پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور از روند اطلاع رسانی درباره فیش های حقوقی میلیونی انتقاد کرد و گفت سیاه نمایی در این باره شده است.

شعار سال:

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در برنامه تیتر امشب از شبکه خبر به تشریح دستاوردهای مبارزه با فساد پرداخت. قاضی ناصر سراج که با سوالات پی در پی مجری برنامه درباره حقوقهای میلیونی برخی مدیران به خصوص مدیر اجرایی صندوق توسعه ملی روبرو شده بود، آب پاکی را روی دست دلواپسان ریخت و گفت: مسایل آنطور که در رسانه ها عنوان شده، نبود و سیاه نمایی زیادی شد.

در ادامه مشروح این گفتگو را بخوانید:

سازمان چه ماموریتی دارد و چه میزان از پرونده ها منجر به نتیجه می شود؟

سازمان بازرسی کل کشور از سال 1308 تشکیل شده و 90 سال قدمت دارد. در سال 60 هم قانون جدید این سازمان تصویب شد و بعد از اصلاحیه قانونی، زیر نظر شخص رئیس قوه قضاییه با ماموریت اجرای صحیح قوانین و نظارت بر ادارات از بالا تا پایین است. در سه قوه اجازه ورود داریم. هر جا قانونی نقض شود، تذکر می دهیم. در قوه مقننه جز موضوع قانونگذاری، در سایر امور اداری اجازه ورود داریم. در قوه قضاییه جز کار قاضی و قضاوت در همه امور نظارت می کنیم. ما سه نوع بازرسی داریم، مستمر، فوق العاده و موردی. بازرسی مستمر در پایان هر سال برای سال آتی انجام می شود و شناسایی معضلات و برنامه ریزی برای حل مشکلات در سال آینده انجام می شود. 31 مدیرکل در استانها داریم که وظیفه شان رصد قانون است. بازرسی فوق العاده در مواقع اضطراری است که از سوی مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضاییه و با تقاضای رئیس جمهور یا رئیس سازمان بازرسی انجام می شود. بازرسی موردی هم بر اساس گزارشهای مردمی است. ما واسط بین مردم و دولت هستیم و ارتباطات مردمی ما بسیار زیاد است. در سال گذشته حدود 60 هزار ارتباط مردمی به صورت حضوری و با سایت و تلفن 136 داشتیم. موارد بررسی می شود. اگر تخلفی صورت گرفته باشد به هیات های بدوی گزارش می شود. به تخلفات کارمندان از مدیرکل به بالا به نهاد ریاست جمهوری گزارش می شود. اخیرا نیز در هیات های بدوی ما قاضی حضور دارد. اگر جرمی کشف شود، به مراجع قضایی منعکس می شود و در صورتی که آیین نامه ای را خلاف قانون تشخیص دهیم به دیوان عدالت اداری گزارش می کنیم.

سازمان شما درباره حقوق های چند ده میلیونی وارد شدید؟

ما وظیفه داریم وارد شویم. متاسفانه برخی مسایل در رسانه ها عنوان شد که سیاه نمایی بود. قطعا موارد وجود داشت ولی نه اینقدر که در رسانه ها مطرح شد. هفته گذشته آیت الله آملی لاریجانی ابلاغی برایم صادر کرد که در این ارتباط به صورت جدی بررسی و گزارش دهی کنیم. عن قریب گزارش را به روسای سه قوه تقدیم می کنیم. دیروز هم یک گزارش خدمت روسای سه قوه تقدیم کردم. مدیران اکثرا شریف و پاکدست هستند. اگر چهارتا خلاف جایی بود نباید به همه مدیران تسری داد. الان مدیران ما روحیه لازم را ندارند. من به عنوان رئیس سازمان بازرسی عرض می کنم سه سال است همه وزارتخانه ها و سازمانها را رصد می کنیم. این در همه دنیا هم هست. در چین اخیرا همایشی بود و 100 کشور حضور داشتند و اکثرا از فساد می نالیدند. در سخنرانی من بندی بود که تصویب شد و در بیانیه پایانی آمد. این بند درباره برگرداندن اموال نامشروع که افراد از جهان سوم به سرقت می برند و در کشورهای غربی پناهنده می شوند، بود.

دلیل این اخبار بد چیست؟ این ناشی از چیست؟ عدم نظارت؟ درباره صندوق توسعه ملی موردی که مطرح شده بود چه بود؟

در کشور اسلامی چند مورد هم زیاد است. مثالی بزنم. اخیرا مسئولان یکی از کشورهای غربی را دعوت کردم ایران. رتبه این کشور الان 1 است. اخیرا 100 بود. پرسیدم چطور اینطور شده؟ گفت مردم ما در جنگ جهانی دوم احساس ترس و نگرانی نسبت به آینده خودشان و فرزندانشان کردند. این احساس باعث شد مباح بدانند دست درازی به اموال عمومی کنند. برای همین رتبه ما حداکثر شد. پرسیدم چطور شد به رتبه 1 برگشتید؟ گفت یک برنامه 8 ماده ای تصویب کردند و تبلیغات کردیم تا مردم احساس ناامنی نسبت به آینده را تبدیل به حس امنیت کردند. این شد که ما مجددا احساس امنیت را در مردم برگرداندیم و دست درازی به اموال عمومی قبح داشت. ما 8 سال جنگ سخت با همه دنیا داشتیم. 37 سال است جنگ ادامه دارد و هر روز هم ادامه می یابد. 37 سال است تحریمیم. ارتزاق ما از نفت بود. می فروختیم و پولش را به ما نمی دادند. یک سری از جنگ برگشتند و اقلی از آنها احساس کردند عقب افتاده اند از دیگران. تعدادی نیز اینجا به نظام اعتقاد نداشتند و دنبال کار خودشان و تحصیلات و مناصب بودند. اینها اقدام کردند و متاسفانه مقداری قبح کار خلاف هم ریخته.

فیش های حقوقی به صورت رسمی منتشر شده؟

انگیزه و دلیل را عرض می کنم. قصد توجیه ندارم. این وضع ما بود. اکثر مردم ما شریف هستند و امکان ندارد به اموال غیر دست درازی کنند. عده معدودی دست درازی کردند. در همه کشورها داریم. در 2 سالی که بودم، سازمان شفافیت جهانی رتبه ما را 14 رتبه بالا برد. اطلاعاتی که این سازمان می گیرد از اپوزیسیون دارد. اطلاعات غلط می دهند. برخی افراد هستند که در داخل سیاسی بازی و جناح بازی در می آوردند و یک کلاغ و چهل کلاغ می کنند. این فضای واقعی کشور ما نیست.

چرا اتفاق دارد رسمی در فیشهای حقوقی می افتد؟

این الان نیست. قبلا هم بوده. ما تشکیل پرونده می دادیم و به هیات های بدوی ریاست جمهوری می فرستادیم. مسئولیت من همزمان با دولت است. کل گزارشهای قبلی را که به نهاد ریاست جمهوری فرستادند، دیدم. 96 درصد آنها منجر به برائت شده بود ولی از سال 92 نشان می دهد 68 درصد این گزارشها منجر به محکومیت شده. این عزم دولت برای مقابله با فساد را می رساند. من لیستها را رد نمی کنم. وجودش را تایید می کنم. منتهی موضوع را بزرگ کردند و دامن زدند.

چرا جایی که شما رئیس نظارت صندوق توسعه ملی هستید این اتفاق می افتد؟

توضیحی درباره این صندوق بدهم. صندوق توسعه ملی 20 درصد حاصل فروش میعانات نفتی و گازی به این صندوق برای نسلهای آینده وارد می شود. امسال این مبلغ به 30 درصد رسید. این صندوق دارای 3 رکن است. هیات امنا و هیات عامل و هیات نظارت. رئیس هیات امنا آقای رئیس جمهور است و سه قوه در آن حضور دارند. مسایل مطرح شده درباره هیات عامل است. هیات نظارت نیز با ریاست رئیس بازرسی کل کشور تشکیل می شود و رئیس دیوان محاسبات دبیر این هیات و رئیس سازمان حسابرسی نایب رئیس است. ماه گذشته به ریاست آقای روحانی جلسه ای داشتیم و از سایر قوا نیز حضور داشتند. این صندوق پیشنهاد بودجه ای آوردده بود و 67 درصد تقاضای افزایش حقوق کرده بود. توضیح دادم و پیشنهاد کردم کمیسیون کارشناسی نسبت به تعیین بودجه تشکیل شد. استقبال شد و کمیسیون تشکیل شد. بودجه صندوق از سال گذشته نیز کاهش پیدا کرده بود. مسئولان عالی دنبال مبارزه با فساد هستند. قطعا چهارتا خلاف کار هم از زیر دست ما درمی رود.

فیش های حقوقی این صندوق وجاهت قانونی داشته؟

این صندوق از نظام هماهنگ پرداخت حقوق خارج بوده. یک فرارهای قانونی بوده و آنها نیز استفاده کردند. فرارهای قانون در ماده 72 قانون خدمات مدیریت کشوری وجود دارد که می گوید امتیازهای مدیران عامل و اعضای هیات های مدیره شرکتهای دولتی با توجه به نوع وظایف، حساسیت، تخصص و نقش اقتصادی شرکت، کارایی و اثربخشی و ... تعیین می شود. این استثنای قانون خدمات مدیریت کشوری است. در قانون بعدی محدودیت 7 برابری حداقل حقوق ثابت و فوق العاده را برای سقف حقوق دریافت کرده. در قانون برنامه پنجم کف و سقفی برای حقوق تعیین نشده. در قانون آمده در مواقع خاص شرکتهای دولتی، بانکها و بیمه ها و قسمت اخیر ماده 5 قانون خدمات کشوری بادستورالعمل کارگروه خاصی می توان برای حقوق دادن اقدام کرد. این فرارهای قانونی است که این فیشها صادر شده. فیش داشتیم آقای مدیر باید شیر بخورد و پولش را دولت بدهد یا آب میوه بخورد و دولت پولش را بدهد. باید راههای فرار قانونی را ببندیم که مدیری به خودش اجازه بدهد این پولها را بگیرد.

این فیش ها برگردانده شده؟

هیاتی آقای رئیس جمهور به ریاست آقای جهانگیری تشکیل داده. همه موارد بررسی می شود و اگر کسی خارج از قانون پولی گرفته قطعا برگردانده می شود. در صورتی که برنگرداند قضایی می شود. امروز 198 میلیون تومان در ارتباط با یک فیش به خزانه برگردانده شد.

درباره آلودگی هوا سازمان شما چه اقدامی کرد؟

به طور جامع آسیب شناسی آلودگی هوا را داشتیم. هفته گذشته گزارش مفصلی به حضور روسای سه قوه دادیم. آقای رییس جمهور هم دستور مناسبی دادند. مصر هستیم زمستان آینده اقدام شود. برای 11 وزارتخانه، سازمان و شهرداری مکاتبه با بالاترین مقام کردیم.با شخص وزرا مکاتبه کردیم. اسمشان را نبریم، چون ممکن است بگویند آبرویمان را بردند. البته رابطه مان با همه خوب است. سعی می کنیم آبروی کسی را بی جهت نبریم. از وزارتخانه ها سوال کردیم و اخذ دفاع کردیم چرا وظیفه ات را انجام ندادی. او گزارش می دهد و دفاع می کند یا ما قانع می شویم یا نمی شویم. اگر همه جوابها برگردد ما عملیاتی می کنیم. حضرت آقا فرمودند عمل کنید. حرف زدن زیاد است. ما عمل می کنیم و نتیجه را به استحضار ملت عزیز می رسانیم.

درباره ریزگردها نیز ورود کردید؟

بله، در استانهایی که مسایل ریزگرد داریم، مدیران کل را درگیر کردیم. دستگاه های داخلی هم بی تقصیر نیستند. این که می گویند داعش آنجاست و عامل خارجی دارد که حرف نشد. باید مدیران وظایف خود را انجام دهند. اگر انجام ندهند والله به مراجع ذی صلاح که باید برخورد کنند اعلام گزارش می کنیم.

شما قول می دهید امسال پاییز و زمستان هوای بهتری خواهیم داشت؟

امیدوارم اینطور باشد. درباره آلودگی خودروها، سوخت غیراستاندارد است. معاینات فنی درست نیست. ملزم کردیم ماشین برود معاینه بگیرد. قطعا برخورد می کنیم. باید این آلودگی برطرف شود.

قراردادهای جدید نفتی به کجا رسید؟

بررسی جامع کردیم و 13 مورد اشکال گرفتیم. وزیر تمکین کرد و گفت همه اشکالات را برطرف می کند. اخیرا پیگیری کردیم دیدیم جز یکی دو مورد همه موارد را اصلاح کرده. خطوط قرمز ما منافع ملی است. برخی از موارد نیز در رسانه ها مطرح شد. ایشان تمکین کرد و بعدا روی اصلاحات نیز نظر می دهیم.

درباره فرارهای مالیاتی وارد شده اید. شرکتی 480 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته. چه کرده اید؟

نمی دانستم این سوالات را می خواهید بپرسید. سامانه ای را برای مالیات داشتند تعریف می کردند که مقداری به تاخیر افتاد. فرار مالیاتی داریم که برخی افراد 500 تا 600 شرکت داشتند. فقط 2 شرکت فعال داشتند. فاکتور سازی می کنند. یک سرمایه دار دلال متخلف در بانکها حساب باز می کنند. فردی را از روستا یا جاهای دیگری که پول ندارد، می آورند. در پرونده ای یک فرد روستایی در بندرعباس کشف شد که میلیارد دلار پیمان کرده بود و فرش صادر شده بود. من حکم جلب دادم. عموما قضات نیابت می دهند. من حکم جلب را صادر کردم و گفتم بدون اینکه تفهیم اتهام شود بیاورید تهران. شخصی را آوردند که توبره ای پشتش بسته بود. من پول توجیبی ایشان را دادم و برگرداندم بندرعباس. دیدم برای او لباس می گیرند، یک میلیون به او می دهند. بعد دسته چک می گیرند. چند دسته چک سفید امضا از او می گیرند. بعد می برند در اتاق بازرگانی برایش کارت می گیرند. صدها میلیون به نام این شخص بدبخت کالا صادر شده بود و ارز به کشور برگشت نشده بود. قانونا قاضی باید او را محکوم می کرد. باید بگردیم افراد واقعی را پیدا کنیم. همه مدارک به نام این فرد بود. شرکتهای حمل و نقل هوایی درصدی برای بار دادن می برند. فرد اصلی نتوانسته بود از این 3 درصد بگذرد. رفته بود این مبلغ را به نام خود گرفته بود. آنجا متوجه شدیم شخص اصلی این است. یک وانت پرونده اظهارنامه گمرکی بود. پرونده اتاق بازرگانی بود. مثلا شما به آلمان می خواهید فرش بفرستید. اگر اسناد درست نباشد مرجوع می شود. اینها در اسنادی که می خواستند به اتاق بازرگانی بدهند در فتوکپی ها اصلاح می کردند. در اظهارنامه کمرگی 50 هزار دلار می گفتند ولی در کپی ها 500 هزار دلار واقعی را نوشته بودند و کمیت و کیفیت را اصلاح کرده بودند. فرم صادراتی می گرفتند و فرش را می فرستادند به آلمان. جعل مهرها خیلی زیاد شده. اخیرا 300 مهر جعلی از یک دفتر کشف شد. دیگر مانند زمانهای سابق نیست که بشود مجرمان را دستگیر کرد. ما 300 نفر را گرفتیم تا به فرد واقعی متخلف برسیم که توانستیم او را بازداشت کنیم.

در معوقات بانکی چه اقدامی شد؟

الان دیگر تقریبا اینها متوقف شده و بیشتر مربوط به معوقات قبلی است. در حدود 93 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشتیم که امسال مقداری وصول شد. اینها را نمی شود یک نسخه پیچید. دلار هزار تومان بود یکباره شد 3هزار تومان. تاجر واقعی ورشکسته می شود. باید به او کمک کرد. برخی واقعا برای خوردن و دزدیدن و چاپیدن بود. اینها را داریم جدا می کنیم و در ستاد هماهنگی مبارزه با فساد اقتصادی هم چندین بار مطرح شده. افرادی که واقعا اقدام به بردن بیت المال کردند برخورد می کنیم. ولی بسیاری از تولیدی ها که متوقف شده، نتیجه نوسانات شدید ارزی بود. درباره قاچاق نیز نتوانستند جلوی آن را بگیرند. صنعت کفش ما حرف اول را می زد. الان همه تولیدیهای کشف دارد متوقف می شود. حاکمیت باید وارد شود و جلوی قاچاق را بگیرد.

در قاچاق چقدر به خاطر کوتاهی دستگاه هاست؟

همه مقصریم. برخی استانداران دنبال درآمدزایی هستند. استانداری مجوز واردات یک میلیون تن میوه می دهد. می گویید چرا؟ می گوید باید استان را اداره کنم. درباره واردات خودرو، از اروند مجوز دادند. به استاندار خوزستان گفتیم چرا وارد می کنید؟ می گوید مردم باید تامین شوند. چه کسی این خودروهای مدل بالا را می خرد؟ شما دارید صنعت را نابود می کنید. در خوزستان، اکثر خودروهای مدل بالا پلاک اروند است. تولید دارد نابود می شود. الان خوشبختانه ورود خودروی بالای 2500 سی سی ممنوع شده ولی این اقدامات اثر منفی خود را گذاشته است.

قبلا شما از سلامت اداری ارزیابی مثبتی نداشتید. الان تفاوتی کرده؟

به رئیس سازمان شفافیت هم عرض کردم این رتبه بندی را قبول نداریم چون اطلاعات را از اپوزسیون می گیرد. نشریات ما هم سیاه نمایی می کنند. قرار است به برلین برویم و توضیح بدهیم. قطعا اوضاع ما بهتر شده. البته این شفافیت در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که رتبه اش پایین باشد. دنبال واقعی کردن رتبه هستیم. درباره قانون ارتقای سلامت نظام اداری نیز اقدام شد. اخیرا 3 و نیم سال تمدید شد. این قانون ظرفیت خوبی دارد. 8 سازمان و وزارتخانه عضو هیات مصرح در این قانون هستند و دبیرخانه اش نیز در سازمان ما است که تشکیل شد. دبیرخانه نیز مستقر شده است. اگر قانون درست انجام شود نیازی به سازمان مبارزه با فساد نداریم. سازمانهای موازی هیچ نتیجه ای ندارد. باید اگر کسی کار نمی کند، عوض شود. این که سازمان موازی ایجاد شود نتیجه ای ندارد. قانون مبارزه با فساد با کمک آقای دکتر لاریجانی از دستور کار مجلس خارج شد.

شما استنباط کردید مقام معظم رهبری از عملکرد مسئولان نارضایتی دارند. چطور به این نتیجه رسیدید؟

سال گذشته سمیناری برای مبارزه با فساد داشتیم. حضرت آقا گفتند نمی دانید وضع چه خبر است؟ باید اقدام و عمل کرد. اگر نظر آقا را قبول کنیم قول می دهم بعد از یک سال، فساد به حداقل می رسد. نباید هر کس برای خود اجتهاد کند. باید اقدام و عمل کنیم. ما درباره اقتصاد مقاومتی کارهای زیادی کردیم و همه برنامه های دولت را رصد می کنیم. قبول نمی کنیم کاری خارج از اقتصاد مقاومتی انجام شود. اول سال سوال می کنیم تولید و کارگر چقدر است و آخر سال نیز همین را می پرسیم. باید تولید را ارتقا دهیم و کارخانه های تولیدی را راه بیندازیم. بیکاری از بین می رود. خیلی از زندانیان به خاطر بیکاری است. افراد از استانهای کمتر برخوردار به تهران می آیند. بعد که پول ندارند به دزدی و مواد مخدر و ناهنجاریهای دیگر می رسند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار 2 تیر 1395، کد مطلب:548932 : www. khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین