پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۲۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
یکی از مشکلات دیرینه اقتصاد ایران، تورم بالا و سیاست‌های مقطعی و غیرعلمی سیاست‌گذار برای کنترل سطح قیمت‌ها بوده است. قیمت‌گذاری دستوری یکی از این سیاست‌هاست که صنایع مختلفی را دچار مشکل کرده و این موضوع محل جنگ رسانه‌ای بین رییس سازمان بورس و شورای رقابت شده است. هر چند رییس سازمان بورس از قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو گلایه کرده، اما سیاست‌های اتخاذ شده سازمان در این مدت کم‌تر از قیمت‌گذاری دستوری به اقتصاد آسیب نرسانده‌است.
شعار سال: قیمت‌گذاری دستوری یکی از قدیمی‌ترین و پرچالش‌ترین معضلات اقتصاد ایران است. از مواد اولیه گرفته تا محصولات نهایی، توسط نهاد‌های مختلف مشمول قیمت‌گذاری هستند. خودرو که با توجه به شرایط تورمی اقتصاد و جهش نرخ ارز در سال‌های اخیر ماهیت کالای سرمایه‌ای پیدا کرده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما این قیمت‌گذاری‌ها که در ظاهر حامی مصرف‌کننده است، سبب زیاندهی صنعت خودروسازی کشور و عدم دسترسی متقاضیان واقعی به خودرو شده است. زیان ایران خودرو در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان رسیده است. سایپا کمی وضعیت بهتری دارد و در این مدت زیان کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است.

در حالی که تولید خودرو با قیمت‌گذاری دستوری کاهش و اختلاف قیمت بازار و کارخانه افزایش یافته‌بود، مسئولان سازوکار قرعه‌کشی را برای حذف دلالان و عرضه خودرو انتخاب کردند. رانت گسترده و عدم تعادل بازار خودرو در نهایت ناکارآمدی این روش را همانند بسیاری از سیاست‌های چند وقت اخیر آشکار کرد.
 
خودروساز باید هزینه‌های سربار خود را مدیریت کند و شورای رقابت اهمیتی به قیمت تمام شده محصول نمی‌دهد!

اخیرا رییس سازمان بورس نیز قیمت‌گذاری دستوری را مورد انتقاد قرار داد و آسیب به بنیان‌های اقتصادی و بخش مولد کشور را نتیجه این قوانین دانست. او با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه حضور دارند و بخش گسترده‌ای از جامعه نیز امروز سرمایه‌گذار بورسی هستند، خواستار افزایش قیمت‌های خودرو متناسب با هزینه‌های تمام شده آن‌ها شد.

اما تنها یک روز پس از این صحبت‌ها، رضا شیوا، رییس شورای رقابت واکنشی جدی به این حرف‌ها نشان داد. او بیان کرد که خودروساز باید هزینه‌های سربار خود را مدیریت کند و شورای رقابت اهمیتی به قیمت تمام شده محصول نمی‌دهد! دهقان همچنین بیان کرد که اگر خودرو در بورس عرضه شود فاتحه قیمت منصفافه آن را باید بخوانیم.

این جنگ رسانه‌ای در حالی اتفاق افتاد که هم سازمان بورس و هم شورای رقابت مداخله‌های بسیاری در بازار‌ها انجام می‌دهند، اما در مقام منتقد حامی بازار آزاد می‌شوند. قیمت‌گذاری دستوری همانقدر به تولیدکنندگان و بازار سرمایه آسیب می‌رساند که سیاست‌های مداخله‌گرانه‌ای همچون دامنه نوسان نامتقارن و بیمه‌گری‌های مختلف، سهامداران را متضرر می‌کند.
تعداد بازدید : 1
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۲۶۸۹، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: بورس ، تورم ، خودرو ، دلالان
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین