پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۷۸۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
چه ارتباطی بین استقلال بانک مرکزی و تورم، بیکاری، نرخ بهره حقیقی و رشد اقتصادی وجود دارد؟ در این گزارش به این مقاله مهم در عرصه سیاست گذاری پولی پرداخته‌ شده است.
شعار سال: جواب سیاسیون ایران به سوال " ارتباط استقلال بانک مرکزی با تورم و بیکاری چیست؟ "مشخص است، پاره کردن کاغذ سوال.

بی اغراق نیست اگر گفته شود ۶۰ سال است که ساختمان میرداماد رنگ استقلال ندیده است. اساسا وقتی در قانون برنامه توسعه و قانون بودجه سنواتی بانک مرکزی مکلف به انجام تکلیف میشود شاید خواندن فاتحه برای این استقلال بیراه نباشد.

ارزش علم و دانش

اما در دنیا بر خلاف ما برای علم و دانش ارزش قائل هستند و تحقیقات مفصلی در مورد تاثیرات استقلال بانک مرکزی انجام شده. یکی از مهمترین آن‌ها مقاله معروف لارنس سامرز و آلبرتو آلسینا، اساتید دانشگاه هاروارد است که با بررسی کشور‌های مختلف، ارتباط بین استقال بانک مرکزی و تورم را رصد کرده اند
نتایج نشان میدهد برای پایین آوردن و نگه داشتن تورم، باید سیاست پولی از جریانات سیاسی جدا شود. آن‌ها بیان میکنند یک بانک مرکزی مستقل از فشار‌های سیاسی، رفتار قابل پیشبینی تری از خود نشان میدهد که باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری میشود.

یکی از این موارد اینکه نفوذ سیاسیون قبل از انتخابات جلوگیری میکند و شوک‌های پس از انتخابات را کاهش میدهد.
 
ثبات قیمت ها

آلسینا و سامرز برای محاسبه استقلال بانک مرکزی، دو حوزه استقلال سیاسی و اقتصادی این نهاد را بر اساس عواملی همچون انتصاب و عزل رئیس کل بانک مرکزی و شورای بانک مرکزی از سوی دولت، طول دوران انتصاب، عضو بودن یا نبودن اعضای دولت در شورای بانک، لزوم تصویب دولت برای سیاست‌های پولی، ثبت شدن هدف «ثبات قیمت ها» در اساسنامه بانک و همچنین به کارگیری آزادنه و بدون محدودیت سیاست‌های پولی تعریف میکند که منظور از محدودیت، فشار دولت به اعتبارات بانک مرکزی برای کسری بودجه است.

جالب اینجاست که علاوه بر اثبات رابطه عکس تورم با استقلال بانک مرکزی در این مقاله معروف، همچنین اثبات شده استقلال بانک مرکزی با تغییرات تورمی هم رابطه عکس دارد! در واقع یعنی تورم به ثبات رفتاری بیشتری میرسد!

تعداد بازدید : 2
 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از آخرین خبر، تاریخ انتشار: ۲۷فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: akharinkhabar.ir/۷۵۵۶۷۶۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
0
بانک مرکزی؛ همه کاره هیچ کاره!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین