شعار سال: به نظر نویسنده سیاستهای تشویقی مورد استفاده در ۱۴۰۰ بازگشت به دهه ۶۰ است زمانی که سازمان تعاون روستایی بهعنوان متولی خرید گندم برای هر تن گندم تحویلی از سوی کشاورزان جایزه تحویل تدارک دیده بود. البته در آن دوره زمانی جایزه تحویل تنها نقدی نبود و دربرگیرنده کالاهای مصرفی مانند لوازم زندگی و کشاورزی مانند تراکتور و ... بود که کالاهای مصرفی و کشاورزی بیشتر به افرادی تعلق میگرفت که مقادیر بالایی گندم را تحویل مراکز خرید میدادند. بازگشت به زمانی که جایزه گندم به دلایل مختلف فاقد کارایی بود و عملاً این یارانه بیش از آنکه به کشاورزان کوچکمقیاس تعلق گیرد به کشاورزان بزرگ و واسطههایی تعلق پیدا میکرد که گندم کشاورزان کوچک مقیاس را خریداری و به مراکز خرید تعاون روستایی تحویل میدادند.
اما امروز در شرایطی جایزه تحویل گندم آنهم با ارزشی بسیار بالاتر از گذشته توسط نهاد عالی کشاورزی اعلامشده که تجربه گذشته باید چراغ راهنمای حال باشد تا دوباره بر مسیر گذشته ناموفق حرکت نداشت. به بیان دیگر، مجدداً همان رفتار گذشته بهویژه در بعد واسطهگری رخ خواهد داد و عملاً این نوع یارانه بهجای اینکه نصیب کشاورزان گندمکار شود عاید واسطهها خواهد شد که نمیتواند انگیزههای تولید گندم در آینده را تقویت نماید.

نکته دیگر اینکه اصلاحیه قانون قیمتگذاری گندم مصوب سال ۱۳۹۹ موجود است که فضای جدیدی را در حوزه قیمتگذاری ترسیم کرده است و باید از ظرفیتهای نهفته در آن از بُعد لحاظ معیارهای کلیدی در تعیین قیمتگذاری استفاده حداکثری داشت تا قیمتها منصفانهتر و برانگیزاننده رفتار کشاورزان در تحویل گندم کنونی و تولید گندم در سال آینده به امید بهرهمندی از قیمتهای بالاتر باشد. درواقع، اصلاحیه نظام قیمتگذاری گامی مهم در جهت منصفانهسازی قیمت گندم است که عملاً در فرایند عملیاتیسازی بهصورت کامل مورد توجه شورای قیمتگذاری قرار نگرفته است، زیرا هیچگونه تصویرسازی از رفتارهای آینده کشاورزان در حوزه تولید و تحویل گندم مدنظر شورای قیمت گذاری صورت نگرفته است.
اصولاً داشتن تصویری شفاف از رفتارهای آینده تولیدکنندگان گندم میتواند نقش مهمی در برنامهریزیهای آتی برای جلوگیری از بحران تأمین گندم داشته باشد. عدم لحاظ این مؤلفه میتواند در جلوگیری از تحویل گندم به دولت و شکلگیری پدیده قاچاق نقش بسزایی داشته باشد. به بیان دیگر، برنامههای قیمتی امروز رفتارهای آینده کشاورزان در اقدام به تولید گندم و درنتیجه تأمین یا شکست در تأمین امنیت غذایی مردم را شکل میدهد. به همین دلیل در حوزه قیمتگذاری گندم باید بسیار هوشمندانه و آیندهنگرانه عمل کرد، زیرا گندم بهعنوان یک کالای راهبردی بهطور مستقیم با امنیت غذایی و بهنوعی امنیت ملی مرتبط است.
لزوم بازنگری در قیمت گندم
به نظر نویسنده اصلاحیه نظام قیمتگذاری محصولات راهبردی ازجمله گندم اگرچه ایرادهایی دارد که در نوشتههای پیشین بدانها اشاره شده است و تا نظام قیمتگذاری هوشمندانه و آیندهنگرانه کامل فاصله زیادی دارد، اما اولاً نسبت به نظام قیمتگذاری پیشین به دلیل مدنظر قرار دادن معیارهای چندگانه با نیمنگاهی به رفتار آینده کشاورزان بسیار بهتر از جایزه تحویل گندم است که امتحان خود را در گذشته به لحاظ ناکارآمدی و بیعدالتی در بهرهمندی کشاورزان از آن پس داده است، اما سؤال مهم این است که نهاد عالی کشاورزی با کدام توجیه جایزه تحویل گندم را بر قیمتگذاری دقیق مبتنی بر معیارهای برشمرده شده در اصلاحیه قانون قیمت گذاری محصولات راهبردی ترجیح داده است؟
امید اینکه نهاد عالی کشاورزی در گام اول تا به لحاظ زمانی، فرصت برای تجدیدنظر در قیمت گندم مبتنی بر اصلاحیه قانون قیمتگذاری محصولات راهبردی موجود است اقدام به بازنگری در قیمت گندم نماید تا اولاً اتفاقهای نامناسب ازجمله استفاده از مزارع گندم برای چرای دام، عدم تحویل گندم به دولت و یا قاچاق گندم پدیدار نشود و یا شدت نیابد و ثانیاً موجبات کاهش سطح زیرکشت گندم در سال آینده و درنتیجه تحدید و تهدید امنیت غذایی مردم را فراهم نیاورد. گام دوم برای منطقیسازی قیمت گندم و سایر محصولات راهبردی استفاده از نظام قیمتگذاری هوشمندانه و آیندهنگرانه است که باید در دستور کار مشترک کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست و نهاد عالی کشاورزی قرار گیرد.
محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی معجزه توسعه