پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۵۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، از بررسی برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان و تهران در بیست و چهارمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با حضور وزیر نیرو خبر داد.

شعار سال:به‌گزارش از وزارت نیرو، "بنفشه زهرایی" با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در تاریخ ۲۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ به ریاست "رضا اردکانیان" وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استاندار تهران و معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداران سیستان و بلوچستان و گیلان، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب، سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت این استان‌ها، اظهار کرد: در بخش اول جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان سیستان و بلوچستان پرداخته شد.
 
وی اضافه کرد: برنامه این استان پیش از این در شصت و چهارمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ 28 بهمن ماه 1399 مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیست و چهارم کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورد بررسی قرار گرفت.
 
 مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه‌مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان در افق 1405 صرفه‌جویی معادل 480 میلیون مترمکعبی پیش‌بینی شده که از این مقدار 303 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و 177 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه‌جویی خواهد شد.
 
وی افزود: طبق این برنامه شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان 299 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهد کرد که 67 میلیون مترمکعب از این مقدار را با همکاری سازمان جهاد کشاورزی به صورت مشترک انجام خواهد داد. همچنین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری به ترتیب 1.15 و 2.8 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی خواهند داشت.
 
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصریح کرد: به منظور صرفه‌جویی از منابع آب سطحی، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان محیط زیست به ترتیب 35 و 128 میلیون مترمکعب از طریق کاهش تبخیر، صرفه‌جویی خواهند کرد. سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب نیز طبق برنامه‌های اعلام شده به ترتیب صرفه‌جویی‌هایی معادل 12.3 و 1.6 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی انجام خواهند داد.
 
وی با بیان اینکه در بخش دوم این جلسه، برنامه سازگاری با کم آبی استان گیلان ارائه شد، ادامه داد: برنامه استان گیلان نیز پیش از این در شصت و سومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ 21 بهمن ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفته بود و پس از بازنگری برنامه بر اساس نظرات طرح شده در جلسه کمیته تخصصی و همچنین با توجه به اقلیم و شرایط خاص و متفاوت استان گیلان در مقایسه با سایر استان‌های کشور، در جلسه بیست و چهارم کارگروه ملی طرح شد.
 
زهرایی خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان گیلان، در پایان برنامه هفتم توسعه، حدود 50 میلیون مترمکعب در برداشت آب استان صرفه‌جویی خواهد شد که از این میزان 17 میلیون مترمکعب در اثر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای، 10 میلیون مترمکعب در اثر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان و 12.6 میلیون متر مکعب حاصل از اجرای برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خواهد بود.
 
وی افزود: همچنین طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی متعهد به کاهش برداشت 10 میلیون مترمکعب از منابع آبی استان شد. در برنامه سازگاری با کم آبی استان گیلان، توجه خاصی به جلوگیری از آلودگی منابع آب و نفوذ آب شور از دریای خزر شده است.
 
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به بخش سوم و پایانی جلسه که مربوط به برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی تهران بود، گفت: برنامه این استان پیش از این در شصت و ششمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ 28 بهمن‌ماه 1399 مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیست و چهارم کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه‌مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم‌آبی استان در افق 1405، صرفه‌جویی معادل 420 میلیون مترمکعبی پیش‌بینی شده که از این مقدار 395.4 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و 24.6 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی صرفه‌جویی خواهد شد.
 
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اضافه کرد: در کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی استان، سهم بخش شرب و بهداشت 22.3 میلیون مترمکعب، بخش صنعت 25 میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز 33.1 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی 315 میلیون مترمکعب است. کلیه کاهش برداشت از منابع سطحی به‌میزان 24.6 میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب و بهداشت برنامه‌ریزی شده است.
 
این گزارش می‌افزاید، کاهش مصارف مورد انتظار در مصارف بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد. همچنین از طریق جایگزینی بخشی از مصارف کشاورزی، صنعت و فضای سبز با پساب به اصلاح مصرف و بهبود کیفی منابع آب به میزان 159.4 میلیون مترمکعب کمک خواهد شد و از طریق تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب پیش‌بینی شده که 126 میلیون مترمکعب از منابع آب استان استحصال شود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایلنا ، تاریخ انتشار:   21 اسفند  1399  ، کدخبر: 1050448، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
دلم خيلي براي سيستان ميسوزه كسي نيست بهش رسيدگي كنه فقط عده اي از اين اسم سو استفاده ميكنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین