شعار سال: اگرچه در گذشته بخش کشاورزی بیشتر شاهد چالشها و مسئلههای کوچک و پراکنده بوده است، اما در گذر زمان دگردیسی و نوزایی در مسئلهها و چالشهای این بخش رُخ داد به نحوی که آنها را به ابرچالشهایی از نوع "بد" تبدیل کرده است که دارای چهار ویژگی کلیدی پیچیدگی، سیستمی، به هم پیوسته و فوری بوده و از ابعاد مختلف نیازمند تأمل جدی میباشند. به دلیل همین چهار ویژگی لازم است نوع نگاه به مسئلهها و چالشهای بخش کشاورزی تغییر پیدا کند، زیرا تجربه مدیریت و سیاستگذاری سالهای اخیر در حوزه حل مسئلهها و چالشهای بخش کشاورزی نشان داد راه حلهای سنتی، جزیرهای، تجربه شده در گذشته و یا برگرفته از تجربیات کشورهای نزدیک به ویژگیهای بخش کشاورزی ایران، نتوانسته به مسئلهها و چالشها پایان دهد و از شکلگیری ابرچالشها جلوگیری نماید.
❇ به نظر نویسنده با توجه به تصویر بالا از مسئلهها و چالشهای کشاورزی باید گردش ویژهای را در حوزه مدیریت و سیاستگذاری کشاورزی به منظور حل آنها داشت و آن عبارت است از گرایش به سیاستهای پخته نوآورانه کشاورزی از یک سوی و از دیگر سوی، توجه به سیاستهای مأموریت محور در بخش کشاورزی برای دستیابی به ستادهها و نتایج مورد انتظار. اما سؤال این است که سیاستهای پخته نوآورانه و مأموریتمحور به چه مفهوم بوده و چگونه میتواند به حل مسئلهها و چالشهای موجود بخش کشاورزی با حداقل هزینه اجتماعی و اقتصادی کمک کند؟
بر اساس ادبیات موجود در حوزه نوآوری، نوآوری نه تنها دارای اندازه بلکه دارای جهت نیز میباشد. با این مفهوم، سیاستهای پخته نوآورانه، به مجموعه سیاستهایی گفته میشود که علاوه بر ویژگیهای پخته بودن (هدفمندی، مشارکتی، هوشمندی، دارای تاریخ انقضاء، تأمین مالی، جغرافیا محور بودن و.)، دارای ویژگی نوآورانه از بُعد منحصر به فرد بودن، تناسب با شدت، پیچیدگی و گستره مسئله و بدون سابقه کارکردی در گذشته، دُز و جهت تأثیرگذاری برای حل چالش و مسئله مورد نظر بدون ایجاد اختلالهای ثانویه در حلقههای زنجیره کشاورزی میباشد. سیاستهای مأموریتمحور، به مجموعه سیاستهای عمومی نظاممندی گفته میشود که برای پاسخگویی به ابرچالشها طراحی میشوند و به نوعی نسخه دارویی ویژه برای دستیابی به اهداف خاص، ستاده و نتایج مورد انتظار با استفاده از مرزهای دانش میباشند.
با توجه به این دو تعریف به نظر میرسد در سند توسعه بخش کشاورزی باید این دو سیاست به طور جد مورد توجه مدیران عالی نهاد کشاورزی قرار گیرد تا بتوان چالشها و ابرچالشها را مدیریت کرد وگرنه با سیاستهای سنتی موجود در بخش کشاورزی و هوشمندی چالشها و مسئلههای کشاورزی، عمدتاً چالشها و مسئلهها نه تنها از بین نمیروند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشوند، حالت مزمن پیدا میکنند و یا در ترکیب با چالشهای کل زنجیره تأمین کشاورزی و زیربخشهای مرتبط، ابرچالشهای غیرقابل مدیریت و یا با صرف هزینه بالا و زمان طولانی، تولید میکنند.
امید اینکه نهاد عالی مسئول بخش کشاورزی حساسیت موضوع را درک کند و آن را در نظام برنامهریزی برای مدیریت مسئلهها و چالشها مدنظر قرار دهد. این مهم به ویژه در شرایط جدید که احتمالاً تغییر سکاندار وزارت جهادکشاورزی در دستور کار رئیس جمهور جدید خواهد بود از حساسیت بالاتری برخوردار است که به نوعی باید در برنامههای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ظهور و بروز قوی داشته باشد و مجلس شورای اسلامی نیز بدان حساسیت لازم را داشته باشد.
محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی معجزه توسعه