پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۱۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۲
یک کارشناس مدیریت شهری گفت: یکی از مهم‌ترین منافع تدوین استاندارد در بخش آلودگی نوری، میدان دادن به جوانان متخصص برای تشکیل شرکت‌های تخصصی نورپردازی است این امر موجب ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در پایتخت و سپس در سطح کشور می‌شود.
شعار سال: وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری در یادداشتی نوشت: حقیقتی که وجود دارد آن است که آلودگی نوری پایتخت، شب‌های تهران را بیمار کرده و طبیعت آسمانش را نابود کرده است. در حالی که آلودگی هوا باعث شده آسمان آبی شهر خاکستری شده و ستاره‌هایش پشت انبوهی از دود و مه دیده نشوند آلودگی نوری و افزایش نورپردازی‌های غلط نیز آسمان بیمار تهران را بیمار‌تر کرده است.

در گذشته، پایتخت با زیبایی‌ها و چنارهایش، مشهور و  آسمانش زبانزد شهرنشینان بود، اما اکنون دیگر اثری از آسمان آبی روز‌ها و شب‌های پر ستاره تهران باقی نمانده است. مدتهاست تهران و بسیاری از شهر‌های بزرگ، به دلیل استفاده غلط از نور‌های مصنوعی، از مرز هشدار آلودگی‌های نوری گذشته‌اند و در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

متاسفانه مناطق عمدتاً تجاری آلوده‌ترین نقاط از لحاظ آلودگی نوری در کلانشهر تهران هستند چرا که در کشور ما دانش نور پردازی وجود ندارد و استفاده از نور کاملا سلیقه‌ای است. هر کجا از نور به روش غلط و غیر استاندارد برای روشن سازی محیط استفاده شده باشد، آلودگی نوری تولید میشود که به تمام اکوسیستم شهری آسیب می‌رساند.

اثرات منفی آلودگی نوری بر انسان، حیوانات و گیاهان در مجامع علمی محرز شده و از سوی دیگر موجب از دست رفتن زیبایی طبیعت شب آسمان و نیز  اتلاف انرژی می‌شود.

آسیب‌های چشمی، بروز استرس، تضعیف قدرت فکر و خیرگی از جمله عوارض کوتاه مدت آلودگی نوری بر انسان  بوده و تضعیف دستگاه ایمنی بدن، فزایش ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان‌های پوست، کاهش آستانه تحمل،   بر هم خوردن ساعت درونی بدن (ساعت بیولوژیک) و بروز افسردگی از دیگر عوارض بلند مدت آلودگی نوری است.

متاسفانه تصمیم گیرندگان شهری اصلاً به موضوع آلودگی نوری در پایتخت توجه نمی‌کنند و ضمن آنکه اصلا استاندارد مشخص ملی برای آلودگی نوری وجود ندارد. نورپردازی‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر به شدت دلخواهی بوده و اصناف مختلف، مراکز تفریحی و فروشگاهی برای جلب توجه مشتری به طرز غیر استاندارد و بعضا بسیار خشن از نور‌های متعدد استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین منافع تدوین استاندارد در بخش آلودگی نوری، میدان دادن به جوانان متخصص برای تشکیل شرکت‌های تخصصی نورپردازی است که می‌توان از آن‌ها بعنوان شرکت‌های امین و مورد اعتماد مدیریت شهری استفاده کرد.

این امر نه تنها موجب ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در پایتخت و سپس در سطح کشور می‌شود بلکه موجب کاهش آثار منفی آلودگی نور هم می‌شود. قاعدتا بعد از تصویب استاندارد آلودگی نوری و در صورت راه‌اندازی این قبیل شرکت‌های تخصصی و الزام تمام اماکن دولتی، عمومی و خصوصی به استفاده از خدمات شرکت‌های مورد تأیید و دارای صلاحیت، بخشی از درآمد آن هم بعنوان عوارض به شهرداری تعلق خواهد گرفت تا صرف نگهداشت مطلوب شهر شود.

توجه به موضوع آلودگی نوری و مواجهه علمی و معقول با آن به دور از هیاهو می‌تواند اقدامی نو و ارزشمند برای مدیریت شهری در پایتخت محسوب شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۲۴۸۹۹۹۳، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
0
انقد الودگي هاي مهلك تري در پايتخت داريم كه اين ها در برابرش سوسول بازي به حساب مياد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
0
تا زمانی که امر زیباسازی و فضاسازی معابر در اختیار دهها نهاد باشد وضع بدین صورت است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین