پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۳۹۱۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم صفحه ۵۲، مطلبی آورده شده که قابل تامل است. در این صفحه نوشته شده است: «جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پیشرفته و کادر درمانی متخصص، دلسوز و پرتلاش، توانست جزء کشور‌های برتر جهان در درمان بیماری کرونا باشد. این در حالی است که در برخی کشور‌های غربی حتّی از پذیرش و درمان بیماران مسن نیز خودداری می‌شد.»
شعار سال: گزارش انتقادی در مورد کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم و رتبه ایران در مدیریت کرونا

در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم صفحه ۵۲، مطلبی آورده شده که قابل تامل است.

گفته شده است:

«جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پیشرفته و کادر درمانی متخصص، دلسوز و پرتلاش، توانست جزء کشور‌های برتر جهان در درمان بیماری کرونا باشد. این در حالی است که در برخی کشور‌های غربی حتّی از پذیرش و درمان بیماران مسن نیز خودداری می‌شد.»
 
 
 
دروغ کرونایی در

منبع این ادعا مشخص نیست در حالی که کتاب درسی به عنوان یک مرجع برای دانش آموزان و معلمان باید بر اساس اصول و مبانی علم پژوهش به نگارش در آید و مطالب آن باید مستند باشند.

«بنا بر ارزیابی‌ها و برآورد‌های موسسه تحقیقاتی لووی در استرالیا، کشور نیوزیلند بهترین مدیریت را در مقابله با بحران کرونا داشته است.

بعد از نیوزیلند کشور‌های دیگری از همان حوزه شرق آسیا و اقیانوس آرام در راس جدول قرار گرفته‌اند. ویتنام دوم است و تایوان و تایلند به ترتیب سوم و چهارم.

سوئد با راهبرد نسبتا متفاوتش که تا حد ممکن از اعمال محدودیت‌ها اجتناب کرده و مصونیت جمعی کنترل‌شده با اتکا به احساس مسئولیت فردی شهروندان را دنبال کرده در مقام سی و پنجم ایستاده است.

شمار کشور‌هایی که برای مقایسه در این جدول منظور شده‌اند ۹۸ مورد است که ایران در ردیف ۹۵ قرار گرفته است، بعد از آمریکا و پیش از سه کشور قعر جدول، یعنی کلمبیا، مکزیک و برزیل.

برآورد‌های موسسه لووی و تدوین جدول بر اساس آمار‌های رسمی کشور‌ها انجام شده است. در همین راستا چین به دلیل عدم دسترسی به آمار‌های مربوط به تعداد افرادی که مورد تست واقع شده‌اند، در فهرست نیست.

با توجه به تاکیدات منابع داخلی و خارجی که پیوسته آمار‌های واقعی ایران را بسیار بیشتر از ارقام رسمی اعلام می‌کنند، معلوم نیست که جایگاه ایران در این فهرست تا چه حد واقعی است.

ایران در این جدول در مرتبه ۹۵ ایستاده یک پله بعد از آمریکا.

برای تهیه این تحقیق ارقام و تمهیدات هر کشور ظرف ۳۶ هفته پس از آن که صدمین مورد ابتلا در هر کدام از این ممالک تشخیص داده شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

تهیه‌کنندگان تحقیق از جمله بر آمار و ارقامی متمرکز بوده‌اند که در ۳۶ هفته یادشده هر کشور در مورد شمار مبتلایان، تعداد مرگ و میر‌ها و تعداد افرادی که مورد تست قرار گرفته‌اند منتشر کرده است.

آلمان در این جدول موسسه لووی در مقام ۵۴ ایستاده است.

موسسه لووی سال ۲۰۰۳ تاسیس شده و مقر آن در سیدنی استرالیا است.
 
 
 
دروغ کرونایی در


واحد اطلاعات اقتصادی مجله اکونومیست، مرکز امنیت بهداشتی دانشگاه و جان هاپکینز و موسسه غیرانتفاعی برنامه تهدید هسته‌ای در گزارش مشترک "شاخص امنیت بهداشتی جهان" به بررسی آمادگی کشور‌های مختلف برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر می‌پردازند.
 
 
دروغ کرونایی در
دروغ کرونایی در

مطابق این گزارش آمادگی آمریکا در برابر چنین بیماری‌های بیش از هر کشور دیگری است. بریتانیا، هلند، استرالیا و کانادا هم در رتبه‌های بعدی این گزارش قرار دارند.

در این گزارش ایران در میانه جدول، در رتبه ۹۷ از میان ۱۹۵ کشور بررسی‌شده قرار دارد.

یمن، کره شمالی و سومالی به عنوان ناآماده‌ترین کشور‌ها معرفی شده‌اند.
 
 
 
دروغ کرونایی در
 


کره جنوبی و تایلند تنها کشور‌های غیرغربی هستند که "وضعیت زرد" دارند و شاخص امنیت بهداشتی جهان اغلب کشور‌های خاورمیانه و اروپای شرقی را مانند ایران در "وضعیت نارنجی" قرار داده است.

افغانستان، عراق و سوریه در کنار اغلب کشور‌های آفریقایی "وضعیت قرمز" دارند.

البته ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر منطقه وضعیت خوبی ندارد و رتبه‌ای پایین‌تر از ترکیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد.
 
 
 
دروغ کرونایی در

حال پرسش از مولفان این کتاب درسی و مرجع سازمانی تدوین کتاب‌های درسی یعنی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آن است که اگر ایران جزء کشور‌های برتر جهان در درمان بیماری کرونا بوده است پس آغاز موج چهارم کرونا که کارشناسان می‌گویند موج پنجم نیز در راه است ناشی از چه می‌تواند باشد؟

سه رقمی شدن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را باید به چیزی نسبت داد؟

آیا حتی مشاهدات عادی دانش آموزان و معلمان می‌تواند این گونه ادعا‌ها را اثبات کند؟

آیا با این وضعیت می‌توان تفکر انتقادی را در میان دانش آموزان پرورش داد؟

در رویکرد و هدف اصلی برنامه آموزش مطالعات اجتماعی به نقل از این کتاب چنین آمده است:

«درس مطالعات اجتماعی با توجه به رویکرد کلی برنامهٔ درسی ملی مبنی بر فطرت گرایی توحیدی و اهتمام به شکوفایی آن، سعی می‌کند زمینه‌های تربیت فردی و اجتماعی نوجوانان را فراهم آورد. از این روی، هدف غایی این درس تربیت افرادی مؤمن، مسئول، توانمند و آگاه در زندگی فردی و اجتماعی، پایبند به اخلاق و ارزش‌های دینی و انقلابی و علاقه مندبه ایران و هویت فرهنگی تمدنی آن است. این درس پیوند نزدیکی با مهارت‌های زندگی دارد.»

آیا واقعا با این گونه مطالب و محتوا چنین اهدافی محقق خواهند شد؟

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به کجا می‌رود؟

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۸۳۴، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
واقعا که خجالت آوره آموزش و پرورش گفتن مثلا جایی که بچه ها اموزش می بینند و دروغ رو از کتابها یاد میگیرن و در جامعه بزهکاری زیاد میشه در آینده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین