پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۳۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
گشایش‌های اقتصادی مورد ادعای رئیس جمهوری، گویا هنوز به صنعت مرغ نرسیده است و قیمت مصوب امروز گوشت مرغ، بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران محسوب می‌شود.
شعار سال: همین چندی پیش بود که وزیر بهداشت، بخش مهمی از شیوع کرونا را به صف‌های مرغ مربوط دانسته و گفته بود: «آنچه از موارد بستری می‌بینید، ناشی از بی‌توجهی‌های قبل از سفر‌ها به‌خصوص بازار‌های شلوغ، صف‌های طولانی و درهم‌فشرده مرغ است».

مردم روز‌های قبل از عید نوروز با صف‌های طویل خرید مرغ گذراندند و در بازار آزاد، قیمت مرغ حتی تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم هم رسید تا جایی که آمار‌ها نشان دادند افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مرغ ثبت شده است.

آن زمان، گزارش‌های رسمی از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مرغ در پایان سال گذشته خبر می‌داد؛ هر چند که در بازار قیمت‌ها تا بیش از این میزان نیز افزایش داشت و درنهایت مسؤولان صف‌های مرغ را با «گرانی مرغ» چاره کردند!

قیمت مصوب مرغ افزایش یافت؛ اما گویا همین عدد نزدیک به ۲۵ هزار تومان هم مرغداران را راضی نمی‌کند؛ «زرگران»، یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که نرسیدن نهاده‌های دامی جدید به واحد‌های تولیدکننده مرغ، احتمال افزایش دوباره قیمت این محصول در هفته‌های آینده را افزایش داده است.

در حالی مرغ این روز‌ها در «شیب ملایم افزایش قیمت» قرار گرفته که مرغداران همچنان از کمبود و گرانی نهاده‌های دامی به‌ویژه خوراک مرغ گلایه دارند و می‌گویند از شرایط راضی نیستند.

 
قیمت امروز؛ بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران
 


واردات با ارز دولتی، فروش با قیمت آزاد!

شرایط بازار مرغ گرچه این روز‌ها همچنان متلاطم است که برخی تولیدکنندگان این حوزه مدعی هستند واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی انجام می‌شود؛ اما فروش آن با قیمت آزاد صورت می‌گیرد.

حسین طنانی، مرغدار سمنانی درباره وضع مرغداران در استان و مشکلات موجود فراروی آن‌ها اظهار کرد: از سال ۱۳۷۸ وارد حرفه مرغداری شده‌ام و تا الآن هم فعالیت دارم. روز اول با چند کارگر کار را شروع کردم و امروز برای حدود ۱۵ نفر اشتغال‌زایی کرده‌ایم. میزان اشتغال‌زایی به حجم کار ما بستگی دارد و ممکن است افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه پیش‌تر روزانه حدود پنج تن تخم‌مرغ تولید داشتیم که در بازار تهران و بخشی هم در خود استان به فروش می‌رسید، افزود: مشکلات مرغداران امروز بیشتر در بحث خوراک مرغ است.

این مرغدار اضافه کرد: خرید خوراک مرغ به‌صورت نقدی و با قیمت بالا صورت می‌گیرد؛ ولی با وجود پرداخت هزینه خوراک مرغ، چند روز طول می‌کشد تا این محموله به دست ما برسد.

طنانی با بیان اینکه قیمت خوراک مرغ افزایش زیادی پیدا کرده است، تصریح کرد: قیمت ویتامین‌ها و مکمل‌ها خیلی بالا رفته و دیر رسیدن محموله‌ها هم به این مشکلات افزوده است.

تولیدکنندگان مرغ می‌گویند علی‌رغم قیمت مصوب چهار هزار و ۲۰۰ تومان، جوجه به قیمت ۶ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود.

او در واکنش به روند پرداخت تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید توسط مرغداران، به گرانی تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: سود بالای تسهیلات بانکی باعث شده است تا تولیدکنندگان کمتر سراغ دریافت تسهیلات بروند؛ ولی در مجموع کار بدون تسهیلات بانکی امکان‌پذیر نبوده و بعضی از بانک‌ها خوب عمل می‌کنند.

این مرغدار ادامه داد: برخی بانک‌ها به‌موقع و به‌اندازه کمک نمی‌کنند و این موضوع تولیدکننده را با مشکلاتی مواجه کرده است.

طنانی تأکید کرد: اگر ارزی برای واردات تخصیص داده می‌شود، اقلام وارداتی باید کنترل شود تا قیمت کالا‌ها با همان ارز دولتی نرخ‌گذاری شود؛ نه اینکه در بازار با ارز آزاد به دست مصرف‌کننده برسد.

او با اشاره به اینکه در بحث خوراک مرغ، ذرت و سویا و مواد اولیه و دیگر اقلام مانند دارو‌ها با ارز دولتی وارد؛ ولی با نرخ ارز بازار آزاد قیمت‌گذاری و در بازار عرضه و فروخته می‌شود که نیاز به کنترل این جریان وجود دارد.
 
 
قیمت امروز؛ بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران
 


مشکلاتی که دست‌وبال مرغداران را بسته است

مشکلات تولید یکی دو تا نیست. عمده تولیدکنندگان این روز‌ها از گرانی مواد اولیه نالان هستند و صنعت مرغ هم از این قاعده مستثنی نیست.

هادی باجان، یک فعال بخش پرورش مرغ و کارشناس کشاورزی و اصلاح نباتات هم در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در گذشته در بحث آب وضع بهتری داشتیم؛ برخی مرغداران، آب آزاد به خاطر خشک‌سالی می‌خرند.

او تصریح کرد: هر تانکر آب هزینه بالایی دارد و خود ما که سالن‌های پرورش مرغ داریم، در مجموع روزانه بین سه تا چهار تانکر آب مصرف می‌کنیم.

قیمت مصوب مرغ الآن به بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران رسیده و تولیدات این بخش با قیمت بالایی به دست مردم می‌رسد

باجان گفت: برداشتی از آب قنات داریم؛ اما، چون این آب شور است، تنها برای خنک نگه داشتن سالن‌ها از آن استفاده می‌کنیم و برای شرب نمی‌توان از این آب استفاده کرد.

این کارشناس با بیان اینکه وضع مرغداری‌ها در استان سمنان کمی نسبت به سال‌های گذشته از نظر اقتصادی سخت‌تر شده است، تصریح کرد: قیمت تخم‌مرغ بالا رفته و برخی تصور می‌کنند وضع مرغداران به لحاظ اقتصادی بهتر شده است؛ اما مشکلاتی زیادی فراروی ما وجود دارد.

باجان از کاهش تولید مرغ و تخم‌مرغ نسبت به سال‌های قبل خبر داد و اضافه کرد: مشکلاتی در این راستا وجود دارد که دست‌وبال مرغداران را بسته است.

 
 
قیمت امروز؛ بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران
 

قیمت امروز؛ بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران

گشایش‌های اقتصادی مورد ادعای رئیس جمهوری، گویا هنوز به صنعت مرغ نرسیده است و قیمت مصوب امروز گوشت مرغ، بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران محسوب می‌شود.

محسن رضوی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضع بازار مرغ اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ این روز‌ها به سقف و به بالاترین عدد خودش رسیده است و امیدواریم افزایش بیشتری در قیمت مرغ در روز‌های آینده نداشته باشیم.

او ادامه داد: علت این افزایش، کم شدن میزان جوجه‌ریزی و درمجموع کاهش پرورش مرغ و در راستای آن تولید گوشت مرغ در ماه‌های گذشته بوده است و الآن نتیجه آن را در وضع بازار می‌بینیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته کم بوده و این امر باعث شد تا میزان تولید کاهش پیدا کند؛ عرضه کم گوشت مرغ سبب شد تا قیمت‌ها خیلی افزایش پیدا کند.

زنگ خطری که امروز در بخش تولید مرغ به صدا درآمده، به مسؤولان استان سمنان هشدار می‌دهد.

رضوی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ الآن به بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران رسیده است، اضافه کرد: تولیدات این بخش این روز‌ها با قیمت بالایی در بازار به دست مردم و مصرف‌کننده می‌رسد.

او با بیان اینکه سمنان، گیلان و مازندران استان‌های ردیف اول تأمین‌کننده مرغ در بازار تهران هستند، تصریح کرد: ۸۰ درصد بازار مرغ تهران از استان‌های سمنان، مازندران و گیلان تأمین می‌شود؛ سمنان در رتبه بعد از مازندران و گیلان در تأمین نیاز بازار پایتخت قرار دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت زیادی در واردات نهاده‌ها داشته‌ایم، اظهار کرد: ارز دولتی را در اختیار واردکنندگان نهاده‌های دامی گذاشته‌اند؛ اما وضع در بازار به شکل دیگری رقم می‌خورد و قیمت‌ها منطقی نیست.

 
قیمت امروز؛ بالاترین قیمت تاریخ صنعت مرغ ایران
 


جوجه یک‌روزه؛ کمیاب و گران

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که تولیدکنندگان مرغ می‌گویند علی‌رغم قیمت مصوب چهار هزار و ۲۰۰ تومان، جوجه به قیمت ۶ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ هشداری برای افزایش دوباره قیمت مرغ در بازار است.

در این زمینه، «مشایخی»، یکی از تولیدکنندگان می‌گوید: در ماه‌های گذشته بسیاری از مرغداران نهاده‌ها را تحویل گرفتند، اما جوجه تولید نکردند؛ مثلاً در اصفهان تولید جوجه در فروردین نسبت به اسفند تقریباً نصف شده و تبعات آن اکنون نمایان شده است.

زنگ خطری که امروز در بخش تولید مرغ به صدا درآمده، به مسؤولان استان سمنان هشدار می‌دهد که اگر بی‌توجهی کنید، بار دیگر صف‌های مرغ را در این استان آن هم در ماه‌های پایانی عمر دولت شاهد خواهیم بود که خاطره تلخی را به یادگار می‌گذارد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۰۰۰۰۰۷، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
0
اي كاش مسئوليني كه تونستن اوضاع رو در زمينه كالاهاي اساسي حداقل مديريت خوبي كنن دوباره روي كار بيان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین