیه، هرگز امکان استفاده موشک های هوا به سطح سدید ۳۶۱ یا فتح ۳۶۲ برای پهپادِ شاهد ۱۲۹ فراهم نشد، علت ناکامی در طراحی و ساخت؛ یک لانچر مناسب برای حمل این موشک‌ها در زیر بال‌های شاهد بود و همچنین ناتوانی در حل مشکلات هدف‌گیری و هدایت موشک. در عوض متخصصان صنایع هوایی شاهد اقدام به طراحی و ساخت نمونه‌ای از موشک سدید ۳۶۱ نمودند که همانند بمب هوشمند هدایت تلویزیونی، می‌توان آن را ضد اهداف زمینی متحرک و غیر متحرک به کار گرفت. این بمب هوشمند فاقد راکت موتور، سدید ۳۴۱ نام گرفت. وقتی باله‌های پایدارکننده در طرفین آن نصب شد، سدید ۳۴۵ نام گرفت و تبدیل به سلاح اصلی شاهد ۱۲۹ شد.

چهار قدرت برتر دنیا در صنعت پهپاد
 
در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپادهای اکتشافی هستند. از برخی پهپادهای مهم ایران می‌توان به غره، سیمرغ، سری مهاجر (مهاجر ۴٬۳٬۲ و ۶)، ابابیل، صاعقه، کرار، سری کمان و انواع شاهد ۱۷۱، شاهد ۱۸۱، شاهد ۱۹۱و شاهد ۱۳۶ اشاره کرد.
صنعت پهپاد ایران رتبه چندم جهان است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فردانیوز، تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۵۵۵۲۳، www.fardanews.com / سایر منابع . 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
SAddam
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
34
10
چرا معلومات جعلی نشر میکنید ایران در ساختن درون حرفی برابر گفتن ندارد پهپاد های ایران مثل پراید ایرانی است چطور در جمع چهار قدرت برتر قرار دارد لطفا با نشر معلومات جعلی مردم را گمراه نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
شما اطلاعات کافی ندارید لطف کنید اخبار کذب منتشر نکنید و مردم رو گمراه نکنید
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب
لطفا راهنمایی بفرمائید و ایرادات کار را توضیح دهید

ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
شما به اون سطحی نرسیدی که بخوای قدرت پهپادی ایران رو زیر سوال ببری همون‌طور که ابر قدرت های جهان یکیشون التماس میکنه میگه ایران به کشور دیگه ای پهپاد نفروشه یکیش التماس میکنه میگه بهم پهپاد بفروش
همینکه قدرت اول خاورمیانه هستیم یکی مثل تو غرب زده باید هم بسوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
خاک تو سرت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
برو بوق بزن غرب گرای خل . خود زنی میکنی ؟ کل دنیا از پهباد های ایرانی میترسن تو دیگه چی میگی
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
دوست عزیز، لطفاً بیشتر تحقیق کن ، ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در صنعت پهباد هست ، اینو همه دنیا اعتراف میکنن.
رضا حسینی ا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
ازساختن پهبادایران افتخاراست خداوندتوفیق بشتربدحدانشاالله
یه بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
ازاسمت پیداست که چه کاره ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
6
15
به خاطر اینکه روسیه مجبور میشه از ایران پهباد بخره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
2
9
چندم جهان باشیم مایه افتخاره. اما از اون مهمتر اینکه که بشکل متوازن بتونیم در همه زمینه جلو باشیم نه سوزن یکاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
1
7
ایران رو ساخت ماشین تمرکز نداره روی قدرت نظامی تمرکز داره که به نظرم درست است . وقتی روسیه از ایران پهپاد می خره ، یعنی قدرت ایران رو نشون میده
مدیر پایگاه

سلام


الزاما هم این گونه نیست. اغراق نابجا باعث سست شدن اراده ها می شه . هم ساخت ماشین و هم قدرت نظامی اموری چند مولفه ای  هستند. صرف فروش به یک کشور رو بعنوان اقتدار نظامی بحساب نیاورید. ممکن است برای ان کشور ،چنین خریدی مزیت داشته یا کم هزینه تر باشد. ممکن است نوعی دام باشد، ممکن است رافع نیازهای فوری اش باشد و ..... 


 

منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
4
10
براساس تحقیقات بنده ، رتبه ایران در دنیا رتبه 6 ام بعد از آمریکا و چین و روسیه و ترکیه و اسرائیل بعنوان قدرتمند ترین کشورها در صنعت پهپاد است.
با نشر دروغ ملت رو فریب ندید شما اول مشکل آب و برق و گاز کشور رو حل کنین که تو صف گاز واینسیم بعد قدرت خاورمیانه بشید (کسی که تو سال 1396 کوییک می سازه و در سال 1400 تارا می سازه درحالی که کشور های خارجی درحال ساخت کادیلاک و لامبورگینی و بوگاتی و میتسوبیشی هستند و رفته رفته نسخه های قدرتمند تر از قبلی شو می سازن) همچیو نشون میده که ما چندمین قدرت جهانیم و چقدر پیشرفت می کنیم . لطفا شعر نگین به مردم شاید مخالف این روند باشم ولی وطن فروش نیستم ایران کشور منم هست.
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
دوست عزیزی که سعی کردی با منطقی نشون دادن خودت حرفتو به کرسی بنشونی باید خدمتت عرض کنم که این لفظ قلم صحبت کردنو باید تا اخر پیامت حفظ کنی.
در مورد پهپاد هم شما از کدوم منبع میگی با توجه به تحقیقات من!!!اول شما بگو این منبعی که میگی کدوم منبع معتبره تا ما بدونیم منی هست یا نیم منه.
در مورد اماری هم که دادی ، خدمتت عرض کنم که هم روسیه از ما عقب تره هم اسرائیل و پهپادای مونناژی ترکیه هم اصلا حرفی برای گفتن پیش پهپادای ما ندارن اونا قطعات شون از کشورایی میاد که د مقابل صنعت پهپادی ما اصلا حرفی برای گفتن ندارن و تو جدول پیداشون نیست
اندیشه نیک
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
7
6
من هم با جناب منتقد موافقم ولی مردم هم خبر دارن تو چه وضعی هستیم لطفا در چنین سایت هایی وقتتونو تلف نکنین و به افراد به اصطلاح کر و کور واقعیت رو روشن نکنین چون باعث به خطر افتادن جان خود و عزیزانتون میشین :)
به امید ایرانی پاک و آزاد برای ایران نه برای جمهوری اسلامی :) من هم یک ایرانی هستم.
تابع قوانین انسانیت و خدایی که میشناسم!
مدیر پایگاه

سلام و  ادب 


چرا بیان عقیده و آزادی بیان و حقوق پایه و اساسی را امنیتی جلو داده اید؟ نمی گوییم مملکت گل و بلبل است ، اما القای چنین تصوری هم قابل پذیرش نیست.


مورد بعدی اینکه، بجای تائید و تکذیب ، بهتر است درباره ابعاد فنی و تخصصی موضوع وارد بحث شوید. هم بر دانش ما اضافه می شود، هم محیط تضارب ارا فراهم می گردد.


همانگونه که پاسخگو به کامنت شما هستیم، تا حد زیادی هم صیانت از افرادی که نظرات رهگشا ارایه می دهند را عهده دار می باشیم و اجازه پرخاشگری و حاشیه گویی به آنها را نداده و نمی دهیم.


همانگونه که تاکید کردید، اینجا خانه ماست . با خدای خود زنده ایم و در جامعه ای با مختصات جمهوری اسلامی ، زندگی می کنیم. لذا ، نه تنها بحث کردن کم فایده نیست ، بلکه بسیار پر فایده هم می باشد( البته با رعایت تحفظات اخلاقی-قانونی ، تمرکز بر بحث فنی و دوری از سیاه نمایی ) 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
4
1
چرا به کواد می گید پهپاد
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
7
5
آقا تو دنیا از آخر اول هستیم همین که نامی هست از ایران ...پس زنده باد ایران و ایرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
6
1
پهپاد ایران از نظر ارزان بودن بهترین هستش و دقیقا مثل ماشین پراید هستش .
کشورهای اروپایی و آمریکا پهپاد درست میکنن با فناوری نوین هست و تمام فنون رو یک پهپاد درونش داره ولی پهپادهای ایرانی فقط بمب حمل میکنه و از فناوری‌های دیگه عقب هست و ارزان بودنش در حال حاضر بدرد روسیه خورده و بتونه فقط آدم بکشه یک مزید خوب برای روسیه بحساب میاد .
در حال حاضر عالی هست همچین پهپادهایی داریم ولی جو گیر هم نشیم و خودباوری باشیم .
مدیر پایگاه

سلام 
اگر صرف ارزان بودن مبنای فروش باشه، خیلی شرکت های دیگر سازنده پهپاد هم می تونن ، ارزان سازی کنند

دکتر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
4
1
تا زمانی که پراید را خودمون تولید نکنیم این حرفا محملات و غزعبلات هست و بس
وقتی که حتی یک قطعه از قطعاتش داخلی نیست و طرحها هم کپی
مدیر پایگاه

سلام
کپی بودن اولیه طرح ها را شاید بتوان پذیرفت( مثل کپی از روی آر کیو). اما نوآوری های جدید و بومی سازی آن را نمی شود رد کرد. طرح های حاضر،عموما اصالت ایرانی و تولید ایرانی دارد.
درخصوص قطعات هم ، قید همه نادرست بوده و البته که این امر، الزام صنعت در دنیای جدید است. فکر می کنید کل ال سی دی تلویزیون های تولیدی توسط 400 برند معروف دنیا در چند کارخانه تولید می شود؟ حدود 5 کارخانه. بر اساس تحلیل شما ، بگوییم که قطعات که ساخت دیگری است، لذا سامسونگ یا سونی، تلویزیون ساز نیستند؟ 
ضمن تشکر بابت مشارکت در بحث، توصیه می کنیم که جانبدارانه تائید و تکذیب نکنیم.

عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
5
0
ببخشید چرا راه دور بریم العان تو سایت زده ۱۰ تا از بهترین پهبادهای دنیا از آمریکا و چین و اسراییل بود تا انگلستان و اسپانیا و ترکیه و امارات ولی خبری از ایران نبود وقتی سایت رسمی خودتان اسم ایران نمیاره پس همه قدرت ایران تبایغاتی بیش نیست میره سلاح از خارج میخره به اسم داخل تمام میشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
1
0
مرحله اولما باید دشمنانمون رو خوب بشناسیم الان اسراییل و ترکیه کجای جدول هستن همون پهباد هاروپ اسراییلی که جنگ اذربایجان و ارمنستان زرهی ارمستان رو با خاک مساوی کرد که البته از انتحاری ما هم در قدرت انفجار و هم در هدایت دست برتر رو داره ما بطور طبیعی دشمن اسرییل هستیم ولی خب واقعیتها باید تو همچین اخباری گفته بشه و همچنین پهباد بیرقدار تی‌بی۲ ترکیه که البته اونم باز تو ساختش اسراییل مشارکت داره
به نظرم ما خیلی خوبیم و حتی عالی هستیم ولی خب تو رده بندی کمی باید پایینتر قرار بگیرم البته به امید روزی که به یاری خدا و دانش مهندسامون تو صدر جدول خودمون رو ببینیم یا علی
انسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
0
1
باید رده بندی دشمنانمون تغیر بدیم بنظرم الان طالبان کشور اذربایجان به حمایت ترکیه و اسراییل دشمنان درجه یک و نزدیکتر و خطر ناکترند . باید تغیر استراتژی بدیم این دو کشور ما رو خیلی دست کم می گیرن . از دشمنان کلاسیک نترسیم . مرزبانی با این دو کشور باید اولویت باشه چون در کشور راحت نفوذ دارند والسلام
مدیر پایگاه

سلام 


استراتژی جمهوری اسلامی توسعه دیپلماسی، در مرحله دوم، توسعه تعاملات حقوقی در سطوح بین الملل و در مرحله سوم ، نگاه امنیتی و نظامی است. 


رعایت حسن همجواری و تبدیل تهدیدها به فرصت، از اصول اولیه رابطه با ترکیه و آذربایجان است. 


 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
0
0
خیلی کامل بود
ح
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
0
سلام چه قدرت پهپاد باشیم چه نه دنیا هرچی از قدرت اصلی ما کمتر بدونه بهتره
فاطمه
United States of America
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
0
0
یاد روزهای جنگ تحمیلی عراق افتادم بدون سلاح وبدون استفاده از وسایل جنگی چون زود دشمن با کمک صدام مارا غافلگیر کرد
حالا قدرتمندیم الا ماشاءالله چون ایرانی یعنی مغز ومخترع، کاش حسادت را کنار بگذااریم دست دزدان را قطع وکشوررا بسازیم ما مغز متفکر جهانیم حیف که اسنفاده از مغز جوان را نمیدانیم درود بر مردمان وجوانان خوب وطنم
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
0
در عرصه پهپادها، ایران بسیار بالاتر از وزن فناوری خود مشت می‌زند. اگر چه ایران در تامین سیستم‌های مورد نیاز برای ساخت یک پهپاد تهاجمی تاکتیکی با مشکل روبه رو بوده است، اما با موتورها و بدنه‌های هوایی مقرون به صرفه و قابل اعتماد شاهکارانجام داده است. تجربه ایران نشان می دهد که سرمایه گذاری اندک در شرایط مناسب می تواند بازده بالایی داشته باشد.

ایران به طور گسترده از پهپادها در سوریه و عراق استفاده کرده است و داده‌های بازیابی و شناسایی اهداف برای حملات هوایی را در اختیار دولت‌های عراق و سوریه قرار داده است. در مجموع، ایران احتمالاً بیش از هر کشور دیگری به جزء اسرائیل یا ایالات متحده، تجربه عملیاتی با هواپیماهای بدون سرنشین دارد.

ایران همچنین در صادرات پهپادهای خود به گروه‌های نیابتی مانند حزب‌الله موفق بوده است. حزب‌الله پهپادهای انتحاری آزمایش کرده است که احتمالاً می‌تواند محیط هوایی پیچیده‌تری را در درگیری بعدی با اسرائیل رقم بزند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین