شعار سال: طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی که اخیراً در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط مجلس شورای اسلامی و به دنبال آن تصویب کلیات آن در صحن، در دو فصل بهبود ساختارها و فرایندها تنظیم شده است. اگرچه طرح اولیه دارای ایرادهایی در بخشهای مهمی از آن بود، اما با مشورتگیریها و اعمال بسیاری از تغییرات مورد نظر متخصصین کشاورزی به ویژه اقتصاد کشاورزی، تبدیل به نسخه بسیار قابل قبولی شده است که اینک میتوان از آن بهعنوان گام هوشمندانه اول برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی نام برد. طرح جدید به گونهای تدوین و سازماندهی مدیریتی شده است که در آن
۱. تلاش شده است از جنبههای مختلف مبتنی بر آسیبشناسی عمیق، راهکارهای قانونی را برای برونرفت از پرچالشترین موضوعات بخش کشاورزی ارائه دهد
۲. بخش کشاورزی را با تصویری روشن مبتنی بر مانعزداییها و پشتیبانیها که در بخشهای مختلفی از آن به پشتیبانهای تصمیم اشاره داشته در مسیری هدایت نماید که ستادههای نهایی آن
۱-۲. روانی فعالیتهای کشاورزی،
۱-۲. جلوگیری از بروکراسیهای زاید،
۳-۲. مشارکت ذینفعان در نظام تصمیمگیریهای کشاورزی،
۴-۲. پشتیبانی از ریسکهای کالای راهبردی گندم،
۵-۲. تکلیف بر عملیاتیسازی مدیریت هوشمند زنجیره تأمین کشاورزی،
۶-۲. توجه ویژه به سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و ایجاد ساختار ویژه برای آن،
۷-۲. توجه ویژه به نظام تأمین مالی نوین و اسلامی،
۸-۲. توجه خاص به شرکتهای دانشبنیان کشاورزی و پشتیبانی مالی از توسعه آنها،
۹-۲. ورود ویژه به کشاورزی قراردادی به عنوان یکی از اجزای تحول در حل عدم تعادلهای عرضه و تقاضای کالاهای کشاورزی،
۱۰-۲. توجه راهبردی به یکپارچهسازی و تمرکز فعالیتهای زنجیره تأمین و ارزش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی،
۱۱-۲. ایجاد ساختار تنظیم بازار کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی،
۱۲-۲. تلاشهای ویژه برای ساماندهی فعالیتهای بخش کشاورزی در چارچوب فعالیتهای جمعی،
۱۳-۲. ادغام واحدهای موازی با هدف افزایش کارایی در ارائه خدمات آسانتر به فعالان بخش کشاورزی،
۱۴-۲. نگاه ویژه به ساماندهی تشکلهای کشاورزی در چارچوب تشکلهای فراگیر متشکل از کلیه فعالان در کشور برای کمک به نظام تصمیمگیری و مدیریت مطلوبتر عملیاتیسازی تصمیمهای کشاورزی،
۱۵-۲. ایجاد شرکتهای پشتیبان یا همان موسسههای امین کشاورزی برای کمک به عملیاتیسازی کشاورزی قراردادی،
۱۶-۲. کمک به رفع مشکلات بخش کشاورزی در تأمین سوخت ماشینهای کشاورزی،
۱۷-۲. ایجاد زمینههای نوین و جدید به منظور حمایتهای بیمهای در بخش کشاورزی،
۱۸-۲. تلاش جدی در جلوگیری از تغییر کاربریهای کشاورزی و در واقع ممنوعسازی آن به جز در حوزه فعالیتهای کشاورزی،
۱۹-۲. جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی از پروانه فعالیتهای کشاورزی برای تغییر کاربریهای غیرمولد،
۲۰-۲. هویت بخشی جدید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و تشکلهای صنفی کشاورزی،
۲۱-۲. قدرتمندسازی و تقویت سازمان تعاون روستایی ایران،
۲۲-۲. ایجاد سازوکارهای قانونی در حوزه مانعزداییها،
۲۳-۲. ایجاد سازوکارهای قانونی در حوزه قیمتهای توافقی و
۲۴-۲. راهاندازی سازمان دادههای پشتیان تصمیمهای کشاورزی باشد.
با توجه به آنچه بیان شد میتوان گفت اقدام ویژه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست در پذیرش اصلاحات پیشنهادی در جهت تقویت طرح اولیه و استفاده از نقطه نظرات کارشناسی را باید قدر دانست و از ریاست محترم کمیسیون و اعضای محترم که حداکثر تلاش را داشتهاند تا نقطه نظرات در طرح اعمال و از کاستیهای آن بکاهند تا حداکثر تأثیرگذاری و اثربخشی را در ایجاد تحول در بخش کشاورزی، ایجاد انگیزه برای فعالان کشاورزی و ساماندهی چالش بازار کالاها و نهادههای کشاورزی داشته باشند سپاسگزاری کرد.
امید اینکه نمایندگان مجلس با توجه به قوتها و مزیتهای بسیار نهفته در این طرح در شور دوم آن را با رأی بالا مورد تصویب قرار دهند تا فصل نوینی از حرکت پویای روی به جلو برای تحول بخشی در بخش کشاورزی برای تأمین امنیت معیشتی کشاورزان و منافع دیگر فعالان بخش کشاورزی و امنیت غذایی مردم رقم زده شود و این طرح هوشمندانه بسترساز مطلوبی برای گامهای بعدی تحول در ساختارها، سیاستها و مدیریت کشاورزی ایران باشد.
محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال معجزه توسعه