پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۸۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
پارسال را یادتان هست که قیمت پیاز سر به فلک کشیده بود و به طنز، پیازفروش معادل طلافروش به حساب می‌آمد؟ امسال چرا این گونه شده که قیمت خرید تضمینی پیاز کمتر از قیمت کاه (۲۰۰۰ تومان قیمت کاه در بازار است)، شده است. واقعا چرا؟ دلیلش را در اقتصاد به کمک نظریه‌ای بنام منحنی تارعنکوبتی تشریح می‌کنند. ادبیاتی که دانشجوی ترم سه لیسانس اقتصاد هم می‌داند، اما دکتری خاک شناسی که لقب وزارت بر بخش کشاورزی را بخود اختصاص داده، از آن غافل است. دکتری که وعده اصلاح الگوی کشت را هم می‌دهد؟ بنظر شما به نماینده‌ای که به چنین فردی رای اعتماد داده، چه باید گفت؟ داستان پیاز را بخوانید و مراقب باشید اشکتان جاری نشود.
شعار سال: محمد علی پیراسته عضوی شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار کرد: روزگار پیاز کاران سیاه شده است و محصولی که برای تولید آن هزینه زیادی شده است به قیمت ناچیزی خریداری می‌شود به طوری که برخی از کشاورزان حتی قید برداشت محصول خود را زده اند.

وی افزود: تنها در جنوب استان کرمان ۱۵ هزار و ۷۵۰ هکتار پیاز کاشته شده است و از هر هکتار در این منطقه ۳۵ تا ۷۰ تن برداشت می‌شود.

عضوی شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: هزینه‌هایی که کشاورز برای هر هکتار متحمل می‌شود با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های تولید از جمله اجاره زمین، ادوات کشاورزی، کاشت، داشت و برداشت و بازار رسانی ۱۴۰ میلیون در هر هکتار است؛ آزاد سازی قیمت نهاده‌های تولید و گرانی دلار هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داده است.

وی تصریح کرد: کشاورزان خرد معمولا ۴ تا ۵ هکتار و کشاورزان عمده بالای ۱۰۰ هکتار کشت دارند و برای جبران ضرر و زیان آن‌ها لازم است که زمینه صادرات محصولات آن‌ها فراهم شود.

پیراسته گفت: سیاست گذاری نادرست و کاهش تقاضا برای این محصول به دلیل تعطیلی رستوران‌ها و کاهش خرید و صادرات قیمت آن را به شدت کاهش داده است به طوری که برای بسیاری از کشاورزان صرفه اقتصادی برای بیرون آوردن پیاز از زمین وجود ندارد.

وی با گلایه از تعیین قیمت خرید تضمینی پایین پیاز توسط شورای اقتصادی گفت: به هزینه‌های تولید کشاورزان توجهی نمی‌شود و تعیین قیمت ۵۹۶ تومان برای هرکیلوگرم از این محصول نشان از این امر است.

این مقام صنفی گفت: قیمت ۵۹۶ تومان قیمت پیاز توسط دولت با هزینه تمام شده ۲۰۰۰ تومان پیاز هم خوانی ندارد و قیمت آن از کاه نیز ارزان‌تر است.

پیراسته با اشاره به در پیش بودن گرما گفت: این امر باعث می‌شود که پیاز رسیده و بزرگ شود و بازار پسندی خود را ازدست دهد؛ تنها در ۷ شهرستان در جنوب استان کرمان ۱۰۰ هزار تن تا به امروز خرید تضمینی شده است و طرح دوم تولید پیاز نیز در حجمی بالغ ۳۰۰ هزار تن به بازار می‌آید.

رئیس نظام صنفی کشاورزی جنوب استان کرمان در واکنش به اینکه چرا بیشتر از نیاز بازار پیاز کاشته می‌شود که امروز با این شرایط رو به شوند، گفت: الگوی کشت رعایت نمی‌شود و ما نمی‌توانیم به کشاورزان بگوییم که چه محصولی بکارد یا نکارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برای گوجه فرنگی، هندوانه و سیب زمینی نیز خریدار وجود ندارد و این محصول به نرخی خریداری می‌شود که برای کشاورزان به صرفه نیست، درحالی که تولید گوجه فرنگی نیز در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: مقرر شده است که پیاز‌هایی که از کشاورزان خرید تضمینی میشود به صورت رایگان در اختیار کمیته امداد، ستاد اجرای فرمان امام و بهزیستی قرار گیرد، اما باید توجه داشت که این امر به تنظیم بازار پیاز کمکی نمیکند، زیرا باعث کاهش دوباره تقاضا در بازار خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار:۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۶۱۵۲۱۳، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
وزارت خونه ای در این هشت سال داشتیم که همش داشت بین خودشون رانت توزیع میکرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین