پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشره درباره تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، گفت: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده ایم.وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تایید نمی‌کند. این در حالی است که کمک های تسهیلاتی بشدت بیشتر و مخرب تر و حتی صدور سلاح های ممنوعه، در جنگ ایران و عراق، حملات تروریستی منافقان به شهروندان ایرانی و اشغال نظامی عراق، افغانستان، یمن و سوریه توسط طرف های غربی صورت گرفته است؟ با سیستم جهانی چند استانداره روبرو هستیم یا دستگاه دیپلماسی بشذت ضعیف داخلی؟

شعار سال: ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپاد‌های ساخت ایران در جنگ اوکراین در ادامه افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده ایم. در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدار‌های متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

این در حالی است که میخایلو بودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین ایران را به مشارکت در جنگ روسیه علیه اوکراین متهم کرده و در اقدامی هماهنگ آمریکا نیز تلاش دارد به همین بهانه، تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی وضع کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، پس از آنکه روسیه به چند شهر اوکراین حمله کرد، مشاور رئیس جمهور اوکراین، ایران را مسئول آنچه جنایات قتل اوکراینی‌ها توصیف کرد، دانست. اوکراین اعلام کرد رشته حملاتی توسط روسیه با استفاده از پهپاد‌های ساخت ایران از نوع شاهد ۱۳۶ طی هفته‌های گذشته به شهر‌های این کشور صورت گرفته است.
 
ناصر کنعانی: اخبار تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بی‌اساس است

در همین حال پایگاه اینترنتی پلیتیکو به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد واشنگتن قصد دارد ایران را به خاطر کمک به روسیه در جنگ این کشور با اوکراین تحریم کند. واشنگتن تحریم‌هایی را علیه ایران و طرف‌های ثالثی که مواد دارای کاربرد در ساخت پهپاد یا موشک‌های بالستیک فروخته اند، وضع خواهد کرد. جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد، این اتحادیه تلاش می‌کند به دلایل متقنی در خصوص هر گونه دست داشتن ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین به دست آورد.

توضیحات تکمیلی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال:
نکته جالب این اقدامات چند استاندارد گرایی‌های غربی در مباحث گوناگون است. در دوره جنگ هشت ساله با عراق کدام کشور‌ها اقدام به فروش سلاح غیر متعارف به عراق نمودند و کدام شرکت‌ها در بازی بودند؟ چرا نباید ایران درخواست غرامت جنگی ،ادعای وقوع جنایت جنگی و نقض حقوق بشر از این کشور‌ها و شرکت‌ها کند.
در حالی که ۱۷ هزار نفر بر اثر ترور گروهی نظامی و تروریستی بنام منافقین در ایران به شهادت رسیده اند، چرا اتحادیه اروپا و امریکا از ان‌ها حمایت نموده و نباید مورد شکایت حقوقی و ادعای تروریست بودن قرار گیرند؟
حضور آمریکا در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و کمک به نیرو‌های تروریستی و دراختیار قرار دادن سلاح‌های غیر متعارف به آنها، چرا نباید بعنوان نقض بی طرفی ، جنایت جنگی و نقض حقوق بشر و نقض تمامیت ارضی کشورهای دیگر، شناخته شود؟
پهپاد شاهد 136 بر اساس توافق در زمان فروش سلاح، برای اهداف صلح آمیز و دفاعی فروخته شده و به هیچ وجه در راستای قتل عام مردم اوکراین صورت نپذیرفته است.
آیا با جامعه جهانی کور و کر و احمق منفعت طلب روبرو هستیم، یا دستگاه دیپلماسی نسبتا ضعیف داخلی که توان طرح و پیگیری حقوقی مسائل در سطوح بین المللی را ندارد؟
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین