پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
رییس سازمان بازرسی کل کشور که به دعوت رسمی آمبودزمان جمهوری ترکیه برای حضور در کنگره حقوق بین‌الملل استانبول به این کشور سفر کرده، در خصوص نقش آمبودزمان در تحقق عدالت و پیشگیری از تبعیض به ایراد سخنرانی پرداخت.

شعار سال:

قاضی ناصر سراج با اشاره به اینکه نهاد آمبودزمان یک نهاد مدنی واسط میان دولت و شهروند است، مهم‌ترین فعالیت آن را حمایت از شهروندان در این رابطه دو طرفه دانست.

وی اظهار کرد: باید آمبودزمان را حامی شهروندان در اجرای حکمرانی خوب قلمداد کنیم. پاسخگویی، شفافیت، عدالت‌جویی و حاکمیت قانون از جمله مهم‌ترین شاخص‌های حکمرانی خوب‌اند. توجه به این شاخص‌ها نقش آمبودزمان برای کمک به شهروندان در بهره‌مندی از حکمرانی خوب را به‌خوبی نشان می‌دهد و نبود شفافیت در رفتار دولت‌ها در قبال شهروندان موجب بی‌عدالتی می‌شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: آمبودزمان‌ها در سیستم‌های افقی یعنی در میان مردم و به‌صورت شبکه‌ای عمل می‌کنند و تفاوت‌های زیادی با عملکردهای از بالا به پایین، دستوری و اقتداری دولت‌ها دارند. گسترش افقی آمبودزمان و نگاه یکسان به تمام شهروندان مانعی جدی در برابر تبعیض ایجاد می‌کند که در نگاه‌های بالا به پائین وجود ندارد. به بیان دیگر، نگاه دولتی، نگاه بالا به پائین و عمودی است در حالی که نگاه آمبودزمانی نگاهی افقی و در سطح است، این نوع نگاه، نگاه شبکه‌ای، نگاهی همسان‌نگر و فارغ از تبعیض محسوب می‌شود.

سراج همچنین اظهار کرد: دارا بودن اختیارات مناسب در سلسله مراتب قدرت، بهره‌مندی از افراد حرفه‌ای و متخصص و برخورداری از اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی سه ویژگی اصلی و حلقه‌های کارآمدی آمبودزمان‌ها در تحقق عدالت و پیشگیری از تبعیض است.

بر اساس این گزارش، کنگره حقوق بین‌الملل استانبول با حضور رؤسای دستگاه‌های نظارت و بازرسی، نهادهای آمبودزمانی، وزرای دادگستری و روسای کمیسیون‌های حقوق بشری، از کشورهای ایران، آذربایجان، کوزوو، اوکراین، لهستان، مغولستان، سودان، یونان، انگلستان، آلبانی، آمریکا، لبنان، گرجستان، ژاپن، مالزی، نیجریه، نیجر، کره جنوبی، قزاقستان، عراق، قرقیزستان، مقدونیه، مراکش، اتریش، سوئیس، بوسنی و هرزگوین، رومانی، اردن، آلمان، مجارستان، روسیه، پاکستان و ایتالیا تا روز چهارشنبه ٢٨ مهر در استانبول ترکیه ادامه می‌یابد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 28 مهر 1395، کد مطلب:   420524 : www ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین