پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
موانع تولید ماهی در کشور دیشب ۳۱ فروردین ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور صالحی فارسانی عضو اتحادیه ماهیان سردآبی و عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری شیلات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شعار سال: صالحی فارسانی عضو اتحادیه ماهیان سردابی با اشاره به اینکه اختصاص ارز دولتی به جای مردم به واردکنندگان تخم ماهی اشتباه بود گفت: بلافاصله بعد از تخصیص ارز دولتی قیمت اظهار شده واردات دو برابر شد.

وی با اشاره به اینکه در یک مقطعی قرار بر این شد تا واردات چشم ژنتیکی انجام شود اظهار کرد: متاسفانه، چون این کار سودآور بود به جای این که در آن فاصله حرکت کنیم شرکت‌های وارد کننده مختلفی به این حوزه وارد شدند.

عضو اتحادیه ماهیان سردابی با اشاره به اینکه تخمی که وارد کشور می‌شود باید عاری از بیماری باشد افزود: مزارع تکثیر ما با ویروس آلوده شده اند یعنی مزارعی که زمانی نیاز داخل کشور را تامین می‌کرد اکثر آن‌ها متاسفانه آلوده شدند، وقتی مراکز تکثیر آلوده شد، عملاً حلقه تولید را از دست دادیم.

وی ادامه داد: کشوری که بزرگترین تولید کننده ماهی قزل آلا بود اکنون تبدیل به بزرگترین واردکننده تخم چشم زده شده است.

صالحی فارسانی خاطرنشان کرد: هیچ ویروسی از ماهی قزل‌آلا به انسان وارد نمی‌شود، سال ۹۴ اوج واردات بود و پس از آن آلودگی‌ها به هر صورتی کنار گذاشته شد، اما خسارت بسیار بزرگی به این صنعت وارد شد، برخی از دوستان شیلات کمک کردند و برخی هم سنگ اندازی کردند.

عضو اتحادیه ماهیان سردابی با اشاره به اینکه عملاً بیش از ۸۰ درصد واردات ما مخصوص یک شرکت فرانسوی است که آن شرکت عمده سهام شرکت اسپانیایی را دارد گفت: جوامع روستایی و محروم در این صنعت کار می‌کنند، متاسفانه این صنعت قربانی منفعت‌طلبی عده‌ای خاص شده که با پشتیبانی بخشی از مدیران شیلات این امر صورت گرفته است.

صالحی فارسانی با اشاره به اینکه ما کمک شیلات را نمی‌خواهیم، فقط ضرر نزنند خاطرنشان کرد: ارز را به جای تولید کننده خارجی به تولید کننده نهایی بدهید.

وی گفت: باید ببینیم شیلات در قبال تولید کننده داخلی چه کاری انجام داده است، اگر ارز را به آن‌ها دادند و به تکثیر کننده ضربه زدند در قبال آن چه کاری انجام دادند. شیلات چه سیاستگذاری دارد؟ ما دغدغه خودکفایی داریم و دوست داریم که مملکت ما در بحث کشاورزی خودکفایی داشته باشد.

عضو اتحادیه ماهیان سردابی با اشاره به اینکه ارز باید به تولید کننده نهایی اختصاص پیدا کند افزود: ارز باید به پروار کار برسد، ارزی که گم شد اگر به پرورش دهنده نهایی می‌دادند به هر تن نزدیک به ۲ میلیون تومان یارانه تعلق می‌گرفت.

صالحی فارسانی با اشاره به اینکه ۳۲۰ میلیون تخم چشم زده با ارز دولتی وارد این کشور شد و عرضه و تقاضا را به هم ریختند گفت: این خیانت به صنعت است، همیشه با واردات، خطر بروز بیماری‌های جدید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر وزارتخانه این ارز را به پروارکار و تکثیرکار اختصاص می‌داد امروز می‌توانستیم ادعا کنیم که همه مزارع تکثیر با هم می‌توانند رقابت کنند، گفت: نباید از سازمان تحقیقات شیلات غافل شویم، سازمان تحقیقات شیلات طرح اس پی اف را معرفی کرد.

عضو اتحادیه ماهیان سردابی تصریح کرد: تخصیص ارز به واردات تخم ماهی خیانت بود، ارزبازی به تولید ماهی ضرر زد، اگر تخم ماهی وارداتی را دور می‌انداختند باز سود می‌کردند.

وزارت کشاورزی ارز برای واردات ماهی داده است نه شیلات
عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری شیلات در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سازمان شیلات ارز به وارد کننده نداده بلکه وزارت کشاورزی داده است افزود: تا سال ۸۴ واردات در زمینه تخم چشم زده نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: ارزش صنعت قزل آلا ۷۶ هزار میلیارد ریال است و سرمایه گذاری انجام شده بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد است یعنی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فقط ارزش جاری قزل‌آلای کشور است و ۲۲ هزار نفر شاغل دارد.

معاون توسعه آبزی پروری شیلات گفت: صنعت قزل آلا گسترش پیدا کرده و این افتخاری است، قبل از انقلاب اسلامی آبزی‌پروری نداشتیم، الان در تمام نقاط کشور آبزی‌پروری داریم و شغل و درآمد ایجاد شده است، صنعت قزل آلا را می‌توان با سایر بخش‌های اقتصادی کشور مقایسه کرد.

عبدالحی افزود: واردات ابتدا بر اساس درخواست پرورش‌دهندگان انجام می‌شود، واردات تخم قزل آلا مانند کالا‌های دیگر نیست که در انبار بگذارید و نگه دارند و هر وقت خواستند آن را بفروشند، اگر متقاضی وجود نداشته باشد نمی‌توان آن را وارد کرد.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از سازمان دامپزشکی و شیلات تصمیم‌گیری می‌کنند که متولی بهداشت و بیماری ها، سازمان دامپزشکی است و سیاست گذاری و برنامه‌ریزی بر عهده سازمان شیلات است. بخش خصوصی خودشان متقاضی واردات هستند، درست است که واردات ایراداتی دارد، ولی این صنعت را گسترش داده است.

کامبیز رخشانی مهر مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ما برنامه‌های مراقبتی و نظارتی داریم گفت: بخشی از نظارت را به واسطه دامپزشکی کشور‌های صادرکننده متقبل می‌شویم.

وی ادامه داد: وقتی کالایی وارد کشور می‌شود در مرز‌های ورودی نظارت صورت می‌گیرد و نمونه برداری و دوره قرنطینه طی می‌شود و آزمایش‌های لازم به عمل می‌آید، در خصوص تولید داخل نظارت از ابتدای امر توسط سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی افزود: ردپای ورود عوامل بیماری زای ویروسی به سال‌های دور برمی‌گردد، بررسی‌های اپیدمیولوژیکی که صورت گرفته این ظن را ایجاد می‌کند که احتمال دارد از طریق واردات یکی از عوامل بیماری زا به کشور وارد شود، زمانی با قطعیت می‌توانیم صحبت کنیم که بتوانیم آن را اثبات کنیم.

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در طول این سال‌ها توانست امکانات تشخیصی و مراحل تشخیصی خود را قوی‌تر کند و به فراخور نیاز امکانات گسترده‌تر شد، در ده سال گذشته فقط یک مرکز ملی تشخیص داشتیم، ولی امروز ۷ آزمایشگاه منطقه‌ای معین در سراسر کشور ایجاد شده که زیر نظر مرکز ملی تشخیص هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۵۹۵۶۳، www.agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین