پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از وضع ابتلا به سل در سال گذشته، تخمین میزان بروز سل در جهان به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۴۲ نفر، در منطقه ما به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۱۶ مورد ابتلا و این عدد در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ، ۱۶ مورد مبتلا گزارش شده است. در سال گذشته ۹ هزار و ۹۱۵ مورد سل جدید در کشور گزارش شده است.
شعارسال: بنا به گزارش اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت 13 درصد از این موارد شناسایی سل مربوط به افراد غیر ایرانی در کشور بوده است. حالا در کنار همه اینها، ابتلای 5 درصد زندانیان به سل هم به این آمار اضافه شده است. مسئولان وزارت بهداشت دیروز در همایش ملی مبارزه با سل گزارش مفصلی از سل را ارائه و تأکید کردند که در حال حاضر ۲۱ درصد موارد ابتلا به سل یا شناسایی نمی‌شود یا اینکه گزارش آنها به ما نمی‌رسد.معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش ملی مبارزه با سل گفت: گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهدکه میزان ابتلا به سل در ایران ۱۶ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است با این حال وضعیت ابتلا به سل در کشورمان نسبت به جهان و منطقه مدیترانه شرقی خیلی بهتر است.

دکتر علی‌اکبر سیاری، نسبت به هزینه‌های سنگین سل مقاوم به درمان هشدار داد و گفت: هزینه سل مقاوم به درمان بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت به موضوع سل و HIV اشاره کرد و گفت: وقتی این دو عامل در کنار هم قرار می‌گیرند، میزان موفقیت درمان سل کمتر شده و خطر مرگ را تا سه برابر افزایش می‌دهد.سیاری با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود ۷۵ هزار مبتلا به HIV در کشور وجود داشته باشد، گفت: ما تنها ۳۱ هزار نفر از افراد مبتلا به HIV را شناسایی کرده‌ایم و خطر ابتلا به سل در این افراد وجود دارد.

به گفته رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، میزان موارد بروز سل در کشور در یک دوره پنج ساله از ۱۴۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر به ۱۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

دکتر مهشید ناصحی، این را هم گفت که سالمندان بیشترین میزان بروز سل را دارند، در گروه سالمندان میزان بروز سل پنج برابر سایر گروه‌های دیگر است و ۳۰ درصد موارد بروز سل در سالمندان تشخیص داده می‌شود همچنین میزان مرگ ناشی از سل در سالمندان دو برابر اعلام شده است. نسبت ابتلا به سل در زنان و مردان کشورمان تقریباً برابر است.

به گفته وی، بیشترین نگرانی از ناحیه سل مقاوم به دارو و همچنین میزان شیوع HIV در مبتلایان به سل است با این حال از برنامه دنیا به لحاظ تشخیص موارد شیوع HIV در مبتلایان به سل عقب هستیم و تنها ۳۰ درصد افراد مسلول از نظر HIV در کشور چِک می‌شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4 ، تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 مهر 1395، شماره: 6338 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین