پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: کار مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است، نه عزل و نصب مدیرعامل‌های شرکت‌ها، ولو اینکه شرکت دولتی باشد. شرکت فولاد مبارکه خصولتی است، با این حال اگر دولت هم اعمال نظر کند از طریق مجمع این کار را می‌کند؛ بنابراین خود دولت هم مستقیما مدیرعامل را عزل نمی‌کند.

شعار سال: اخیرا مجلس شورای اسلامی اقدام به نامه‌نگاری با وزیر صمت، آقای رزم حسینی برای برکناری مدیرعامل فولاد مبارکه کرده است. در بخشی از نامه مجلس به وزیر صمت آمده است: «ضرورت دارد در اسرع وقت نسبت به اجرای دستور صریح قوه قضائیه مبنی بر عزل فوری آقای حمیدرضا عظیمیان(عضو هیئت مدیره و مدیرعامل غیرقانونی شرکت فولاد مبارکه) از این سمت اقدام نمایید. بدیهی است که در صورت عدم اجرای مفاد این گزارش و مقاومت در مقابل عزل نامبرده، جنابعالی به عنوان مسئول مستقیم به همراه تمامی مقصرین تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت».
 

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران: با این کار مجلس، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود
 
بهرام شکوری در مورد نامه نمایندگان مجلس به وزیر صمت اظهار داشت: اگر چنین اتفاقی بیافتد یک فاجعه است، حتی خود دولت هم نباید در این مساله دخالت کند. چنین تصمیمی در اختیار مجمع و هیئت مدیره است. باید توجه داشت که مدیر عامل را هیئت مدیره و هیئت مدیره را نیز مجمع تعیین می‌کند، اینکه مجلس نامه بنویسد تا کسی را برکنار کند خارج از وظایف این نهاد است.
 
وی افزود: کار مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است، نه عزل و نصب مدیرعامل‌های شرکت‌ها، ولو اینکه شرکت دولتی باشد. شرکت فولاد مبارکه خصولتی است، با این حال اگر دولت هم اعمال نظر کند از طریق مجمع این کار را می‌کند.
 
شکوری ادامه داد: بنابراین خود دولت هم مستقیما مدیرعامل را عزل نمی‌کند. ممکن است از طریق سهامداران این کار را کند، به هرحال این شیوه درست نیست. اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیافتد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
 
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به خطر چنین رویه‌هایی گفت: اگر مجلس بخواهد این رویه را ادامه دهد، می‌تواند دولت را برکنار کند و خودش هم دولت و هم مجلس شود. مجلس ابزارهایی مانند استیضاح و سوال از نمایندگان و حتی رییس جمهور را دارد اما اینکه مستقیما بخواهد در این مسائل وارد شود کار درستی نیست. طبیعتا این رویه‌ها به صنعت آسیب می‌زند.
 
وی افزود: اصل خصولتی بودن و تغییرات در فولاد مبارکه بزرگترین ضربه را به این شرکت‌ها می‌زند. شرکتی مانند فولاد مبارکه باید ثباتی در مدیریت خود داشته باشد. حتی اگر دولت وارد شود و بخواهد تغییرات این چنینی دهد باز اشتباه است. مجموعه‌ای مانند فولاد مبارکه بسیار بزرگ است و به نظر من اندازه آن از خود وزارتخانه بزرگتر است، در نتیجه مدیریت عامل چنین مجموعه‌ای که نباید مدام در معرض تحول و تغییر باشد. به نظر می‌رسد که باید یک ثبات مدیریتی در این بنگاه وجود داشته باشد وگرنه قطع به یقین آسیب می‌بیند و بیشترین لطمه و آسیب را هم کشور می‌بیند.
 
یک اقتصاددان: حمله به مدیریت فولادمبارکه، سیاسی است
 
بهمن آرمان در مورد اهمیت فولاد مبارکه در صنعت کشور و نگارش این نامه از طرف نمایندگان مجلس اظهار داشت: پنجاه درصد تولید فولاد کشور به فولاد مبارکه وابسته است، شاید اهمیت این مجموعه در اقتصاد ایران بیش از نفت باشد، ورقی که فولاد مبارکه تولید می‌کند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر فولاد مبارکه نبود این میزان از گازرسانی نیز امکان‌پذیر نبود.
 
وی ادامه داد: ارزش تولیدات این مجموعه شاید چیزی در حدود 4.5 تریلیارد دلار در سال باشد. ایجاد خلل در فعالیت این مجموعه می‌تواند ضربات سنگینی را بر اقتصاد کشور وارد کند. در این صنعت به ازای هر شغل مستقیم 100 شغل غیر مستقیم تولید می‌شود.
 
وی افزود: از زمانی که این پروژه به بهره‌برداری رسید مخالفت‌ها با این صنعت استراتژیک آغاز شد و تا به حال نیز ادامه دارد. فولاد مبارکه توانست به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور بعد از صنعت نفت ظرفیت تولید خود را به 7.2 میلیون تن برساند. هجمه‌ای که علیه مدیریت جدید فولاد مبارکه آغاز شده ریشه در این دارد که پس از سال‌ها سومدیریت و شاید هم خدمت به بیگانگان، پروژه نورد گرم 2 فولاد مبارکه و همینطور تولید ورق با عرض بیش از دو متر که نمونه آن فقط در ژاپن و کره جنوبی وجود دارد انجام شده است. پس از آن هجمه‌ها به مدیر فعلی شدیدا افزایش پیدا کرد.
 
آرمان خاطرنشان کرد:‌ این مسئله تا حدی ریشه سیاسی دارد از این نظر که با این پروژه ایران تبدیل به تنها تولیدکننده ورق‌های خاص فولادی می‌شود. ایران دارای دشمنانی در صحنه اقتصادی منطقه است، برای مثال روسیه از اینکه در جنوب این کشور یک کشور با اقتصاد پویا وجود داشته باشد را نپذیرفته است. قدرت‌های نوظهور دیگر اقتصادی در منطقه مثل عربستان و ترکیه هم تمایلی به اقتصاد قوی در ایران ندارند. طبیعی است که همه این گروه‌ها دارای عناصری در مراجع تصمیم‌گیری ایران دارند. فشارها روی فولاد مبارکه تا حدی ریشه در این تضادها دارد.
 
ای اقتصاددان با اشاره به تاثیر ایام انتخابات بر این تصمیم گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، گروه‌های سیاسی مختلف به دنبال این هستند که از این بنگاه بزرگ اقتصادی در راستای منافع خود و تامین منابع مالی مورد نیاز کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنند. این فشار پس از سفر وزیر صمت و حمایت از مدیریت فولاد مبارکه برای اجرای پروژه نورد گرم 2 آغاز شد و با سفر آقای واعظی و حمایت ایشان شدت پیدا کرد.
 
وی تصریح کرد: این نامه هم در راستای دشمنی با توسعه اقتصادی کشور و هم دست‌اندازی به منابع مالی فولاد مبارکه برای تبلیغات انتخاباتی است. یکی از بزرگترین ضربات به اقتصاد کشور این است که ابرپروژه نورد گرم 2 عملا متوقف شده است. این به خاطر همین تلاش‌هایی است که نیروهای دشمن با توسعه اقتصادی ایران دارند.
 
آرمان همچنین تصریح کرد: این دخالت‌های مجلس را در دو مقوله دیگر هم به طور آشکار دیدیم که این موارد بازگرداندن شرکت کشت و صنعت هفت تپه دولت و کشت صنعت پارس‌آباد مغان به دولت بود. اینها زنجیره اقداماتی است که در راستای ضربه زدن به دولت و توسعه اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری است.حاکمیت در کشور با چنین حرکاتی مخالف بوده تا جایی که رهبری گفته بودند که اگر کسی کارآفرینی کند و شغل ایجاد کند دست او را هم می‌بوسیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی ماین نیوز  ، تاریخ انتشار:19  اسفند 1399  ، کدخبر:55517 ، www.minews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین