پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۳۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
ابهام در ماموریت یوسف مرادی از فعالان محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد که به نظر می‌رسد هیچ گاه به تمامی جنبه‌های احداث سد تنگ سرخ توجهی نکرده است، در ماجرای احداث این سد قابل تأمل است.

شعار سال:استان کهگیلویه و بویراحمد که تنها یک درصد از جمعیت و مساحت کشور را تشکیل می دهد اما در درون خود ظرفیت های بسیار زیادی را دارد که می تواند زمینه ساز توسعه و رشد استان از جنبه های مختلف باشد.
 
یکی از منابع غنی استان کهگیلویه و بویراحمد منابع آبی است که درصد زیادی از روان آب های کشور در این استان قرار دارد و بسیاری از حجم آن نیز سالانه بدون استفاده مثبت از استان خارج می شود.


یکی از پروژه هایی که در سالیان اخیر حاشیه هایی را نیز همراه با خود داشته است ، سد تنگ سرخ بر روی رودخانه بشار است ؛ یکی از چالش هایی که در خصوص این سد مطرح می شود مسائل زیست محیطی است که مورد انتقاد برخی فعالان و حامیان محیط زیست نیز قرار گرفته است.
 
یوسف مرادی یکی از فعالان زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد است که در سال های اخیر انتقادات زیادی در خصوص سد تنگ سرخ داشته است و آن را خیانت به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می داند و در یکی از اظهارنظرات خود گفته بود : «اگر سد برای یاسوج است، چرا آن را 45 کیلومتر قبل از یاسوج احداث می کنند؟ چرا نمی گویند در طرح سد آمده که آب این سد برای کشاورزی کامفیروز و آب صنعتی شیراز انتقال می یابد و بشار برای همیشه خشک می شود؟».
 
مرادی در جای دیگری گفته بود: " در جریان سد تنگ سرخ مردم نامحرمند اگز استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، دلسوز مردم بویراحمد و دناست دستور انتشار اسناد سد تنگ سرخ رابرای اطلاع مردم این مناطق صادر کند"


این فعال محیط زیستی در جای دیگری این سد بر روی رودخانه بشار را فاقد مجوز از سازمان محیط زیست و ارزیابی زیست محیطی عنوان کرده است و اختصاص بودجه به آن را غیرقانونی می داند.


اظهارت یوسف مرادی در سال های اخیر در خصوص پروژه هایی از جمله جاده یاسوج-سی سخت و سد تنگ سرخ در نوع خود کمی قابل تأمل است چرا که وی بدون توجه به تمامی جنبه های احداث این سد و مزایای آن برای کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهر یاسوج ، تنها به برخی جنبه های خاص از ساخت این سد پرداخته است و مشخص نیست هدف اصلی وی در جریان ماجرای سد تنگ سرخ چیست.
 
با توجه به مستندات و اظهاراتی که مسئولان مختلف کشور انجام داده اند و نیز جوابیه ای که شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این سد منتشر کرده است نشان می دهد بسیاری از اظهارات این فعال محیط زیستی سندیت نداشته و شاید وی اهداف دیگری را دنبال می کند.


اظهارات یوسف مرادی که به نظر می رسد هیچ گاه به تمامی جنبه های احداث سد تنگ سرخ توجهی نکرده است می تواند حتی منجر به اختلافات و ایجاد ذهنیت های خاص برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شود و ماجرا به گونه ای وانمود شود که مردم استان ما نه تنها هیچ سودی از این سد نمی برند بلکه متحمل ضرر نیز می شوند در حالی که شواهد چیز دیگری را نشان می دهد.
 
گفتنی است بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اهداف سد تنگ سرخ بشار مطابق با مجوز تخصیص آب صادره توسط دفتر تخصیص آب وزارت نیرو در مورخ ۹/۱۰/۱۳۹۲ به شرح ذیل است:
 
– تأمین آب شرب شهر یاسوج و روستاهای مسیر تا افق طرح در سال ۱۴۳۰
– تأمین آب صنعت شهر یاسوج برای کلیه صنایع فعلی و آتی منطقه
– تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد برای حدود ۵۵۰۰ هکتار از اراضی
– تامین نیاز زیست محیطی رودخانه بشار تا یاسوج با رعایت کلیه استانداردهای سازمان محیط زیست کشور
– تامین نیاز بخشی از آب شرب شهر شیراز
– کنترل سیلاب و ایجاد فضای گردشگری در منطقه
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس  ، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1400، کدخبر: 182795، www.sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
0
شاید مأموریت دارند تا اخبار محیط زیست را پیگیری کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین