پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۳۶۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
مرتضی خیرآبادی گفت: از کل میزان ارزی که در سال ۹۹ به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد ۴۸۰ میلیون دلار بابت کرونا مصرف شده است که این هنر داروسازی کشور است، در عرصه کرونا تقریبا همه ۳۸ قلم داروی کرونا در کشور تولید شد که افتخار کشور بود، اما تخصیص ارز صنعت داروسازی، کاهش یافته است.
شعار سال: در نشست خبری سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی، میزان ارز مصرف شده برای کرونا ۴۸۰ میلیون دلار اعلام و تاثیر تفاهم ایران با چین بر حوزه دارویی تشریح شد.

دکتر محمود نجفی عرب، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی در این باره گفت: «بروکراسی اداری باعث بروز چالش‌هایی می‌شود و در توسعه فضای کسب و کار با موانعی مواجه می‌شویم؛ یکی از دلایل این امر وجود قوانین دست و پاگیر و آیین‌نامه‌هایی است که ضرورتی بر وجود آن‌ها نیست، دستگاه‌های کشور باید باور کنند که NGO‌ها می‌توانند در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به آن‌ها کمک کنند، اما عزمی برای رفع موانع تولید و کسب و کار دیده نمی‌شود. دستگاه اجرایی کشور اصلا آماده این بحث نیست و تولید در کشور سخت‌تر از گذشته شده است.

یکی از بند‌های توافق ایران و چین، حوزه سلامت است؛ در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پتانسیل‌های خوبی موجود است و فردا نخستین جلسه در این باره برگزار می‌شود، با چین به صورت برد ــ برد می‌توانیم در حوزه دارویی کار کنیم، زیرا بسیاری از مواد اولیه، اینترمدیت‌ها و ماشین‌آلات تولید دارو و مواد بایوتک در چین تولید و صادر می‌شود. همکاری با چین برای تولید مواد شیمیایی حوزه دارو می‌تواند منجر به بهبود وضعیت تولید داخلی و توسعه صادرات دارو شود.

با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت دارو مخالف هستیم

ما با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعت دارو مخالف هستیم. دولت علیرغم شعار‌هایی که می‌دهد در عمل در عرصه تصمیم‌گیری به بخش خصوصی توجهی ندارد و ما پیش از این بار‌ها نسبت به مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرده بودیم».

مرتضی خیرآبادی در نشست سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی گفت: «ما حدود ۱۱۰ کارخانه داروسازی در کشور داریم که در کشور‌های اطراف بی‌نظیر است. از کل میزان ارزی که در سال ۹۹ به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد ۴۸۰ میلیون دلار بابت کرونا مصرف شده است که این هنر داروسازی کشور است، در عرصه کرونا تقریبا همه ۳۸ قلم داروی کرونا در کشور تولید شد که افتخار کشور بود، اما تخصیص ارز صنعت داروسازی، کاهش یافته است.

ما حتی برای تولید رمدسیویر از ارز نیمایی استفاده کردیم؛ در فروردین سال ۹۹ هر ویال رمدسیویر ۲۳۵ یورو در اروپا و در بنگلادش ۸۵ یورو بود، این دارو در کشور ما با قیمت ۶۰۰ هزار تومان تولید شد که باعث صرفه جویی بی‌نظیر ارز شد و کارخانجات داروسازی توانستند با ۷۰۰ میلیون دلار چرخ صنعت دارویی کشور را در سال گذشته بچرخانند. در بخش واکسن کرونا نیز از دولت می‌خواهیم که به تامین واکسن کمک کنیم».

دکتر محمد عبده‌زاده با بیان این‌که امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود تا امور مربوط به دارو تسهیل شود، اظهار کرد: «ما نگرانیم که اگر وضعیت سال ۹۹ ادامه یابد در روند تخصیص و تامین ارز در بانک‌ها مشکلات شرکت‌ها بیشتر شود؛ ذخایر دارویی به حداقل رسیده است و معمولاً ذخایر دارویی ۶ ماه بود، اما امسال به دلیل محدودیت‌ها در تخصیص ارز بسیاری از ثبت سفارش‌ها ارز نگرفتند و در مواد اولیه‌ای که از هند می‌آوریم دچار مشکل هستیم، ارز‌هایی که از طریق کارگزاران چینی تخصیص یافته بود قسمت عمده‌اش محقق نشد که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌ها در زمینه نقل و انتقالات بانکی به حالت عادی بازگردند.

ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه ایران فارما را گرفته بودیم، اما به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران برگزاری آن به تعویق افتاده است. صنایع داروسازی کشور علیرغم شدیدترین تحریم‌ها سربلند از این عرصه بیرون آمده است؛ ما دارو‌هایی که در پروتکل درمان کروناست را می‌توانیم تولید کنیم در بخش واکسن کرونا نیز تلاش‌های بسیاری در بخش تولید انجام شده است و همه شرکت‌ها دست به کار شده‌اند تا واکسن کرونا را تولید کنند».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسپوتنیک، تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۲۱۰۴۰۵۷۶۹۹۲۱۰، ir.sputniknews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین